השר לשיתוף פעולה אזורי, אופיר אקוניס, התראיין היום (שני) בגל"צ והצהיר באופן חד משמעי כי אם השבוע לא יעבור תקציב חד שנתי – הליכוד יחתור להקמת ממשלה חלופית בתוך הכנסת הנוכחית. מוקדם יותר היום התייחס נתניהו לנושא התקציב והסביר כי תקציב חד שנתי הוא "דבר חיוני" למשק הישראלי והפציר כי יש להעביר אותו במיידי.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

אקוניס התראיין לתוכנית של וילנסקי וברדוגו ואמר כי "אם עוד השבוע לא נביא לממשלה תקציב חד שנתי, זה תלוי גם במענקים בוודאי, ולא יקבלו שום הכרעות ברוב קולות דמוקרטיות ואם כחול לבן יכשילו – כולם ידעו מי ידרדר את ישראל לבחירות רביעיות, האשמה תיפול כולה על גנץ".

אקוניס הוסיף ואמר כי בדומה לשמועות על כך שכחול לבן לא הולכים לוותר על נושא תקציב דו שנתי, גם הליכוד בראשות נתניהו "לא מתכוון למצמץ". אקוניס הסביר כי בשל החשש מגל שלישי בתחילת החורף, מפלגתו תומכת בהעברת תקציב חד שנתי שיזרים כסף.

בנימין נתניהו ובני גנץ  (צילום: מארק ישראל סלם, פלאש/90 )
בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: מארק ישראל סלם, פלאש/90

עוד הסביר אקוניס כי במידה ואכן ממשלת האחדות לא תגיע להסכמות, הליכוד יחתור להקמת ממשלה חלופית מבלי לפזר את הכנסת. "אם כחול לבן יכשילו את התקציב החד שנתי, אנו עלולים להידרדר לבחירות. הרצון שלי ושל הליכוד הוא שהכנסת לא תתפזר אלא שתקום ממשלה אחרת בתוך הכנסת ה-23".

פרופ' זליכה: "אנחנו צריכים מדיניות כלכלית חדשה"

ראש הממשלה כינס מוקדם יותר היום ישיבה של סיעת הליכוד במהלכה דיבר על כמה מהנושאים הבוערים ביניהם גם התקציב. נתניהו הסביר כי מבחינתו יש להעביר תקציב חד שנתי כדי "שנוכל להזרים עוד כסף לאזרחים ונוכל לתת וודאות ויציבות למשק הישראלי. זה דבר חיוני".

עוד אמר נתניהו כי במידה והתוכנית התקציבית שמציעה מפלגת הליכוד לא תעבור, המשמעות היא שיהיו "קיצוצים מאוד משמעותיים". הוא המשיך ואמר: "זה גזירות כלכליות. זה בדיוק הפוך ממה שצריך לעשות. זה לא הזמן לקיצוצים, זה הזמן להמשיך להזרים כסף לאזרחים. אנחנו צריכים לפתוח את שנת הלימודים בזמן, להעביר למערכת הבריאות כסף להיערך לחורף - וכל זאת נשיג באמצעות תקציב מיידי. זה צו השעה".

פרופסור ירון זליכה, מי שהיה לשעבר החשב הכללי במשרד האוצר, התייחס היום לנושא ואמר בין היתר כי תקציב דו שנתי יהיה נכון יותר בשלב זה. "דבריו של ראש הממשלה מעידים איך הוא מנסה לברוח מקביעת מדיניות כלכלית, הוא מנסה לדחות את הקץ. אנחנו נמצאים בספינה שהיא שוקעת אנחנו חייבים להפעיל מנועי צמיחה רבי עוצמה. הפעלת מנועים רבי עוצמה לא פועלת בטווח מיידי, ייקח לפחות 12-9 חודשים, אם לא נפעיל אותם היום, לא רק ש-2021 הלכה לאיבוד, גם 2022 תלך לאיבוד".

שלמה מעוז, פרשן כלכלה בכיר ומי שמשמש כדירקטור בחברות רבות בישראל, מסביר מצדו כי הגישה של פרופ' זליכה היא נכונה לדעתו אולם בשלב זה יהיה נכון יותר להעביר תקציב חד שנתי, בעיקר מהסיבה שכדאי לחכות ולראות מה יקרה. "אני חושב שקודם כל נעשה תקציב, נגמור אותו ואז נעשה את הרפורמות שהממשלה באמת פוחדת מהם אולי בדצמבר-ינואר".