הבוקר (ראשון) מתגייס מחזור חדש של תצפיתניות לצה"ל. לא פחות מעשרה מחזורים כאלו מתגייסים כל שנה לתפקיד, שבשנים האחרונות זוכה ליותר הכרה.

לתצפיתניות שיגרה שוחקת ומורכבת של משמרות ארוכות מול מסכים, בהן נדרשות לא להוריד את העיניים לשנייה. בשנים האחרונות זיהוי של תצפיתניות הוביל לסיכול כמה פיגועים וניסיונות חדירה לישראל, אחד מהם רק בשבוע שעבר בגזרת הר דב.

במהלך הכשרת התצפיתניות הן עונות מספר פעמים על סקרי מוטיבציה ובצה"ל מדווחים על עליה במוטיבציה ככל שעובר הזמן והחיילות מבינות את התפקיד וחשיבותו לביטחון והגנה על גבולות המדינה.

תצפיתניות (צילום: דובר צה''ל)
לא מורידות את העיניים. תצפיתנית (התמונה צולמה טרם תקופת הקורונה) | צילום: דובר צה''ל

מהנתונים שהוצגו ל-mako עולה לדוגמה כי 37 אחוז מהחיילות שנשאלו בדצמבר 2019 אם רצו לשרת בתפקיד השיבו בחיוב. כשנשאלו שוב במרץ 2020 כבר 51 אחוזים השיבו בחיוב. לשאלה אם הן רוצות לשרת בגזרה מבצעית השיבו בחיוב 68 אחוז מהחיילות בדצמבר ובחודש מרץ הנתון כבר עלה ל-81 אחוזים.

"ההסבר לנתונים הוא קודם כל בזה שהעלינו את המודעות לתפקיד אצל כל מי שמתגייסת היום להיות תצפיתנית", אומרת מפקדת מגמת תצפיתניות בבית הספר להגנת הגבולות, רס"ן נעם בוימיסטר. "כשהתגייסתי ב-2011 המודעות לתפקיד הייתה נמוכה ובאופן אישי לא רציתי לשרת בו כי לא ידעתי לקראת מה אני הולכת, מה החשיבות ומה קורה שם באמת. היום שינינו את זה".

דרך נוספת להמחיש לחיילות את התפקיד הוא בעזרת סימולטורים שהוכנסו להכשרה. "הם מדמים גם שיגרה וגם אירוע מבצעי וכך החיילת יודעת לקראת מה היא הולכת, איך נראית משמרת בתפקיד. הן לומדות תחקירים על אירועים מבצעיים שהיו ועל האויב ומבינות כמה צריכים ומעריכים אותן. המוטיבציה עולה תוך כדי ההכשרה".

לדברי רס"ן בוימיסטר, למפקדות בהכשרה יש קרדיט גדול בשינוי. "המפקדות אוהבות את התפקיד, מחוברות אליו ויודעות להעביר את החשיבות הרבה שלו. המטרות שהוצבו להן – להוציא חיילות כמה שיותר מקצועיות ועם מוטיבציה גבוהה ככל האפשר - מתוך ההבנה של כמה התפקיד הזה חשוב ומשמעותי".

בשבוע שעבר הודיע צה"ל על סיכול ניסיון פיגוע נקמה של מחבלי חיזבאללה בגבול הצפון כשתצפיתנית זיהתה את החולייה. "כל כתבה על תצפיתנית שסיקרה אירוע עושה רק טוב ומחזקת אצלן את המודעות והבנת חשיבות התפקיד", אומרת רס"ן בוימיסטר. "הן מבינות שאכפת מהתפקיד הזה, שסומכים עליהן".

אחרי האירוע, התצפיתנית שזיהתה את החולייה העלתה סטורי לחשבון האינסטגרם שלה בו כתבה שהיא זו שזיהתה את החוליה. לצד תגובות אוהדות ומפרגנות, רבים ראו בכך הפרה של כללי ביטחון מידע וכעבור זמן קצר הסטורי הוסר מהרשת.

"בזמן אמת כשנדרשה לסכל אירוע מבצעי היא עשתה את זה במאה אחוז ומגיע לה את מלוא הכבוד", התייחסה לכך רס"ן בוימיסטר. "לכל גזרה יש את הנהלים שלה, אני לא נמצאת שם ככה שקשה לי להתייחס מעבר לזה. בכל אופן, תצפיתניות יחשפו לתחקיר האירוע הזה כשיופץ בצבא ונלמד מה הדברים הטובים שהיא עשתה מבחינה מקצועית ואיך עושים אותם".

חיל הגנת הגבולות החדש מתחיל כעת רצף גיוסים, שני מחזורים בחודש אוגוסט ואחר כך בכל חודש עד אפריל 2021 יתגייס מחזור חדש.

"המתגייסות צפויות לסגור שבת ראשונה ולהשלים 14 יום של מעבר מהאזרחות לצבא", סיפרה מפקדת המגמה על הצפוי לטירוניות. "מיד כשיגיעו יחולקו מסיכות, חובשת תבדוק שאין לאף אחת תסמינים, יהיו עמדות חיטוי שהוצבו בפלוגות ובכיתות ומספר החיילות בכל שיעור מקצועי צומצם. למרות ההגבלות, לא התפשרנו עד עכשיו במילימטר על תכני ההכשרה וכך אנחנו מתכוונים להמשיך", סיכמה.

רס''ן נועם בוימיסטר (צילום: דובר צה''ל)
"המוטיבציה עולה תוך כדי ההכשרה". רס"ן בוימיסטר | צילום: דובר צה''ל