מספר הנדבקים בקורונה בישראל נמצא במגמת ירידה בימים האחרונים, כך על פי נתוני משרד הבריאות המתפרסמים מדי יום. גם מספר החולים שבמצב קשה שומר על יציבות מסוימת. האם זה אומר שהגל השני מאחורינו? פרופ' אייל לשם, מומחה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא תל השומר, מזהיר מפני כניסה לשאננות. "יש יציבות במספר הנדבקים – אך צריך להכין את מערכת הבריאות לחורף ולבנות את מערך הבדיקות בשיתוף עם צה"ל", ציין פרופ' לשם בשיחה עם N12.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

"בפירוש יש יציבות במספר הנדבקים היומי, יציבות במספר המונשמים ובכמות החולים הקשים", הסביר פרופ' לשם. "כבר יותר משבועיים שלא רואים עליה דרמטית במספרים. לא הצלחנו אומנם להפחית אבל בהחלט בולמים. לפני שבועיים היינו בסביבות 300 מאושפזים, היום אנחנו 335 חולים קשה. המספר לא השתנה בצורה משמעותית במשך שבועיים, זה מלמד שיש הפחתה במספר הנדבקים".

פרופ' לשם הדגיש שלמרות הירידה, עדיין הקורונה כאן ואנחנו צריכים לדעת ללמוד לשלוט על הנגיף. "זה לא כמו במאי שירדנו ל-5 נדבקים ביום, הרי באמצע מאי אף אחד לא נדבק בארץ - זה אומר שאנחנו שולטים בנגיף למרות שכל הפעילויות, חוץ מבתי ספר ואירועים המוניים, עדיין פועלות. אנשים הולכים לעבודה, הולכים לים ונוסעים בתחבורה ציבורית ומספר הנדבקים יציב".

"אין סיבה לחשוב שתהיה הפחתה דרמטית כמו שראינו במאי מבלי שנעשה נעשה צעדים נוספים משמעותיים", הוסיף פרופ' לשם. "כמו שאמר פרופ' גמזו אנחנו צריכים ללמוד לרקוד עם הנגיף: נראה ירידה - נפתח, נראה עליה - נסגור - עד שמסתדרים. המבט צריך להיות צופה אל העתיד והעתיד זה החורף - להכין את מערכת הבריאות לקלוט יותר חולים ולבנות את המערך של הבדיקות והחקירות בשיתוף עם צה"ל ולחזק אותו, אז נוכל להפחית את ההדבקות".

"לקראת החורף אנחנו עדיין לא רואים את הצעדים הגדולים, את משרד הבריאות בשיתוף עם פיקוד העורך מכין בתי חולים שדה, מיון שדה - לקחת את החולים הקלים לפתוח להם מיון באצטדיונים, כי בתי החולים בחורף לא יעמדו בעמוס הזה", ציין פרופ' לשם.

בסיכום דבריו, פרופ' לשם הזהיר את הציבור שלא להיכנס לשאננות ולהבין שהנגיף עדיין פה ומספר החולים יכול לטפס שוב למעלה. "החולים הקשים והמונשמים הם אלו שמעמיסים על המערכת ויש נקודת הנחה שאולי אנחנו מפספסים חולים קלים שלא נדבקים", הוא הוסיף. "לא משנה כמה מטופלים יש - הנגיף פה. גם במאי שירדנו ל-5 ביום הנגיף היה פה. גם אם נרד עוד חודש כמו שחלק מקווים למספר קטן של חולים ביום, עדיין הנגיף פה וההתנהגות תצטרך להיות בהתאם".