המאבק בין הטייסים להנהלה נמשך: במסמכים שהוגשו לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב כחלק מסכסוך בין טייסי אל על להנהלת החברה וההסתדרות נחשף כי ממוצע השכר של קברניטים בחברה עומד על 95 אלף שקל בחודש. 76 טייסים, כך הצהירה החברה לבית הדין, השתכרו בשכר חודשי של 120 אלף שקל, בטווח שבין 110 אלף שקל ל-160 אלף שקל בחודש - בשנת 2019. בחברה הדגישו כי שכר הטייסים אינו כולל החזרי הוצאות, כדוגמת אש"ל ובתי מלון, כך שעלות השכר בפועל גבוהה יותר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ממסמכים שהגישה אל על עולה כי בדצמבר האחרון, הועסקו בחברה 6,300 עובדים, מתוכם 630 טייסים. "מדובר בעובדים בעלי כוח ארגוני רב ביותר ובהתאם לכך גם תנאי העסקתם ושכרם הם המשופרים ביותר בחברה ובמשק הישראלי בכלל כאשר במקרים רבים שכרם גבוה אף משכר המנכ"ל וסמנכ"לים", כתבה החברה באמצעות עורך דינה עו"ד נחום פינברג. באל על הדגישו כי למרות שמדובר ב-10 אחוז מכלל עובדי החברה עלות שכרם מהווה למעלה מ-41 אחוזים מעלות השכר הכוללת.
1 צפייה בגלריה
מטוסי אל על מקורקעים בנתב"ג בעקבות משבר הקורונה
מטוסי אל על מקורקעים בנתב"ג בעקבות משבר הקורונה
מטוסי אל על מקורקעים בנתב"ג בעקבות משבר הקורונה
בהנהלת החברה התייחסו להסכמי שכר שנחתמו עם ועד הטייסים (אצ"א) השנים האחרונות וטענו כי בהסכמים הקיבוציים שחתמו עם ההנהלה בין השנים 2016 ל-2018 הועלה שכרם ב-60 אחוזים. בנוסף, בשנת 2018, כחלק מכניסת תקנות המנוחה החדשות FTL דרשו הטייסים לפני החתימה העלאת שכר נוספת בתמורה לחתימתם על התייעלות. לדברי החברה, גם בהסכם זה הועלה שכרם ב-46.6 אחוזים בשלוש פעימות.
באל על הסבירו כי עקב הירידה החדה בפעילות עקב משבר הקורונה נמצאים מרבית העובדים החל מ-17 במרץ בחל"ת. באל על נמצאים כיום 6,100 עובדים בחל"ת בנוסף לעוד 1,000 עובדי ביטחון בישראל ובחו"ל. 200 עובדים זמניים בוטלו בחודשים מרץ ואפריל.
אחד מצינורות החמצן של החברה עד לאחרונה היה בהמשכת הפעלת טיסות מטען שהופסקו בחודש יולי. "טיסות אלו אפשרו העסקתם של מאות מאנשי החברה בחודשים אפריל, מאי ויוני ולקיים שעות פעילות טיסות", הסבירה ההנהלה במסמכים וציינה כי באותם הימים הועסקו 43% מהטייסים.
"החל מחודש יולי 2020 עם בחירת ועד אצ"א בראשות הקברניט ניר ראובן כל הטייסים הפסיקו באחת באופן מתואם לשתף פעולה עם הניסיונות לאייש את הטיסות", כתבה החברה. "מדובר בשביתה פראית בעיצומו של משבר קיומי חסר תקדים. אקט מכוון שנועד לנתק באופן מוחלט את צינור החמצן היחיד שנותר לחברה".
בהנהלה כינו את ההתנהלות הטייסים כ"חתירה לשיתוק החברה" והאשימו אותם בכך שגרמו להפסקת פעילות בצורה מוחלטת. "נוכח פעילות זו של הטייסים מאות עובדים ממגזרים אחרים נאלצו להפסיק לעבוד ולצאת לחל"ת".
בעלת השליטה כנפיים, התחייבה במתווה הראשון להזרים את חלקה היחסי בהנפקה - כ-38 מיליון שקל.

הטייסים: ההנהלה מייצרת ספינים כדי להראות שהעובדים אשמים במצב

מוועד טייסי אל על נמסר בתגובה כי "הנהלת אל על מנסה לייצר ספינים שכל מטרתם להשאיר את החברה תחת בעלי השליטה הנוכחים ולהפנות את הזרקור אל העובדים כאילו הם האשמים במצבה של החברה.
"טייסי אל על הם מהטייסים הטובים והיעילים ביותר בעולם. גם החברה והמדינה אמרו זאת לאחר ההסכם שנחתם באוקטובר 2018, שלא ניתן למספרים לבלבל - על פי הסכם העבודה, שכר של קברניט באל על הוא 45 אלף שקל (22 אלף שקל נטו) ושל קצין ראשון 30 אלף שקל (16 אלף שקל נטו). אם החברה דורשת מהטייסים לטוס בשעות נוספות, הם מתוגמלים על פי הסכם העבודה".
טייסי אל על טוענים כי שכרם נמוך משמעותית משכר טייסים מקבילים בעולם. "להציג שכר של טייס באופן מגמתי, כאילו זהו שכרו החודשי בכל השנה מבלי לספר שהוא עבד בהיקף של שתי משרות לדרישת החברה, מחזיר את יחסי העבודה לימים שאנחנו לא מתכוונים לחזור אליהם. הסכם הטייסים כבר חסך לחברה 220 מיליון שקל. בנוסף הסכימו הטייסים לצעדי התייעלות נוספים של 150 מיליון שקלים.
"העובדות מוכיחות כי הטייסים היו המגזר הראשון באל על, שהודיע כבר בתחילת המשבר על נכונותו להיכנס תחת האלונקה כדי להציל את החברה ואת תעופה הישראלית כאשר הודיעו על נכונותם להוריד את שכר הטייסים בעשרות אחוזים. צר לנו שדירקטוריון החברה לא דורש הורדה שכזאת מבעלי התפקידים האחרים בחברה.
"לכל הנוגעים בדבר ברור שעל מנת לחלץ את אל על יש לשלב כוחות: הנהלה, עובדים והמדינה. בפועל העובדים הסכימו לקיצוצי שכר, המדינה להלוואה אך בעלת השליטה לא מוכנה להזרים אגורה מכספה. זאת המציאות ואותה אי אפשר לשנות. צר לנו לגלות שוב כי בעלי השליטה בחברה, במקום לשכנע ביכולתם להמשיך ולהניע את החברה, להזרים הון לחברה ולבסס יחסי עבודה המבוססים על אמון, עושה הכול כדי להטיל רפש בעובדיה המסורים, שנרתמו עם תחילת המשבר לטיסות חילוץ בתנאים לא תנאים. אבל המציאות הזאת עומדת להסתיים - על דירקטוריון החברה מוטלת החובה לצאת להנפקה או לקבל את הצעת המשקיע, שמעוניין ומסוגל לקחת את החברה על כתפיו וביכולתו לבסס יחסי עבודה תקינים עם הטייסים ועם שאר עובדי החברה".