ראש הממשלה נתניהו אמר בפתח ישיבת סיעת הליכוד היום (שני) שעדיין נשקלים סגרים בערים אדומות או סגרים בסופי שבוע ובלילות‎. מוקדם יותר הסתיים דיון של קבינט הקורונה ללא החלטות בשל חוסר הסכמות. במהלך ישיבת הקבינט נרשמו עימותים כמעט בכלל הנושאים שעלו לדיון - והצוותים המקצועיים יצטרכו לגבש המלצות ולהציג אותן ביום רביעי. שרים טענו כי גמזו לא הציג תוכניות מעשיות - אלא רק הציג סקירה מפורטת. בישיבה פיקוד העורף הציג את תוכנית הרמזור שתאפשר להגדיר את אופן הטיפול בכל עיר בהתאם למצבה - הממשלה תצביע ביום רביעי על אימוץ התוכנית. בישיבה גם הוצגה רשימת הערים האדומות המתגבשת.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

הפרויקטור פרופ' גמזו הציע בעיקר להסיר מגבלות - אך ראש הממשלה התנגד בטענה שמהלך כזה ישדר לציבור מסר כי הסכנה חלפה. נתניהו אמר כי אי אפשר להכריז רק על הקלות בלי להחיל גם מגבלות על אזורי תחלואה. שר הפנים דרעי קרא לאפשר לקיים חתונות במרחב פתוח עם מספר משתתפים גבוה יותר. בנוסף דובר בקבינט על סגרים מקומיים בערים אדומות, כשהשר אוחנה הציע סגר מלא. בנוגע לסגר בסופי השבוע, השרים גנץ ודרעי אמרו ש"יש לבטל אותו לגמרי, או שיש להחיל סגר מוחלט, אין אמצע".

הפרופ' גמזו טען שצריך לפתוח מרכזי קניות בסופי שבוע, אך עדיין לא להסיר את המגבלות על בתי הכנסת. ראש המל"ל אמר שיש לשקול סגר כללי בשבועיים האחרונים של אוגוסט. הצוותים המקצועיים אספו את כל הנושאים שעלו - והם עתידים להגיש המלצות עד ליום רביעי. הערים האדומות שעליהן דובר בישיבה: אלעד, מודיעין עילית, בני ברק, טייבה, עין מאהל, קלאנסווה, ביתר עילית ושכונות בירושלים.

ראש הממשלה נתניהו בישיבת קבינט הקורונה (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

שרים שהשתתפו בישיבה אמרו ל-N12: "גמזו נתן סקירה ארוכה ומפורטת - אבל לא הביא שום צעד קונקרטי". מהסקירה שהציג גמזו לשרים עלה כי יש ירידה ברורה בקצב ההדבקה. גמזו אמר: "אנחנו צריכים להחליט על פתיחת החנויות בשישי-שבת אבל בסדר, שמענו את הערותיכם, נביא תכנית ברורה אחרי הערות שלכם ביום רביעי".

ברביעי גם צפויים להציג גורמי המקצוע את רשימת הערים האדומות. שר הבריאות אדלשטיין ופרופ' גמזו גרסו שיש להטיל סגר על ערים כאלו, אך שר הפנים דרעי ביקש להידבר מול ראשי הערים לפני שמטילים סגר. דרעי גם אמר: "הייתה הסתה פרועה בסופ"ש נגד החרדים, לא הצלחתי לישון מרוב כאב. האשימו את החרדים בכך שלא היה מסחר בסופ"ש", כך שר הפנים.

תוכנית הרמזור

פיקוד העורף ומשרד הביטחון גיבשו לבקשות של פרופ' גמזו את תוכנית הרמזור - שתגדיר את אופן הטיפול בכל עיר בהתאם למצב התחלואה בה. הרמזור כולל 5 צבעים שונים, ב-5 רמות פעילות שונות. שלבי הפעילות: כרגיל, מורחבת, מוגבלת, מצומצמת ואסורה. זהו המתווה שמתכוון גמזו לאמץ באשר למודל ההגבלות המותאם לכל עיר.

הרמזור מתחיל משלב 0, "פעילות כרגיל", ללא כל מגבלות באף אחד מהתחומים. לאחר מכן, שלב 1 נקרא "פעילות מורחבת". החל בשלב הזה מגדיר הרמזור את הפעילות המותרת בכל אחד מ-4 תחומים - פעילות חינוכית, התכנסויות ואירועים, מקומות עבודה ושירותים לאזרח. כלל הפעילויות מותרות בשלב 1, בכפוף לתנאי "התו הסגול". התקהלויות מותרות בשח פתוח עד 500 איש ובשטח סגור עד 250 איש.

המגבלות נהיות מחמירות יותר ככל שמטפסים בשלבי הרמזור, כשבשלב 4 (שהוא השלב החמישי משום שהספירה מתחילה ב-0), פעילות אסורה, ישנן המגבלות החמורות ביותר. בשלב זה לא יתקיימו פעילויות חינוכיות מלבד חינוך מיוחד, התקהלויות יותרו בשטח פתוח עד 20 איש ובתוך מבנה עד 10, ומקומות העבודה והשירותים ייפעלו במסגרת שירותים חיוניים בלבד.

"רמת התחלואה בישראל - מהגבוהות בעולם"

מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי אמר בדיון: "10% מחולי הקורונה בחורף יהיו גם חולי שפעת. זה יגרום לעומס אדיר על המערכת. היעד הוא להשיג 5 מיליון חיסוני שפעת - בינתיים השגנו 3 מיליון".

ראש הממשלה נתניהו פתח את דבריו בפתח קבינט הקורונה עם מסר פסימי כי רמת התחלואה בישראל היא מהגבוהות בעולם וכי המצב עוד יכול להיות גרוע יותר. נתניהו הזהיר מפני עלייה במספר החולים שעלולה להוביל לעלייה משמעותית במספר המתים. בגלל אי הסכמות הקבינט הסתיים ללא החלטות, ישיבה נוספת נקבעה ליום רביעי.

שכונת עג'מי - אזור מוגבל (צילום: Ori~, ויקיפדיה)
שכונת עג'מי - אזור מוגבל | צילום: Ori~, ויקיפדיה

"רמת התחלואה בישראל היא מהגבוהות בעולם, אלה החדשות הרעות", אמר ראש הממשלה. "החדשות הטובות הן שבשבועיים האחרונים אנחנו נמצאים ב"פלאטו" (מספר החולים ליום נשאר דומה). נתניהו שאב עידוד גם מקצב העלייה האיטי יחסית של מספר החולים הקשים: "הוא מצטבר באופן איטי, לא כזה שהוא מאתגר את המערכת".

ראש הממשלה התייחס למספר המתים שעלה בשבוע האחרון ב-68 ואמר כי "זה יכול לעלות למספרים גדולים". לדברי נתניהו ישראל לא יכולה להישאר עם מספר כה גבוה של חולים: "אם מספר החולים יעלה מהרמה הזאת, מצבנו יהיה מאוד קשה. רוצים להוריד אותה כדי לקטוע את שרשרת ההדבקה".

"אנחנו בחודש אוגוסט ובספטמבר אמורים להתחיל את שנת הלימודים. הדברים האלה מתנקזים יחד למשימה הגדולה של הורדת עקומת התחלואה, תוך כדי בניית מכון קטיעה. אלה שתי המשימות הגדולות שלנו".

פתיחת הקניונים ברחבי הארץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש/90 )
פתיחת הקניונים ברחבי הארץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש/90

גם ראש הממשלה החלופי ושר הביטחון גנץ התייחס הבוקר בישיבת קבינט הקורונה למאבק בנגיף: "המפקדה לקטיעת שרשרת ההדבקה תהיה מוכנה לכל היותר בתחילת השבוע הבא. אני מתרשם שיש התקדמות טובה. צה"ל עושה את זה במקביל לפעילויות אחרות בדרום ובצפון".

מנהלי בתי חולים מזהירים מקריסה

בתי החולים נאלצים להתמודד בתקופה האחרונה עם גל התחלואה השני בישראל, שכולל גם עלייה במספר החולים במצב קשה והמונשמים, שנזקקים לאשפוז. בכך, נוצרים עומסים משמעותיים – שעליהם מדווחים בכירי המערך הרפואי בישראל.

הוועדה לביקורת המדינה התכנסה הבוקר לדיון בנושא העומסים בבתי החולים בשל עליית התחלואה בקורונה. בכירי מערכת הבריאות וראשי בתי חולים בארץ הגיעו למשכן הכנסת – ודיווחו על המצב הקשה במחלקות בימים אלה. "אין לנו איך לשלם משכורות", התריעו מנכ"לי בתי החולים הדסה ושערי צדק. יו"ר הוועדה שלח אמר בתום הדיון: "תמונת מצב מדאיגה".