בשבוע שעבר סיפרנו לכם על הטרנד המזעזע החדש בטיקטוק, "פורנו טראומה", שבמסגרתו משתמשים ברשת החברתית מתחזים לקורבנות שואה. כעת אנחנו יכולים לדווח על טרנד חדש ומסוכן לא פחות: כנופיות משתמשות ברשת החברתית כדי להתחרות על מספר הדקירות והרציחות שלהן.

לפי הדיווחים בתקשורת הבריטית, בימים אלה נפוצים בטיקטוק סרטונים של דקירות אכזריות שאותן מבצעים חברי כנופיות בסצנת הדריל (סצנת ראפ בבריטניה). מטרת הסרטונים היא לשלהב את המתיחות בין כנופיות יריבות, וגם למשוך צעירים נוספים להצטרף למעגל הדמים.  כך הופיעו ברשת החברתית סרטונים המתארים את רשימת ההתקפות שביצעו ראפרים בולטים בסצנה נגד מוזיקאים אחרים ואף נגד שוטרים, שבחלקן הסתיימו בשיתוק ואף במוות. באחד הסרטונים שהופיעו בטיקטוק והדהימו את הגולשים, טען חבר כנופייה ש-"opp" (סלנג ל-opponent, יריב) – כמעט נהרג ונאלץ לעבור החייאה.

הפוסטים הללו בטיקטוק, שכונו דווקא "פרופילים", תויגו תחת השמות "OJ Profile" או "On Job Profile", שמשמעותם חבר כנופיה פעיל או מוצלח – ועלו בחשבון שזכה ל-16,500 לייקים ו-1,500 עוקבים. כל פוסט כלל את כל מעשי האלימות של חבר הכנופיה, כולל דקירות ורציחות; בסך הכל פורסמו 21 סרטונים שנצפו כמעט 225,000 פעמים. לא ברור האם הסרטונים הללו נוצרו על ידי חברי הכנופיות עצמם, או על ידי מנהל חשבון הטיקטוק.

כך, אחד מהראפרים הוא לקאן אקינסוג'י (Lekan Akinsoji) בן העשרים, המוכר יותר תחת שם הבמה CB. על אקינסוג'י הוטלו 23 שנות מאסר לאחר שחבש מסכה של ליצן וכיוון מכונת ירייה לעבר השוטרים במהלך מרדף מכוניות. בשנה שעברה הוא בסרטון כזה לצד שלושה אחרים, ויחד הם התגאו בהרג יריביהם במזרח לונדון.

סרטונים אחרים מתמקדים בכנופיה אחרת, NGang, הממוקמת בצפון מערב לונדון. חבר הכנופיה עבדלאי טראבי בן ה-19 נדקר למוות בתום מרדף במערב העיר. לפי הדיווחים, חברי הכנופיה המתחרה "1011" הקליטו סרטון עם הדיג'יי טים ווטסווד ובו הם התגאו על כך שעבדלאי מת: "הוא ניתז ומת, אני לא מצטער בשביל אמא שלו". ווסטווד אמר, כמובן, מיהר להגיב שהוא לא מקדם מוזיקה אלימה.

"בעבר כדי להיות חלק מכנופיה היית צריך לגור באזור מסויים ולהתחבר עם חברי הקבוצה", אמר ל"סאן" ד"ר סימון הארדינג, מהמרכז הלאומי לחקר כנופיות באוניברסיטת מערב לונדון. "עכשיו, בעקבות הרשתות החברתיות, אפשר להתחבר ולהיות מגויס לכל כנופיה בלי לגור באזור". ג'ן לוק, מייסד הארגון "חיים במקום סכינים" (Lives Instead of Knives) הוסיפה: "הפלטפורמות הללו מהללות ועושות גלוריפיקציה לפשעים ברוטאליים. הן מעודדות התקפות ומעלות את המתח".

בתגובה לטענות כלפי טיקטוק שעלו בתקשורת הבריטית, השיבה דוברת מטעם הרשת החברתית: "שמירה על ביטחונם של נמצאת בעדיפות עליונה עבור טיקטוק. בהתאם לכללי השימוש וההקהילה שלנו, אנחנו פועלים במהירות כדי להסיר תוכן מסוכן או פוגעני, והחשבון עליו דובר בכתבה נחסם לצמיתות".