שביעות רצון במערכת הביטחון מ"חץ 2": "צריך מענה כמעט מקסימלי מפני איומים גרעיניים"

מערכת היירוט "חץ 2" קיבלה שדרוג שמאפשר לה להשמיד טילים ארוכי טווח מאיראן בתוך ומחוץ לאטמוספרה - גם כאלה שנושאים ראש קרב גרעיני • בועז לוי, סמנכ"ל תעשייה אווירית: "זה היה ניסוי מושלם כמו שכתוב בספרים - ברגע האמת המיירט השמיד את טיל המטרה"

צילום: דוברות משרד הביטחון // חץ 2 יוצא לדרכו מפלמחים

ניסוי מוצלח למערכת יירוט לטילים ארוכי טווח "חץ 2", אמש (רביעי) בבסיס חיל האוויר בפלמחים. טיל "חץ 2" ביצע יירוט מוצלח על טיל מטרה שנורה מלב הים התיכון, ודימה טיל קרקע-קרקע שיהאב 3 איראני. המטרה בניסוי הייתה לבצע התאמה של מערכת "חץ 2" ליירוט הטיל "שיהאב 3" האיראני, שעד כה היה אמור להיות מיורט בידי ה"חץ 3". 

ראש מנהלת חומה במשרד הביטחון משה פתאל: "אמש קצת לפני חצות בוצע ניסוי יירוט מוצלח ב'חץ 2'. השנה חגגנו 20 שנות שרות של 'חץ 2' בחיל האוויר. המערכת עברה חמישה שדרוגים משמעותיים. אנחנו מאד גאים בניסוי, במהלכו נורה טיל מהיר המהווה איום עתיד - וה'חץ 2' יירט אותו. המערכת עברה שידרוגי תוכנה כדי להתמודד עם האיום המתפתח, גם מערך הגילוי והשליטה והבקרה עברו שדרוגים". 

פתאל הסביר כי הניסוי אמש הוא למעשה שכבת הגנה נוספת על זו של ה"חץ 3", שמיירט מחוץ לאטמוספירה. "טיל המטרה דימה טיל ארוך טווח המהווה את האיום המרכזי על מדינת ישראל מהמשפחה של 'שיהאב 3'. כש'חץ 3' מיירט מחוץ לאטמוספירה, אנחנו רוצים ש'חץ 2' ייתן אופציה נוספת ליירוט". 

עוד בנושא:

פגיעה מחוץ לאטמוספירה: ניסוי מוצלח ל"חץ 3"

"כנגד איומים קיימים ועתידיים": ניסוי מוצלח במערכת טילי "חץ" 3

תיעוד מרהיב: כך נראה הניסוי המוצלח במערכת טילי "חץ 3"

פתאל הוסיף: "זה מענה למערך ההגנה הרב-שכבתי. יש לנו ביטחון חזק במערכת. בדקנו גם מערכות קיימות של חיל האוויר וגם מערכות בפיתוח, יש חשיבות גדולה מאד לניסוי הזה, כי אנחנו צריכים לתת מענה גם לטילים שאינם קונבנציונליים". 

בועז לוי, סמנכ"ל תעשייה אווירית: "זה היה ניסוי מושלם. הטיל שוגר מלב ים לעבר מדינת ישראל. כל המערכות עבדו בהפעלה של חיילי 'חרב מגן' של חיל האוויר. הטיל יצא בדיוק ברגע הנכון למטרה, בדיוק כמו שכתוב בספרים. ברגע המתאים הוא הפעיל ראש קרבי שהשמיד את המטרה. ברגע האמת ידענו שהניסוי מוצלח. היה שם יירוט מושלם".

הפגיעה בטיל המטרה // צילום: דוברות משרד הביטחון
הפגיעה בטיל המטרה // צילום: דוברות משרד הביטחון


על הטיל הבא שבפיתוח, ה"חץ 4" אמר לוי: "'החץ 4' אמור לתת מענה לאיומים עתידיים יותר. אנחנו צופים אל פני הבאות. אנחנו תמיד מנסים להקדים את האיום בדור. 'חץ 2' עכשיו מסוגל ליירט 'שיהאב 3'. ה'חץ 4' יידע ליירט טילים עתידיים. ה'חץ 4' הוא ברמת מחקר ופיתוח".

פתאל סיכם: "השנה חגגנו 20 שנה למערכת החץ, עם 5 שדרוגים. בשנים האחרונות התרכזנו בביצוע ניסויים במיירט חץ 3, כשהשיא היה בניסוי בשנה שעברה באלסקה. במקביל, המשכנו לפתח ולשפר את חץ 2 - למרות גילו. שילוב השכבה של חץ 3 אקס-אטמוספרית עם חץ 2 שפועלת בתוך ומחוץ לאטמוספרה, מהווה מענה לטילים ארוכי טווח. היה שיתוף פעולה של קציני חיל האוויר והתעשיות. בניסוי השתתפו כל שכבות ההגנה, בים וביבשה, עם הרבה דברים שראינו בכל המערכות, כולל קישור למערכות אמריקאיות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו: ״אני מברך את מערכת הביטחון והתעשיות הביטחוניות על עוד ניסוי מוצלח במערכת הנשק "חץ 2". הוכחנו שוב שמדינת ישראל מחזיקה בידיה יכולות הגנה והתקפה מהחזקות והמתקדמות בעולם. אני מבקש להביע הערכה עמוקה לבת בריתנו ארה״ב, על קידום משותף של ביטחוננו. ידעו אויבינו ומבקשי רעתנו כי מדינת ישראל ערוכה נגד כל איום".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר