רפואה טבעית: הדרך לנצח את הקמטים

גורמים שונים כמו הגיל, תזונה לא נכונה או אורח חיים לא בריא, גורמים לגוף לייצר פחות קולגן • הוויטמינים שיסייעו לכם להשיג עור פנים מתוח וזוהר

קולגן טבעי, צילום: GettyImages

האם גם אתם נסחפתם בטרנד הקולגן? אותו חלבון קסם ששומר על הפנים שלנו חלקות ומוצקות ובכל העולם משתמשים בו כדי להיאבק בקמטים ובקמטוטים שמופיעים עם הזמן על הפנים. הקולגן הוא החלבון הנפוץ ביותר בגופנו, הוא נחשב לחלבון סיבי והוא ממוקם ברקמת החיבור.

לקולגן תפקיד חשוב בשמירה על גמישות העור והענקת נפח לעור, אך גורמים שונים כמו הגיל, תזונה לא נכונה או אורח חיים לא בריא, גורמים לגוף לייצר פחות קולגן, מה שגרום לעור לאבד מנפחו ומחזק את הופעת הקמטים.

בתחומי האסתטיקה וטיפולי הפנים משתמשים בקולגן שמופק במעבדה לטיפולים למתיחת עור הפנים וכחומר מילוי. אך האם אפשר לקבל את הקולגן במזון? למעשה, מקור הקולגן שבעור אינו מגיע מהמזון, שכן קולגן הוא אנדוגני, כלומר הוא חומר המיוצר על ידי הגוף עצמו. ואומנם הוא מצוי במזונות שונים כמו בעצמות דגים ובקר וכן בתוספי מזון, אך הקולגן שמגיע לקיבה, כמו כל חלבון אחר, מתפרק במעי לחומצות אמינו, ולכל היותר חומצות האמינו יכולות להשתלב בבניין החלבונים והקולגן בגוף.

הסוד בקולגן נמצא בוויטמין C

כדי שהגוף יוכל לייצר את הקולגן הוא זקוק לוויטמין C, אותו ויטמין נודע ששמו נקשר לאין ספור תהליכים החיוניים לבריאותנו. בלי ויטמין C הגוף שלנו לא יכול לייצר את חלבון הקולגן ויש לו גם קשר עקיף לפעילות הקולגן: את הקולגן אפשר לדמות לקפיץ שנמתח, ישנם תוצרים כימים שמקורם במזונות מעובדים שיכולים לפגוע בגמישות הקפיץ. אותם רכיבים הם תוצר של סחרור חומצות אמינו שמתקיים במזונות מעובדים כמו סוכר תירס, בשר מעובד וכיוצא בזה. לתוצרים אלו השפעה שלילית על מערכות רבות בגוף וגם על העור– כשהם נקשרים לחלבון הקולגן ולחלבונים אחרים ברקמת החיבור הם גורמים לעור לאבד מהאלסטיות שלו. לעומת זאת, ויטמין C נמצא כמעכב של היווצרות הרכיבים האלו בגוף.

ויטמין C. קולגן טבעי
ויטמין C. קולגן טבעי

מלבד זאת, כאנטי אוקסידנט עוצמתי, ויטמין C מגן עלינו מפני רדיקליים חופשיים שנוצרים בין היתר לאחר החשיפה לקרני UV. כשבגוף יש חוסר איזון בין נוגדי החמצון לרדיקלים חופשיים, נוצר מצב המכונה "עקה חמצונית" שמביא לנזק מצטבר לתאי הגוף. זו הסיבה לכך שחשיפה ממושכת לשמש היא אחד מהגורמים העיקריים להזדקנות העור. אך כנוגד חמצון ויטמין C מוריד עקה חמצונית ולכן הוא נחשב למרכיב חשוב מאוד לתהליכי אנטי-אייג'ינג.

היכן עוד מצוי הקולגן?

מלבד ויטמין C, יש עוד רכיב בעל תפקיד מכריע בבריאות העור, והוא מינרל האבץ. האבץ תומך בבריאות תאי האפיתל שנמצאים בשכבת העור החיצונית והוא חלק בלתי נפרד מתהליך המעבר של ויטמין A לצורתו הפעילה החיונית לבריאות העור. חוסר באבץ יכול להיגרם מתזונה לא נכונה, כך למשל מזון מעובד ועשיר בפוספטים מעכב את ספיגת האבץ והמגנזיום בגוף ועלול בסופו של דבר לגרום לתהליך של קרטיניזציה בעור, תהליך שבו נוצרת על העור רקמה סיבית מתאי אפיתל המתבטא בצלקות ויבלות ובפגיעה בגמישות העור ובברק. ומכאן שכדי לשמור על עור פנים בריא מומלץ להקפיד על תזונה עשירה באבץ המצוי בשפע בירקות, במזונות מהחי, בזרעים ובדגנים.

לצד התזונה העשירה ברכיבים אלה, תוכלו גם לרכוש ויטמין C המשלב בתוכו אבץ. בדקו על האריזה שהאבץ מסוג פיקולינט, הנספג טוב יותר בגוף. מומלץ לרכוש התוסף המכיל גם תמציות צמחים המסייעות לספיגה וכן לתהליכים שונים שעובר ויטמין C בגוף. למשל, קוורציטין, הנו נוגד חמצון עוצמתי המצוי לבצל בסוגיו ובכמויות גבוהות ובעירית.

כדי ליהנות מערכים תזונתיים גבוהים כדאי לשלב בתפריט היום-יומי גם מזונות על בעלי ריכוז גבוה של רכיבי תזונה ונוגדי חמצון כמו אצת הספירולינה ושורש המאקה. מזונות אלו עשירים ברכיבים תזונתיים שממלאים אותנו באנרגיה, ועל הדרך גם תומכים בתהליכי ניקוי הגוף שמובילים בסופו של דבר לעור פנים בריא יותר ומלא זוהר.

האצה עשירה גם בבטא קורטן, בחומצות שומן חיוניות ובוויטמין E שמגנים על העור מפני תהליכים דלקתיים. כיום, ניתן לרכוש בבתי הטבע, ספירולינה בתצורת פתיתים טעימים במליחות מעודנת שניתן להוסיף למזון (ללא בישול), לסלטים, טחינה, שייקים, כריכים, ממרחים ואפילו על פיצה.

בסופו של דבר חשוב לזכור כי העור שלנו הוא מראה חיצונית ליתר מערכות הגוף, תזונה לקויה וחשיפה ממושכת לשמש באה לידי ביטוי במראה הפנים. ובעוד שאת ההזדקנות לא נוכל למנוע, בעזרת תזונה נכונה ומאוזנת ואורח חיים בריא נוכל בהחלט לעכב אותה.

הכותב הוא הרבליסט קליני ומנהל מחקר ופיתוח ב'ברא צמחים'

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר