פתיחת שנת הלימודים תידחה? בית הדין לעבודה דן היום (ראשון) באיום השביתה של הסתדרות המורים, שדורשת לא להחזיר לבתי הספר מוחרתיים את עובדי ההוראה שבסיכון. הדיון בבקשה של משרד החינוך להוציא צווי מניעה נגד השביתה הופסק בצוהריים, והשופטת הדס יהלום קבעה שיתקיים דיון נוסף הערב בשעה 19:00. אליו יגיעו גם מנכ"לי משרדי החינוך והתרבות, זאת לאחר שנציגי המדינה לא הגיעו עם תשובות ברורות.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

בדיון השופטת שלחה את הצדדים לדון בהצעה שלה: עד תקופת חגי תשרי יפנו עובדי הוראה לרופא תעסוקתי שיבחן מי נמצא בסיכון, ובינתיים היעדרות מהעבודה תוגדר כיום מחלה. המדינה לא הסכימה להצעה והדיון התחדש. השופטת אמרה שהמצב הנוכחי הוא לא באשמת הסתדרות המורים כיוון והמדינה לא מציגה נתונים שאפשר לעבוד איתם.

כרגע מסתמן שהמחלוקת היא לגבי גננות ומורים בכיתות א' ו-ב', שלא מלמדים מרחוק. לא ברור בכמה אנשי צוות מדובר: בהסתדרות המורים טוענים כ-1,200 ובאוצר מעריכים ש-16 אלף.

יו"ר הסתדרות המורים יפה בן דוד אמרה בתום הדיון: "כל מי שהיה באולם בית הדין היום ראה שלמשרד החינוך והבריאות לא אכפת בעצם מעובדי ההוראה בסיכון. מדובר פה בחיי אדם ולאף אחד לא אכפת. אני מברכת על החלטת השופטת לזמן לדיון בערב את מנכ"לי משרדי החינוך והבריאות. הם צריכים לתת תשובות ולא לנסות להתחמק כמו שעשו עד עתה".

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד (צילום: החדשות12)
"למצוא פתרון למורים ולגננות שיש להם מחלות רקע" | צילום: החדשות12

"נכון לעכשיו, לא נגיע ביום שלישי", אמרה סגנית מזכ"לית הסתדרות המורים, עדנה דוד, לניב רסקין ב'חדשות הבוקר'. "נבקש מהשופטים בבית הדין להחליט האם חייהם של אותם מורים וגננות חשובים. יש למצוא פתרון למורים ולגננות שיש להם מחלות רקע, שיעבדו מרחוק".

"התרענו כבר מחודש מרץ שעבר, ולצערנו המדינה גררה רגליים ומחכה תמיד עד הרגע האחרון", אמרה מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, בפתח הדיון בבית הדין. "היא מביאה צווי מניעה לפתחו של בית הדין כדי למנוע מהסתדרות המורים להגן על עובדי הוראה בסיכון".

הורים לילדי הגנים וכיתות א' יוכלו ללוות את ילדיהם - אלה ההנחיות

משרד הבריאות הודיע בצןהריים כי בתום התייעצות עם גורמי המקצוע, הורה השר אדלשטיין לאפשר להורי ילדי הגנים ותלמידי כיתות א' להיכנס לכיתות בימי ההסתגלות: "לאור הצורך לאזן בין השיקול של מניעת הדבקה בקורונה, והצורך לאפשר הסתגלות מתאימה לילדים רכים, שבנו ובחנו את הנושא. לאור הסיכון הנמוך לתחלואה במסגרות אלה, המסתמך על נתוני משרד הבריאות, נתונים מהעולם, והעובדה שמסכות ושמירת מרחק והיגיינה מספקות הגנה מצויינת כנגד הדבקה".

במכתב ששלח השר למשרד החינוך ולמשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, נכתבו ההנחיות של משרד הבריאות לתהליך ההסתגלות:

• ההסתגלות תיעשה בתוך הגן/כיתה בקבוצות של עד 6 הורים בכל קבוצה קבועה, באופן מדורג, כך שבכל עת לא ישהו יותר מ-6 הורים קבועים בגן/כיתה בו-זמנית.
• במהלך ההסתגלות יש להקפיד על כללי בטיחות: שמירת מרחק של 2 מטר בין כל המשתתפים וכן עטיית מסכה ושמירה על כללי ההיגיינה.
• מעבר לכך, יוכלו ההורים להישאר בחצר הגן/בית הספר תוך הקפדה על שמירת כללי הבטיחות, בדומה לכללי הבטיחות בתוך המסגרת.
• בנוסף, לגננת/מורה יהיה שיקול דעת לגבי ילדים עם קשיי הסתגלות, וסמכות להחליט במידה והדבר יידרש, על אופן ליווי הילדים על ידי הוריהם מעבר לאמור.

 "כהורה שבעבר ליווה ילדים עם כניסתם לגנים ולכיתה א', אני יודע עד כמה הרגע הזה חשוב לילדים ולהורים", מסר אדלשטיין. "לכן פעלתי על מנת שלא נפגע ברגע החשוב הזה שילווה את הילדים וההורים כל חייהם, ונעשה הכל כדי לאפשר פתיחת שנה טובה ונעימה לכולם. אני שמח שמצאנו פתרון שיאפשר שמירה על בטיחות הילדים, ההורים ואנשי הצוות, אך לא ימנע מההורים את הזכות להכיר את סביבת הלימוד של ילדיהם ואת הצוותים החינוכיים, ולא ימנע מהילדים את נוכחות ההורים, בשעה שהם זקוקים לה יותר מכל".