יום רביעי, 08.05.2024 שעה 20:00

"השחקנים לא יחתמו על נספח הקורונה בחוזיהם"

ארגון שחקני הכדורסל במכתב חריף ליו"ר האיגוד: "הפצת מסמך חד-צדדי, תוך התעלמות מוחלטת מהשותף ליחסים הקיבוציים היא בלתי חוקית וחסרת תום לב"

|
ניר אלון (חגי מיכאלי)
ניר אלון (חגי מיכאלי)

ראש חטיבת הספורט בהסתדרות ניר אלון שלח הערב (שלישי) מכתב ליו"ר איגוד הכדורסל עמירם הלוי, והעביר מסר ברור בשם השחקנים – אין בכוונתם לחתום על נספח הקורונה שיצורף לחוזה שלהם.

אלון כתב בתחילת דבריו: “נדהמנו לגלות כי איגוד הכדורסל הפיץ מסמך חד צדדי שאמור לשמש 'נספח' ל'טופס הסכם שחקנים מאמנים – קורונה'. כפי שידוע לכם היטב, הארגון, הפועל ביחד עם ההסתדרות הכללית, הוא ארגון העובדים היציג של כלל שחקני ושחקניות הכדורסל בענף. הארגון הוא צד להסכמים קיבוציים החלים על כלל השחקנים והשחקניות, מזה שנים רבות. ההסכם הקיבוצי האחרון בין הארגון לאיגוד נחתם ביום 22.1.20, כך שמעמד הארגון כארגון יציג אינו שנוי במחלוקת. 

אליפות מס' 54 למכבי ת"א! 81:86 על ראשל"צ

“לפיכך, האיגוד אינו רשאי לערוך שינויים חד צדדים בתנאי ההעסקה של השחקנים והשחקניות, ללא קיום מו"מ קיבוצי וללא הגעה להסכם עם הארגון. השלכות משבר הקורונה על שחקני ושחקניות הכדורסל הם ענין מובהק למו"מ קיבוצי. מו"מ קיבוציים דומים מתנהלים במקומות העבודה המאורגנים בכל המשק, ובמסגרתם נמצאו פתרונות מאוזנים, מסוגים שונים, בהסכמת המעסיקים וארגון העובדים היציג. כך יש לנהוג גם בענף הכדורסל ומצופה היה כי תקפידו על כך. מכל מקום, הפצת מסמך חד צדדי, תוך התעלמות מוחלטת מהשותף ליחסים הקיבוציים היא בלתי חוקית, בלתי הוגנת וחסרת תום לב”.

“ממילא, תוכן הנספח עצמו - מנוגד לדין, וגם מסיבה זו לא יעמוד במבחן משפטי. אנו ערים היטב לכך שמשבר הקורונה יכול להשפיע על חוזה העבודה ויחסי העבודה, אלא שתוצאותיו אינן סיכול החוזה. ככל שנדרש, נבהיר לכם את הדברים במסגרת המו"מ הקיבוצי שיתנהל”. 

שמואל פרנקל וניר אלון (איציק בלניצקי)שמואל פרנקל וניר אלון (איציק בלניצקי)

“בשיחתנו ציינת שאתה רואה בכם 'רגולטור' אשר למעשה 'חוסך' לבעלי הקבוצות את הייעוץ המשפטי. בכל הכבוד, לרגולטור יש אחריות לשני הצדדים ליחסי העבודה, והוא אינו משרתם של הקבוצות בלבד. כך או כך, גם על המחוקק חלות חובות היוועצות וניהול מו"מ קיבוצי בטרם חקיקה שיש בה שינוי יסודי של תנאי העבודה. אין ספק שהמסמך שהוצאתם מהווה שינוי משמעותי שכזה, ולכן לא ניתן היה להוציאו מלכתחילה ללא קיום הליכים מתחייבים מול הארגון וההסתדרות. משכך, המסמך שהוצא על ידיכם חסר תוקף, ואין לפעול על פיו”.

“ארגון שחקני ושחקניות הכדורסל יקיים כבר מחר, יום רביעי, אסיפה של שחקני הכדורסל במסגרתה ידון בצעדיו. כבר עתה הנחנו את השחקנים שלא לחתום על המסמך, בהיותו בטל מעיקרו”.

בסיום דבריו כתב אלון: “לאור כל האמור לעיל, נבקשכם להוציא הוראה מיידית לכל הפועלים בענף לגנוז את המסמך ולזמן אותנו לקיום מו"מ קיבוצי בנוגע לכל השלכות משבר הקורונה על העסקת השחקנים והשחקניות”.

ניר אלון (נעם מורנו)ניר אלון (נעם מורנו)

באיגוד הכדורסל הבהירו מהי ההגדרה לאירוע קורונה: “אירוע שהתרחש באופן ישיר או עקיף בעקבות מגפת הקורונה שנבע מהחלטת ממשלה או החלטת הנהלת איגוד הכדורסל, ויש בו כדי להשפיע על הקבוצה באופן שאינו בשליטתה, במהלך עונת המשחקים 2020/21 בלבד.

עוד נכתב מטעם האיגוד: “במקרה של אירוע קורונה תחולנה ההוראות הבאות: ככל שאירוע קורונה ימנע את תחילת האימונים והמשחקים של עונת הכדורסל, עוד בטרם תחילתה, ייחשב החוזה כחוזה שסוכל והשחקן/מאמן לא יהיה זכאי לשכר. ככל שאירוע קורונה ידחה את תחילת האימונים והמשחקים של עונת המשחקים, תידחה תחילת ההעסקה החוזית עד לאחר סיום אירוע הקורונה, ותתחיל במועד הראשון בו תחל עונת המשחקים. השחקן/מאמן יהיה זכאי לשכר מיום תחילת עונת המשחקים”.

“ככל שאירוע הקורונה יביא לביטול של עונת המשחקים לאחר שהחלה, תהיה הקבוצה זכאית להוציא את השחקן/מאמן לחל"ת או להפסיק את ההתקשרות עמו ממועד ההחלטה ועד לסיום עונת המשחקים. במקרה של קיצור עונת המשחקים, יקבל השחקן/מאמן שכר יחסי בהתאם למשך עונת הפעילות בפועל”.  

משרדי איגוד הכדורסל (מערכת ONE)משרדי איגוד הכדורסל (מערכת ONE)

“ככל שאירוע הקורונה יביא להפסקה זמנית במשחקי הליגה, אשר במהלכם תדרוש הקבוצה מהשחקן/מאמן להשתתף במסגרת אימונים (תקופה של הפסקת משחקים או המשך אימונים תיקרא: "תקופת אימונים") - יהיה השחקן/המאמן זכאי לקבל %50 משכרו החודשי הבסיסי בגין תקופת האימונים. ככל שמשחקי הליגה יתחדשו, הקבוצה תשלם לשחקן/מאמן את מלוא שכרו עד תום העונה”.

“ככל שאירוע הקורונה יביא להפסקה זמנית של משחקי הליגה במהלך עונת המשחקים וגם להפסקת אימוני הקבוצה; אזי בגין התקופה בה יופסקו האימונים והמשחקים יחדיו, תהיה הקבוצה זכאית להוציא את השחקן/מאמן לחל"ת. שכר ששולם לשחקן/מאמן עד למועד אירוע הקורונה וכן דמי אבטלה (בין אם בגין תקופת חל"ת ובין אם מטעם אחר) להם יהיה זכאי השחקן/מאמן, לא יוחזרו ולא יהיו ברי קיזוז בשום מקרה.

“מובהר כי שני הצדדים מחויבים לפעול, ככל שהדבר ניתן, במטרה לקצר את מגבלת הפעילות שגרם אירוע הקורונה. חובת קיום הנחיות ותנאים של ריחוק פיזי, ריחוק חברתי, או בידוד. השחקן/מאמן מתחייב לקיים, באופן מדויק, את הנחיות איגוד הכדורסל ואת הנחיות רשויות המדינה, ככל שתהיינה, וכפי שתועברנה מרשויות המדינה, במקרה של אירוע קורונה בין אם תועברנה ישירות לשחקן/מאמן, בין אם באמצעות הקבוצות ובין אם באמצעות מנהלת ליגת העל בכדורסל לקבוצה (“ההנחיות”). בכל מקרה שני של הפרת ההנחיות, יישא השחקן/מאמן, באופן אישי, בכל היטל, קנס או עונש שיוטל על הקבוצה עקב הפרה מוכחת של ההנחיות מצד השחקן/מאמן.

אסור לפספס
נגןשולחן הפינג פונג החדש שמשנה את המשחק
שולחן הפינג פונג החדש שמשנה את המשחק
נגןהכי יקר בפער: כמה עולה לנשנש בפורמולה 1?
הכי יקר בפער: כמה עולה לנשנש בפורמולה 1?
נגןיפן בהלם: שער נדיר נכבש מיותר מחצי מגרש
יפן בהלם: שער נדיר נכבש מיותר מחצי מגרש
נגןכמה יעלה לכם לילה בחדר עם נוף לאצטדיון?
כמה יעלה לכם לילה בחדר עם נוף לאצטדיון?
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */