בזמן שישראלים רבים מחכים לתוצאות של בדיקות קורונה, עובדי המעבדות פתחו הבוקר (ראשון) בשביתה על תנאי העסקתם, זאת על אף שדוח של משרד האוצר גילה כי השכר הממוצע שלהם - דווקא גבוה. הצעה לשיפור תנאיהם של העובדים הזוטרים הונחה על שולחן המשא ומתן אלא שבהסתדרות המעבדות דחו אותה. במשרד האוצר האשימו: "פגיעה מיותרת במערכת הבריאות" ובמשרד הבריאות ביקשו לשים סוף לשביתה שפוגעת במערכת בעת משבר הקורונה. 

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

על פי דו"ח השכר של משרד האוצר לשנת 2018, השכר הממוצע למשרה מלאה של עובדי המעבדות עומד על 18,121 שקלים ברוטו. ל-N12 נודע כי משרד האוצר הציע להסתדרות עובדי המעבדות לעלות את השכר ההתחלתי של עובדי המעבדות שעומד כיום על 35 שקלים לשעה, ובממוצע כ-11,500 שקלים ברוטו בחודש.

בתוך כך, במערכת הבריאות קיבלו החלטה לבקש מבית הדין לעבודה להוציא צווי מניעה לעובדי המעבדות ששובתים מהבוקר. מנגד, גורם בכיר במערכת הבריאות אמר ל-N12: "השביתה שלהם מוצדקת, השכר שלהם עלוב. זאת הזדמנות מצוינת עבורם לשפר את התנאים שלהם".

גורם במשרד האוצר אמר: "למרות שאנחנו בעיצומו של משבר כלכלי כבד, הבאנו הצעה קונקרטית להעלאה משמעותית של השכר ההתחלתי. ההסתדרות לעומת זאת מתעקשת על העלאה רוחבית. בהתעקשות הזו ההסתדרות עושה עוול לעובדים שלה. גם כאשר האחיות שבתו הן לא ביקשו העלאה בשכר אלא דרשו תוספת תקנים, מתוך הבנה שגם המגזר הציבורי צריך להיכנס תחת האלונקה בתקופה כזו. בלב המשבר אנחנו מוכנים לתת מענה לשכר המתחילים וההסתדרות בגישת 'הכל או כלום' דוחה את זה".

הגיל הממוצע של עובדי המעבדות עומד על 47, כאשר חלק לא מבוטל מתוכם עולי ברית המועצות שצפויים לפרוש לפנסיה בשנים הקרובות. לדברי גורם באוצר: "יש אינטרס משותף למשרד האוצר ועובדי המעבדות למשוך את הדור הבא של העובדים הללו במגזר הציבורי. אנחנו במצב שמאוד מצרים על השביתה הזו, לא היינו רוצים להגיע למצב כזה -  זו ממש פגיעה במערכת הבריאות".

בתגובה הרשמית של משרד הבריאות נכתב כי המשרד "מכיר בחשיבותם ובתרומתם של עובדי המעבדות למרקם הטיפול בחולים ככלל ובתקופת הקורונה בפרט. עובדי המעבדות מהווים גורם קריטי ביכולות לקטיעת שרשרת ההדבקה. משרד הבריאות עושה את כל המאמצים שיתקיים מו"מ מהיר ורציף על מנת למנוע את המשך השביתה, שבשלב זה ובעת הזאת - ראוי שלא תימשך".‎

המעבדה של צה"ל
השבתה של מעבדות ברחבי המדינה

עם זאת חשוב לציין כי בסקטור עובדי המעבדות קיימים פערי שכר גדולים, בין העובדים הזוטרים לבין הוותיקים. לדברי העובדים, המשמרות בתקופת הקורונה עשויות לנוע בין 16 ל-24 שעות ביום, שבעה ימים בשבוע. משה לוי, עובד מעבדה בסורוקה ב-6 השנים האחרונות, סיפר: "דוח מבקר המדינה התריע כבר בשנת 2016 שבמדינת ישראל אין מעבדות רפואיות שיכולות להתמודד עם פנדמיה נרחבת כי הזניחו את המערך הזה במשך שנים. גם במשרד הבריאות יודעים שמערך המעבדות הציבורי בקריסה". ‎

לוי אמר כי הפערים בין העבודה במגזר הפרטי לבין הציבורי דרמטיים ועל כן יש מחסור חמור בכוח אדם: "התנאים במגזר הציבורי מבזים ומשפילים מבחינת תנאי העסקה. משרד הבריאות פתח מעבדות פרטיות שמשלמות פי 3 ופי 4 ממה שמשלמים במגזר הציבורי אז כוח האדם זלג לשם. אני שובת עכשיו כדי שאני לא אקרוס בחורף. על מעבדת MYHERITTAGE שפכו 4 מיליארד שקלים. אם היו מציעים לנו עשרה אחוז מזה לא הייתה היום שביתה והיינו חותמים באותו רגע. אנחנו לא מבקשים לעשוק את קופת המדינה".