ישראל עומדת בפני מכה קשה לכלכלה? בזמן שבממשלה ממשיכים להתכתש סביב סוגיית התקציב ותאריך היעד להעברתו בכנסת הולך ומתקרב, ראשי האוצר משמיעים היום (ראשון) אזהרה חריפה: אם לא יעבור תקציב - דירוג האשראי של ישראל עלול לרדת. 

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

במידה ולא יאושר תקציב מדינה עד 25 באוגוסט, עוד 23 ימים בלבד, המשמעות תהיה לא רק הליכה לבחירות נוספות, אלא גם נזק כלכלי כבד למדינה. במצב כזה, חברות דירוג האשראי עלולת להוריד את הדירוג של ישראל - וכל זה בעיצומו של המשבר הכלכלי הכי חמור שהיה כאן. 

את האזהרות הללו השמיעו בכירי האוצר בשבוע האחרון. מדובר בציון שמעניקות לישראל חברות דירוג אשראי שונות, שלפיו נקבע כמה כסף יכולה ישראל לגייס בחו"ל – כסף שבאמצעותו מממשת הממשלה את מדיניותה הכלכלית בימים אלה.

נציגי אותן חברות אמורים לערוך ביקורת בישראל בסוף החודש – והחשש שדירוג האשראי יירד נובע גם מכך שאין תקציב מאושר וגם בגלל שהממשלה מצאה "שיטה" לעקוף את העובדה שאין תקציב – שיטת ה"קופסאות" שבאמצעותה מזרימים עשרות מיליארדי שקלים למשק.

"אנחנו צריכים להיזהר", אמר החשב הכללי, רוני חזקיהו, "אין יציבות ממשלתית ואין תקציב אחרי שלוש מערכות בחירות. מן הסתם כאשר יגיעו חברות הדירוג, זה אינדיקטור לתחזית שלילית להורדת הדירוג". 

דירוג האשראי של ישראל על החוב החיצוני (נכון לדצמבר 2019) 

דירוג פיץ': A+ (Stable)

דירוג מודי'ס: A1 (Positive)

דירוג אס אנד פי: AA- (Stable)


מנכ"לית משרד האוצר: לקיים דיון רחב על הסכנה שדירוג החוב יירד 

בנוסף לאזהרה של החשב הכללי, מנכ"לית משרד האוצר, קרן טרנר, אמרה במהלך דיון שנערך עם ראש הממשלה שבו נידונה "קופסה" לתקציב הביטחון, כי צריך לקיים דיון רחב יותר לגבי האפשרות והסכנה שדירוג החוב של ישראל יירד.

קרן טרנר ובנימין נתניהו (עיבוד: AP / FLASH 90, פלאש/90 )
מנכ"לית משרד האוצר קרן טרנר וראש הממשלה נתניהו | עיבוד: AP / FLASH 90, פלאש/90

בכל האמור לוויכוח בין נתניהו לגנץ על העברת תקציב חד שנתי או דו שנתי, כל הצמרת הכלכלית המקצועית של ישראל תומכת בתקציב דו-שנתי, גם לשנת 2021 - העמדה בה מחזיקים גנץ וכחול לבן, וזו המעוגנת למעשה בהסכם הקואליציוני. נכון להערב, נתניהו נותר בעמדתו לפיה יש להעביר תקציב חד שנתי בלבד ל 3-4 חודשים.

"צריך להעביר עכשיו תקציב קצר מועד, להזרים כסף לכלכלה כדי להניע את גלגלי הכלכלה", אמר נתניהו במסיבת עיתונאים לצד שר הבריאות, מנכ"ל משרד הבריאות ופרויקטור הקורונה. "בהמשך יהיה תקציב לשנה הבאה. לא יכולים להתחייב כרגע על תקציב שנה וחצי, זה חסר אחריות. אין שום סיבה לעטוף את התקציב בשיקולים פוליטיים. התקציב הקצר והמיידי הזה מוכן, ואנחנו יכולים לשים אותו מחר על שולחן הממשלה והמשבר ייגמר. הממשלה לא צריכה ליפול, התקציב יכול לעבור מחר, זה הדבר שצריך לעשות - זה השכל הישר". 

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "משרד האוצר ערוך להביא לממשלה בתוך ימים תקציב וחוק הסדרים כדי להבטיח את יציבות וצמיחת המשק. תוכניות הסיוע המיוחדות שאושרו מסייעות לשכירים לעצמאים ולעסקים לצלוח את משבר הקורונה, בהתאם לקריטריונים המקובלים כיום בעולם. בכירי האוצר והחשב הכללי שותפים לכל התוכניות שאושרו ולביצוען".