הורים לילדה ביקשו להינשא בחתונה יהודית ונדרשו לעבור הליך בירור בבית הדין הרבני בירושלים עקב חשד שעלה בהליכי הגירושין של האישה מבעלה הראשון כי הקשר ביניהם החל כשעוד הייתה נשואה. בתום הבירור שבמהלכו העיד הבעל הראשון והובאו ראיות לרומן, נקבע כי הם אסורים זה לזה מכוח ההלכה שקובעת כי אישה שמקיימת יחסים עם גבר בעודה נשואה ובמהלך 90 הימים שלאחר סידור הגט "אסורה לבעלה ולבועלה".

האישה התגרשה מבעלה הראשון ב-2017. כ-10 חודשים לאחר מכן כבר נולדה לה ולבן הזוג החדש שלה ילדה. כעבור שנה וחצי הם ביקשו להתחתן כדת משה וישראל אבל נדרשו לעבור בירור בשל הערה שנרשמה במערכת בתי הדין כי ישנו חשד שהאישה קיימה עם בן הזוג יחסי מין בזמן שהייתה נשואה. הצורך בבירור במקרה כזה נובע מההלכה שקובעת כי אי אפשר להתיר לאישה להתחתן עם גבר שעמו ביצעה "מעשי כיעור" בזמן שהייתה נשואה.

במסגרת ההליך טענו בני הזוג כי הקשר ביניהם היה ידידותי אבל פעמיים-שלוש הם "נפלו" וחטאו בחיבוקים ונשיקות. הם ציינו כי אין הצדקה למה שעשו אבל הדגישו בצד זאת כי לא קיימו יחסי מין לפני שהאישה התגרשה.

מנגד, בעדות שנתן הגרוש במסגרת הבירור הוא טען כי ראה את אשתו בוגדת בו עם בן זוגה במו עיניו. הוא סיפר כי באחד הלילות היא ביקשה להתאוורר ונסעה עם הרכב. ההתנהגות שלה העלתה בו חשד והוא איתר אותה באמצעות איתוראן והגיע לגן חשוך שם ראה את הרכב כשהמשענת של המושב שליד הנהג משוכה לאחור, הגבר שכוב ואשתו יושבת עליו.

בנוסף, הוצגו בבית הדין דו"חות של המשטרה ושל שירותי הרווחה שבהם מצוטטת האישה מודה שהיא מנהלת רומן, וכן דו"ח של חוקר פרטי שכתב כי ראה את השניים הולכים יד ביד, מתחבקים ומתנשקים.

אבל האישה המשיכה להכחיש בתוקף שקיימה יחסי מין. גם כשעומתה עם הקלטה שבה היא נשמעת מודה בכך היא טענה שנכנעה ללחציו של הגרוש שלה ואמרה לו מה שרצה לשמוע.

קיבלה התראה                     

אלא שההכחשות לא שכנעו את אב בית הדין הרב שלמה תם והדיינים הרב מנחם האגר והרב גדעון שריון. הם ציינו כי עצם העובדה שבני הזוג נפגשו בחשכה במקום נסתר מוכיחה מעשי כיעור. לכך מצטרפת גם הודאת האישה והדברים שנאמרו למשטרה ולעובדת הסוציאלית.

עו"ד זוהר הלוי (צילום: צילום עצמי)
עו"ד זוהר הלוי | צילום: צילום עצמי

הדיינים ציינו כי לעיתים אפשר להתיר נישואין כאלה ב"דין דיעבד" מאחר שלבני הזוג יש כבר ילדה משותפת. אלא שבמקרה הנוכחי הדבר לא אפשרי כיוון שהאישה קיבלה התראה עוד לפני הגירושין ובכל זאת המשיכה במערכת היחסים עם בן זוגה לפני סידור הגט. בנוסף, השניים לא המתינו "שלושה חודשי הבחנה" אחרי הגט. מדובר בהלכה שקובעת כי אישה שמתגרשת חייבת להמתין 90 ימים לפני זוגיות חדשה כדי לוודא שאינה בהיריון מהגרוש ואפשר "להבחין בין זרעו של הראשון לזרעו של האחרון", כדברי הרמב"ם.

לפיכך נקבע כי בני הזוג אסורים להינשא זה לזו לפי ההלכה היהודית.

לא צוין שמו של עו"ד לענייני משפחה שייצג את בני הזוג

עו"ד זוהר הלוי עוסק/ת ב- דיני משפחה
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.

הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין

פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה
המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין מובילים בישראל