הצהרה משותפת בדרך לנרמול היחסים: ראש הממשלה בנימין נתניהו, שליחו של נשיא ארה"ב טראמפ ג'ארד קושנר והיועץ לביטחון לאומי של ארה"ב רוברט אובריאן, נשאו היום (ראשון) הצהרות לתקשורת בנושא הסכם הנורמליזציה שהושג עם איחוד האמירויות הערביות. מחר צפויה לצאת טיסה היסטורית ראשונה מתל אביב לאבו דאבי, ובתוכה יטוסו חברי משלחת משותפת מישראל וארה"ב שתפעל לביסוס היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות. 

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות  

"תענוג מיוחד לארח אתכם בירושלים היום, כי מחר תהיו בטיסה המסחרית הראשונה אי פעם מישראל לאיחוד האמירויות", אמר נתניהו לקושנר ולאובריאן, בפתח דבריו. "אתמול האמירויות הסירו לראשונה את החרם על ישראל ופתחו את הדלת למסחר והשקעות, ושיתוף פעולה בין הכלכלות הטובות ביותר במזרח התיכון. לא רחוק היום שבו נשאל - איך יכול להיות שהמצב היה אחר?".

בנימין נתניהו בפגישה עם ג'ראד קושנר ואובריאן (צילום: עמוס בן גרשום, לעמ)
אובריאן, נתניהו וקושנר | צילום: עמוס בן גרשום, לעמ

"תוכנית טראמפ היא היוזמה הריאלית הראשונה לשלום בין ישראלים לפלסטינים", הוסיף נתניהו. "איש לא ייאלץ לעזוב את ביתו, וישראל תשמור על עליונותה הביטחונית. מדינות ערביות נוספות יצטרפו לשלום והפלסטינים יבואו בעקבותיהן. לא היינו יכולים להגיע לשלום ההיסטורי הזה בלי תמיכתה האדירה של חברתנו הגדולה ארה"ב. אני שמח שהמבקרים התבדו". 

מגדלי איתיחאד, אבו דאבי (צילום: Zhukov Oleg, shutterstock)
בדרך לכינון יחסים היסטוריים עם איחוד האמירויות | צילום: Zhukov Oleg, shutterstock

"המציאות השתנתה כי אנחנו משנים אותה בעודנו מדברים", אמר נתניהו, "כמובן שההתפתחויות החיוביות לא מתקבלות בברכה בכל מקום. אם אירן תצליח לפתח נשק גרעיני, היא תסכן את השלום ולא ניתן לזה לקרות. ארה"ב הראתה מנהיגות עולמית במאבק נגד אירן. אני קורא לכל המדינות לעמוד מאחורי ארה"ב בעימות מול התוקפנות האירנית. אני רוצה להודות לנשיא טראמפ. נעמוד ביחד במאבקים וגם בשלום". 

"אם זה היה תלוי בחלק מהפלסטינים, יש לסלק את הישראלים מבתיהם", אמר נתניהו, "חזרה לקווי 67' זה לשים את מדינתנו בסכנה מבלי להכיר במדינת היהודים. שני דברים שינו זאת: תוכנית טראמפ והיכולות של מדינות ערב בתמיכת ארה"ב לקדם שלום בלי וטו פלסטיני. התוכנית של טראמפ היא הראשונה לקדם שלום בין ישראל לפלסטינים. אף אחד לא יעזוב את הבית. ככל שיותר מדינות ערביות יצטרפו - הפלסטינים יבינו שאין תוקף לווטו שלהם".

מאמינים באוטונומיה בלבד? (צילום: קובי גדעון / לע"מ, חדשות)
נתניהו, קושנר וטראמפ. ארכיון | צילום: קובי גדעון / לע"מ, חדשות

יועצו וחתנו של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, אמר: "אחת הסיבות שחשבו שהדבר בלתי אפשרי הוא שלפני 3 שנים היו לישראלים ולמזרח התיכון בעיות רציניות. מיליציות שונות בסוריה ובאירן, החות'ים בתימן, אירן, החליפות של דאעש הייתה בגודל של אוהיו וראשיהם של אמריקנים נערפו". 

"כשהנשיא טראמפ נכנס לתפקידו - הכל השתנה במהירות", הסביר. "הדבר הראשון שהוא עשה היה למנות את השגריר פרידמן - השגריר הטוב של ישראל בהיסטוריה האמריקנית. טראמפ עמד לצד ישראל באו"ם. טראמפ פרש מהעסקה עם אירן כדי לדאוג לביטחונן של ישראל ובנות ברית נוספות של ארה"ב. טראמפ הביס את דאעש וחיסל את מנהיגו אל-בגדדי. הוא גם עמד בהבטחתו והעביר את השגרירות לירושלים". 

מחר: הטיסה המסחרית הראשונה מתל אביב לאבו דאבי תצא לדרכה

ההצהרות המשותפות נישאות לאחר פגישות מדיניות שערך נתניהו עם קושנר ועם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, רוברט אובריאן, במעון ראש הממשלה בירושלים.

הטיסה ההיסטורית מנמל התעופה בן גוריון לבירת ידידתנו החדשה, איחוד האמירויות, צפויה להמריא מחר בבוקר. כמחווה לקראת הטיסה המרגשת, החברה הדביקה על גוף המטוס את המילה "שלום" בשלוש שפות - עברית, אנגלית וערבית.

מטוס הבואינג 737 עם המילה שלום בשלוש שפות (צילום: אל על)
המטוס שייצא לאיחוד האמירויות עם המילה "שלום" עליו | צילום: אל על

בטיסה תגיע משלחת ישראלית, שבראשה יעמוד היועץ לביטחון לאומי וראש המל''ל מאיר בן שבת, יחד עם יועצים קרובים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וביניהם ג'ארד קושנר, שתיווכו במשא ומתן בין ישראל לבין איחוד האמירויות.

השיחות באבו דאבי יתמקדו בדרכים לקידום שיתופי הפעולה במגוון תחומים כגון תעופה ותיירות, סחר, כלכלה ופיננסים, בריאות, אנרגיה, ביטחון ועוד. למשלחת יצטרפו גם נציגים ממשרדי ממשלה שונים ובראשם מ"מ מנכ''ל משרד ראש הממשלה שירכז את הנושא הכלכלי, מנכ''ל משרד החוץ, ראש רשות התעופה האזרחית ועוד.