הקורונה באירן - מדיניות של הסתרה: מספרי החולים והמתים מהנגיף במדינה גבוהים בהרבה מאלו שמפורסמים על ידי גורמים רשמיים - כך לפי מידע שהודלף מאירן ופורסם היום (שני) ברשת BBC הבריטית. משרד הבריאות האירני פרסם כי עד ה-20 ביולי מתו 14,405 בני אדם לאחר שנדבקו בנגיף, אך במידע שהגיע מרשומות הממשלה מצויין שמניין המתים האמיתי הגיע כמעט ל-42 אלף.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

על פי הדיווח של רשת BBC, מספר הנדבקים בנגיף שידוע לשלטון האירני עומד על יותר מ-451 אלף בני אדם, כמעט כפול מהמספר שפורסם - 278,827. אירן היא אחת המדינות שספגו את המכה החזקה ביותר מהקורונה בעולם כולו ובאזור בפרט, ובשבועות האחרונים היא עדה להתפרצות חדשה ומאיימת.

אין זה ניסיון ההסתרה הראשון של האירנים בכל הנוגע לקורונה. על פי הרשומות שהועברו, מקרה המוות הראשון נרשם כבר ב-22 בינואר, אך רק חודש לאחר מכן הרשויות החליטו לפרסם את מקרה ההדבקה הראשון במדינה. באותה תקופה היו גורמים במשרד הבריאות שטענו בתוקף שאין אף לא מקרה בודד של נגיף קורונה במדינה. הדיווחים של עיתונאים באירן, וגורמי רפואה שונים שניסו להשמיע את קולם - הושתקו.

התפרצות נגיף הקורונה באירן (צילום: רויטרס, רויטרס_)
"המדינה הייתה בהכחשה" | צילום: רויטרס, רויטרס_

"בהתחלה לא היו ערכות בדיקה, וכשקיבלו אותן לא עשו בהן שימוש נרחב מספיק. אמר רופא מאירן שלא זוהה בשמו ל-BBC. "העמדה של רשויות הבטחון אמרה שלא צריך להודות בקיומו של הנגיף באירן, המדינה הייתה בהכחשה".

בעולם כולו קיים חוסר ודאות מסויים בכל הנוגע למספרי הנדבקים והמתים מהנגיף. לרוב מדובר על קושי בקבלת תמונה מלאה לנוכח מספר בדיקות נמוך או חקירות אפידמיולוגיות מוגבלות. המצב באירן הוא ככל הנראה אחר: המידע שהודלף חושף כי הרשויות האירניות דיווחו על נתונים יומיים נמוכים על אף שהרשומות הראו נתונים אחרים - מה שמציע כמובן על הסתרה מכוונת.

רשת BBC מדווחת שהמספרים האמיתיים דלפו לידיה ממקור יודע דבר שהעביר מידע מתוך רשומות בתי חולים ברחבי אירן. המידע כלל פרטים אישיים ובכלל זה שמות, גילים, מין, תסמינים שמהם סבל החולה, תאריכי מדוייקים ותקופות אשפוז בבית החולים.

קורונה באיראן (צילום: Mohammad Hasan Zarifmanesh, AP)
המידע חושף נתוני אשפוז אישיים מתוך רשומות בתי החולים | צילום: Mohammad Hasan Zarifmanesh, AP

הגורם האירני אמר שבחר לחשוף את הנתונים כדי "לשפוך אור על האמת" ולסיים את "המשחקים הפוליטיים" סביב המגפה. BBC אמנם לא יכלה לאמת את המסמכים עם הממשל, אבל אנשי רשת החדשות הבריטית אימתו את המידע עם מקורות אחרים באירן.

על פי הנתונים, טהרן הבירה ספגה 8,120 מתים שסבלו מתסמיני קורונה. בעיר קום, שהייתה מוקד ההתפרצות הראשון של המחלה, יש את מספר המתים הגבוה ביותר - חולה מת לכל אלף איש.

אירן ניסתה לבלום את ההתפרצות הראשונה כשהכריזה הסגר בימי חג הנורווז - ראש השנה האירני. המספרים אמנם ירדו אבל אירן הסירה את ההגבלות ומאז אמצע מאי מספרי הנדבקים והמתים מטפסים במהירות.