הוועדה לביקורת המדינה התכנסה הבוקר (שני) לדיון בנושא העומסים בבתי החולים בשל עליית התחלואה בקורונה. בכירי מערכת הבריאות וראשי בתי חולים בארץ הגיעו למשכן הכנסת – ודיווחו על המצב הקשה במחלקות בימים אלה. "אין לנו איך לשלם משכורות", התריעו מנכ"לי בתי החולים הדסה ושערי צדק. יו"ר הוועדה שלח אמר בתום הדיון: "תמונת מצב מדאיגה".

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

בתי החולים נאלצים להתמודד בתקופה האחרונה עם גל התחלואה השני בישראל, שכולל גם עלייה במספר החולים במצב קשה והמונשמים, שנזקקים לאשפוז. בכך, נוצרים עומסים משמעותיים – שעליהם מדווחים בכירי המערך הרפואי בישראל.

"אנחנו בכאוס. המחלקות מלאות לחלוטין", אמר מנכ"ל בית החולים שערי צדק פרופ' עופר מרין במהלך הדיון. "סגרנו מחלקות פנימיות לטובת חולי קורונה, יש עומס". הוא הוסיף והמחיש את חומרת המצב שאליו נקלע בית החולים: "ביטלנו ניתוחים אתמול, זו בושה וחרפה. אין כסף, לבתי החולים העצמאיים אין איך לשלם משכורות".

מנהל הדסה, זאב רוטשטיין (צילום: פלאש 90, חדשות)
"כאוס, בית החולים עשוי להיסגר". פרופ' רוטשטיין | צילום: פלאש 90, חדשות

לדברים האלה הצטרף גם פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל בית החולים הדסה, שסיפר אף הוא על המצוקה הכספית שאליה נקלעו. "אין לי איך לשלם את משכורות חודש אוגוסט, זה כאוס", אמר. פרופ' רוטשטיין התריע מפני קריסה של בית החולים: "אם עד ה-15 באוגוסט לא נקבל 60 מיליון שקלים – שערי הדסה ייסגרו". הוא הוסיף: "הספקים הולכים מאיתנו, לא משאירים תרופות".

בהמשך הדיון, יו"ר הוועדה ח"כ עפר שלח פנה לנציגות משרד הבריאות באשר לסוגיית התקצוב של בתי החולים: "די לא סביר שאתם צריכים את העדכון מבתי החולים לאן הולך הכסף". האחות הראשית במשרד הבריאות, ד"ר שושי גולדברג, ציינה כי בעיה תקציבית היא זו שמונעת את תוספת התקנים לאחיות בבתי החולים: "מצב הזוי, זה ממש חלם. כולם מבינים את הבעיה, השרים כבר הסכימו על התוספת לתקנים אבל אנחנו לא יכולים לצאת לדרך".

ד"ר גולדברג פירטה: "מדובר ב-10 מיליון שקלים, וזה הכרח המציאות. אני מתריעה על כך כבר חודשים. יש 600 אחיות שאנחנו רוצים להתחיל את ההכשרה שלהן כבר בספטמבר הקרוב". ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות ד"ר ורד עזרא אמרה: "הכסף שהועבר הוא רק לבתי החולים הציבוריים והועברו 25% פחות מהתקנים שסוכמו מראש מול האוצר. בהקבלה, זה כאילו שמשרד האוצר יחליט לצה"ל אילו פגזים הוא קונה. יש כאן התנהלות בעייתית".

רועי רייכר, רפרנט הבריאות במשרד האוצר הגיב לטענות: "היו כאן אי דיוקים. משרד האוצר יוצא מגדרו כדי להרחיב את הסיוע לבתי החולים, הכל משוחרר מהר וכך גם בנוגע לתקנים".

יו"ר הוועדה שלח סיכם את הדיון ואמר: "אנחנו מקבלים כאן תמונת מצב מדאיגה: מחלקות פנימיות שבחורפים רגילים מגיעים ל-150% תפוסה ויותר. כבר חודש אוגוסט, החורף הבא מתקרב ובזמן הזה אנו רואים את אותם מאבקי כוח וביורוקרטיה שישנם בשנה רגילה".