מתי כספי: "הקורונה אינה מגפה"

לאחר שקרא לרה"מ "דיקטטור" וקיבל איומים על חייו, הזמר טען כי "הקורונה זה עניין של החלטה" • על השאלה אם הוא חושש לחייו ענה: "לי אין שומרי ראש"

"השתמשו בשיר שלי מבלי שאושר להם". מתי כספי , צילום: איתיאל ציון

הזמר והיוצר הוותיק מתי כספי הביע מחאה אמש (ראשון) על הפגיעה הקשה בתקציב הספרייה הלאומית, אך המילים הקשות בהן התבטא הובילו לאיומים על חייו, כך נטען בעמוד הפייסבוק הרשמי של האמן.

היום (שני) התראיין כספי בתוכנית של יעל דן בגל"צ ואישר כי לצד הרבה תמיכה שקיבל בעקבות הפוסטים, על אף היותם שנויים במחלוקת, גם קיבל איומים מפורשים על חייו. "רוב המגיבים תומכים", ציין הזמר. לשאלת דן האם הוא פנה למשטרה בנידון, ענה כספי כי הוא מתייעץ עם עורך דינו בנושא.

"אתה מפחד באמת?", שאלה אותו דן וכספי ענה שהוא "לא מפחד לומר את מה שיש לי לומר, אבל אני עושה רק את הדבר המינימלי כי לי אין שומרי ראש".

עוד טען כספי בתוכנית כי אין הוא בטוח כלל שהקורונה היא מגפה. "מגפה זה מתים מתגלגלים ברחובות...רק 850 איש מתו ביפן, בצ'כיה ממשיכים כרגיל והכלכלה עובדת. הקורונה זה עניין של החלטה". עוד ציין הזמר, כי אם מדובר היה במגפה, אזי אפשר היה לראות את תוצאותיה בהפגנות הענק שקורות מדי שבוע מזה כחודשיים כבר, "אף אחד מהמפגינים או מהשוטרים לא חלהץ זה לא מגפה. אנשים שמתו הם אנשים ששייכים לקבוצת סיכון גבוהה, אבל אומריםש הם מתו מקורונה, לא מסרטן".

"אני מציע שהדיקטטור ינהג על פי מה שהחליט, מאחר שסגר את כל הקשור לתרבות והרס את חיי כל העוסקים ביצירת התרבות", כך פתח כספי את הסרטון שהעלה לחשבון הפייסבוק שלו.

• כורע ברך: הצעד הבא של ניר והגר

• ניקול ראידמן: כסף לא קונה איכות, או טקט

"שיסיר מהקירות את כל התמונות התלויות שם, שייקח את כל יצירת האמנות המצויות בביתו וישמיד אותן מיד", אמר והוסיף: "כך יעשה גם לכל התקליטים, הדיסקים והדי.וי.די. שנמצאים ברשותו וברשות הפרזיט שגר אצלו, ושישרוף את כל הספרים שיש לו, ושלעולם לא יצפה יותר בסרטים ולא יאזין למוזיקה אף פעם. כך הוא ייהנה יותר מהחיים שכפה על אזרחיו".

כצפוי, הסרטון עורר סערה וגרר שלל תגובות, בהן כאלו בעלות אופי מאיים שאילצו את כספי בסופו של דבר להסיר את הסרטון, לאחר שחשש לחייו ולחיי קרוביו.

"לאור איומים שהאמן קיבל על חייו מיצורים נאלחים ששמם נרשם והנושא בטיפול", נכתב בפוסט שעלה בעמוד הפייסבוק הרשמי של כספי אתמול (ראשון) בלילה, "נאלצנו להסיר את הסרטון של האמן בו הוא מביע את כאבו על סגירת הספרייה הלאומית וקבורת התרבות במדינה, תוך שהוא פונה אל ראש הממשלה ומבקש שינהג על פי החלטותיו, וישמיד את כל חפצי האומנות, ציורים, פסלים, ספרים, דיסקים וסרטים שברשותו ושיחדול מלצפות בסרטים ולהאזין למוזיקה, ובכך הוא יהנה יותר מהחיים שכפה על אזרחיו. מעניין איך נקרא משטר כזה בארץ".

צילום: מתוך הפייסבוק
צילום: מתוך הפייסבוק

כאמור, מחאתו של כספי מגיעה בעקבות השבתת פעילותה של הספרייה הלאומית והוצאת 300 עובדיה לחל"ת. הפוסט זכה למאות שיתופים, לייקים ותגובות שחיזקו את כספי והביעו תמיכה בדבריו, אך גם הביעו דאגה לשלומו.

"מתי, העולם מידרדר זה דיי ברור, אבל תישאר אתה איך שאתה, אוהב אותך כל כך אפילו שאני מהצד "הערס" של המפה", כתב גולש. "גדלתי עליך ואמשיך לאהוב אותך ולהשריש את העשייה שלך לדורות הבאים. מחזק בכל דרך, ותמיד תישאר מתי כספי, האומן שמוצא את הזמן בין פזמון ללחן כדי להצחיק את הקהל".

"ממש מרגיז. אני לא מבין איך במדינה שלנו אדם כמו מתי כספי צריך להתנצל על אמירה כנה ומעוררת הערכה", הוסיף גולש נוסף. "אני אישית תומך בה ומן הסתם לא רק אני. אשמח אם ידע זאת. מתי הוא איש מצפון שכואב את המתרחש וזה הרבה יותר מאשר עומד לזכותו. מתי הנפלא!".

"הכי עצוב שפרס ישראל, שכל כך מגיע למתי, עכשיו בסכנה", כתב גולש מודאג שזכה לתגובה מרגיעה מצד העמוד: "הוא לא זקוק לזה, הפרס שלו זה הקהל הנאמן שהוא רכש".

לצד התגובות המפרגנות, היו גם גולשים שהביעו הסתייגות ואף זעם מתוכן הדברים, על אף הערצה כנה לאמן הוותיק. "מתי היקר, אני מעריץ שלך, הייתי בכמה הופעות, ותמיד נהניתי מאוד", כתב עוקב. "מותר לך להעביר ביקורת, מותר להביע דעה ולהפגין. עם כל זאת יכולת לדלג על המילה דיקטטור, לי אישית זה צרם. תהיה חזק, ניפגש בהופעות".

"אפשר לאהוב את האמנות של מתי בלי להסכים עם הדעות שלו ובלי קללות ואיומים, למרות שהדעות שלו מכעיסות אותי", כתב גולש אחר. "אי הסכמה וגם כעס אפשר להביע בדרכים נורמליות. כמו למשל: אני לא מסכים איתך ואני כועס על מה שאמרת כי כך וכך וכך. אפרט: המדינה לא צריכה להשקיע בתרבות, זה כמו שיכריחו אותי לעשות מנוי לנטפליקס. אין בזה שום היגיון. אם אני רוצה לצרוך תרבות אני אחליט על מה לשלם ולצרוך ועל מה לא לשלם ולא לצרוך. בנוסף ראיון הכחשת הקורונה היה לדעתי מביך ומסוכן. כי: הדעות שהוצגו בו מנוגדות לקונצנזוס המדעי, ולמתי הגאון במדעי הרוח, אין את הרקע המדעי המתאים ככל שידוע לי, כדי להתווכח עם אנשי הרפואה".

"יכולת לדלג על המילה דיקטטור". כספי // צילום: קוקו
"יכולת לדלג על המילה דיקטטור". כספי // צילום: קוקו

• "הישרדות": פרקים 44-45 על המצ'טה

גולש אחר היה בוטה יותר וכתב: "שכחתם לציין שהאומן קרא לנתניהו דיקטטור. אז להזכירכם: נתניהו נבחר בבחירות דמוקרטיות וחוקיות וכל אדם חף מפשע עד שהורשע במשפט. וגם הספרייה לא נסגרת. כל הפוסט היה שקרי ומסית ולכן נאלץ האומן להסיר אותו לפני שיקבל תביעת דיבה. עצוב שהאומן כמו רבים אחרים מוסת על ידי הרשת החברתית ולא בודק עובדות לאישורן. אז שמתי כספי יתנצל. כמובן שכל זה אינו מצדיק איום על חיים".

בתגובה, זכה העוקב לתשובה הבאה ממפעילי העמוד: "מניסיון, אנחנו ממליצים לך למחוק מהר את תגובתך אלא אם כן לא אכפת לך לקבל תביעה בגין לשון הרע והוצאת דיבה. אחרת עלייך להוכיח שהאומן קרא לאשתו עבריינית ולראש הממשלה מושחת. לגבי בנו: אם יש לך בעיה עם כך שהוא מכונה בכל מקום בפייסבוק ובכל כלי התקשורת  כפרזיט, זו לא הכתובת לבוא בטענות. ממליצים לך לפנות לחצי מדינה ולכל העיתונאים שעזרו במלאכת ההפצה. בהצלחה! כנ"ל לגבי הספרייה. בשלב זה התנצלות תתקבל בברכה".

מנציגיו של מתי כספי נמסר: "אין תגובה".

מדוברות רה"מ לא התקבלה תגובה עד מועד פרסום הידיעה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר