השריונרים מתגייסים: "יותר כושר, יותר מוטיבציה"

מפקד בית הספר לשריון היוצא מסביר ללוחמים החדשים מה מצפה להם • יחכו ללוחמים גם כלי מציאות רבודה

תמונת המחשה // צילום: אורן כהן

השינוי הגיע בנובמבר 2016. אחרי אירוע סירוב המוני להתגייס לחיל השריון, הבינו בצה"ל שיש בעיה. מאז, מספרים בחיל השריון, המוטיבציה רק עולה. "הבנו שאי אפשר להמתין והשקענו בפעילות גיוס, הפסקנו להיות צנועים והתחלנו לספר על העשייה שלנו. היום אנחנו במקום הרבה יותר טוב. רואים את זה בצורה ברורה – יותר צעירים רוצים להגיע אלינו", אומר מפקד בית הספר לשריון היוצא (גדוד 195), סגן אלוף מאיר בידרמן, בשיחה עם "ישראל היום". למעשה, הוא מספר כי בגיוס מרץ האחרון גיוסו יותר לוחמים מכפי שהיו צריכים בשל הביקוש הרב.

מאות לוחמי שריון מתגייסים היום (שני) במסגרת גיוסי אוגוסט 2020. בניגוד לעבר הקרוב, אז התחלקו הלוחמים לשירות בטנקי מרכבה 3 ו-4, כיום ההכשרה היא אך ורק על טנקי מרכבה סימן 4. בידרמן מספר כי במקביל הבינו בחיל השריון כי שירות הלוחמים אינו מסתכם רק בטנקים, אלא הוא גם כולל שירות מפרך ביהודה ושומרון ואף סיכוי לפריקה רגלית בעת מלחמה, דבר שמשנה את כל אופי ההכשרה.

צילום: גיל קרמר // עריכה: עדן בראל

"בשנתיים האחרונות הלוחמים מוכשרים לרובאי 04 מתוך הבנה שלוחם השריון הוא גם בהכרח לוחם מתמרן – הוא מבצע תעסוקות מבצעיות בצורה אינטנסיבית כולל סיורים, הגנה על ישובים, מחסומים ומארבים. בנוסף, בסופו של דבר אנו נזקקים לחצות את הגבול ולהיכנס לשטח האויב במקרה של מבצע או מלחמה, ולכן בהחלט יכול להיות מצב שצוות הטנק יצטרך לפרוק בשטח האויב ולתפעל את האירוע".

כמו כן, בידרמן הוביל מהלך לחיזוק הכושר הגופני של הלוחמים. "כשאני התגייסתי האמירה הייתה שכושר גופני אינו חשוב ולוחם יכול להיות כבד גוף כי הטנק יסחוב אותו בכל מצב. במלחמת לבנון השנייה קיבלנו סטירה כי הבנו שמפקדים וחיילים שהיו בכושר גופני לקוי לא הצליחו לתפעל בצורה טובה אירועים. היום זה תנאי להכשרה, ואנחנו רואים מגמת שיפור תלולה – החיילים מתאמנים כמה פעמים בשבוע, משתפרים בריצה ומורידים משקל עודף. לוחם שלא יעבור את המבחנים אינו לוחם".

סא"ל מאיר בידרמן // צילום: דובר צה"ל
סא"ל מאיר בידרמן // צילום: דובר צה"ל

מניסיונו הרב של בידרמן, הוא ממליץ ללוחמים לעתיד להשקיע בהכנה מנטלית. "אני ממליץ בחום להתגבש כבר לפני הטירונות, להבין מה מניע אותם. מדובר בתקופה מטלטלת, וחייל צריך להבין שהכשרת הלוחם היא אינטנסיבית מאוד ומוציאה אותו מאזור הנוחות שלנו. צריך להיות מוכנים מנטלית".

הלוחמים החדשים ימצאו בבסיס שיזפון לא רק ריצות ואימונים פיזיים, אלא גם הדרכות מתוחכמות שמותאמות ל-2020. "אם בעבר הייתה עומדת מדריכה בעבר עם חלקי טנק אמיתיים בכיתה היום הכל פועל דרך טכנולוגיה מתקדמת. יש לנו סרטונים שמחליפים סיורים מיותרים, מצגות מתאימות ושימוש במציאות רבודה. יש לנו תרחישים שונים שבהם חייל יושב עם קסדה וג'ויסטיק, ודרך תרחישים שונים לומד כיצד לעבוד. כך אפשר למשל לתרגל פעולה של מעיל רוח, דבר שקשה לדמות במציאות".

בשנתיים האחרונות גייס בידרמן שישה מחזורי גיוס, וכעת הוא ממשיך הלאה לתפקיד חדש. "ראיתי לא מעט צעירים וצעירות, אנשים טובים שרוצים לתרום ולעשות שירות משמעותי. באופן אישי זה עורר בי הרבה מאוד נחת וגאווה. הדור הזה מתאפיין באנשים חכמים, שיודעים הרבה יותר ממני כשהתגייסתי והם מאוד סקרנים ורוצים לדעת, לא מתביישים לשאול ולומר את דעתם, להתחבר לטכנולוגיה – לטנק שהוא כמו מטוס על הקרקע".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר