הפסד המס שמקורו בהברחות מתחומי הרשות הפלסטינית לישראל הוא 1.25 מיליארד שקל בשנה. במקביל, סכום הקנסות המנהליים שהוטלו בשנת 2018 על מי שהבריחו סחורות אסורות או שהעבירו סחורות ללא תיעוד מתחומי הרשות הפלסטינית לישראל - הסתכם בסכום הנמוך של 1.7 מיליון שקל בלבד. כך עולה מדו"ח מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, שבדק את פיקוח רשות המיסים על המעברים היבשתיים המפורסם היום (ב').
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בגבולות מדינת ישראל קיימים, מאז הסכמי השלום עם מצרים וירדן, שבעה מעברים יבשתיים בין-לאומיים, המשמשים למעבר בינה לבין שכנותיה. נוסף על אלו קיימים מעברים יבשתיים פנימיים בין מדינת ישראל ובין הרשות הפלסטינית.
4 צפייה בגלריה
לראשונה זה שנים: ישראל תעניק 7,000 היתרי כניסה לסוחרים מעזה
לראשונה זה שנים: ישראל תעניק 7,000 היתרי כניסה לסוחרים מעזה
מעבר ארז
(צילום: רועי עידן)
תפקידה של רשות המיסים במעברים, בין היתר, הוא לאכוף את הדין בכל הקשור לחוקיות היבוא והיצוא ולגביית המיסים בגינם. לצורך זה בודקים חוקרי המס אנשים, סחורות וכלי רכב העוברים במעברים, הן לתוך ישראל והן אל מחוצה לה.
לפי הדו"ח, בשנת 2018 עברו לא פחות מ-3.41 מיליון נוסעים במעברי הגבול היבשתיים בין ישראל לבין ירדן. היקף הסחר בשנת 2018 בין ישראל לירדן הסתכם ב-5.6 מיליארד שקל. היקף הסחר עם הרשות הפלסטינית הסתכם ב-32.7 מיליארד שקל. בגבול בין ישראל למצרים עברו ב-2018 רק 1.1 מיליון נוסעים. יצוין כי השנה, מאז חודש מרץ, סגורים למעשה מעברי הגבול כמעט לחלוטין בשל משבר הקורונה.
בשנת 2018 תפסו חוקרי רשות המיסים 802 הברחות סחורות אסורות והעברות ללא תיעוד מתחומי הרשות הפלסטינית אל תחומי ישראל.
4 צפייה בגלריה
מתניהו אנגלמן עם דו"ח מבקר המדינה 2020 (70 ב)
מתניהו אנגלמן עם דו"ח מבקר המדינה 2020 (70 ב)
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן
(צילום: תדמית)
מבדיקת מבקר המדינה עולה, כי בבתי המכס נהר הירדן, אלנבי וכן במעברים הפנימיים במדינת ישראל והרשות הפלסטינית - נמצאו ליקויים. בהיעדר של נוכחות משטרתית במעבר אלנבי התברר שעובדי רשות המיסים חשופים לאלימות המופנית נגדם.
"הסנקציות שנקבעו לצורך אכיפה והרתעה מביצוע עבירות, כקנס מינהלי ועיצום כספי, אין בהן כדי להרתיע את אלה המבצעים עבירות באופן תדיר מפני עבירה על החוק", קובע המבקר. בנוסף, נמצאו מקרים שבהם שווי הסחורות שהוברחו היה מאות אלפי שקלים ובמקרה בולט אחד הגיע שווי המע"מ ומס הקנייה על הטובין המוברחים עד ל-1.8 מיליון שקל.

סחורות המיועדות לרשות הפלסטינית נמכרות בישראל - ללא דיווח

על פי ההסכמים משנות ה-90 (הסכם פריז שנחתם באפריל 1994), מדינת ישראל מחויבת להעביר לרשות הפלסטינית את כל מיסי היבוא שהיא גובה עבור יבוא טובין המיועדים להימכר בשטחה של הרשות הפלסטינית.
המבקר מצא כי בשנת 2018, רק 59% ממטעני היבוא שיועדו לרשות הפלסטינית עברו לתחומיה במעברים הרשמיים. לכן קיים חשש שהטובין שלא עברו במעברים הרשמיים - נשארו בישראל ונמכרו בה. בכך הפסידה ישראל מאות מיליוני שקלים שהעבירה לרשות הפלסטינית בגין תשלומי המיסים שלכאורה הועברו לתחומה. זאת, בנוסף על אובדן הכנסות המע"מ ומס הכנסה ממכירת הטובין הללו בישראל ללא דיווח.
מבקר המדינה ממליץ לרשות המיסים, בין השאר, להפעיל כלבים לגילוי סמים וכסף בבדיקות במעברים באופן שוטף. בנוסף על המשטרה להסדיר נוכחות שוטרים במעבר אלנבי בכל שעות הפעילות.

"כשלים שעלולים אף להגיע לכדי פגיעה בביטחון המדינה"

עוד קובע המבקר כי על רשות המיסים לפעול לכך שהאכיפה והסנקציות המוטלות על עבריינים שהעבירו טובין ללא תיעוד מתאים, ובמיוחד טבק ומוצריו, תהיינה מידתיות ביחס להיקף העבירות שבוצעו
כמו כן, על רשות המיסים לפעול למניעה והרתעה מפני זליגת טובין המגיעים ביבוא ומיועדים לרשות הפלסטינית לתחומי מדינת ישראל.
המבקר מציין כי "ממצאי הביקורת העלו קשיים במניעת הברחות טובין דרך מעברי הגבול. חלק מהכשלים שנמצאו עלולים אף להגיע לכדי פגיעה בביטחון המדינה".