במשטרה התגאו במעצר המהיר של כמה חשודים שהיו מעורבים לכאורה בתקיפה האלימה בהפגנה בתל אביב בשבוע שעבר, במהלכה נפצעו כמה מפגינים. אחד העצורים היה יוסי זרחיה בן ה-23 מגבעת אולגה שבחדרה. אלא שבזמן התקיפה וההפגנה הוא בכלל שהה בביתו בצפון - והפעם האחרונה שביקר בתל אביב הייתה יותר מחודש לפני האירוע. כל זה לא מנע מהשוטרים להגיע ולעצור אותו במקום עבודתו - ולהחזיק אותו במעצר גם לאחר שהסביר להם את הפרטים הללו. 

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

זרחיה סיפר כי שוטרים הגיעו למקום עבודתו בקיסריה, ככל הנראה בעקבות טעות בזיהוי, ועצרו אותו בחשד לתקיפת המפגינים לילה לפני כן בהפגנת המחאה בלב תל אביב. "הקשר היחיד שלי לחשודים שהכו את המפגינים הוא שאני אוהד של מכבי ת"א, מנוי ביציע 11'", סיפר זרחיה. הפאנטיקס הוא ארגון האוהדים של מכבי תל אביב, שמשורותיו אכן יצאו התוקפים. 

"לא ביקרתי בתל-אביב מאז 20 ביוני, מאז הדרבי. על התגרה האלימה גיליתי 12 שעות לאחר מכן, בשעות הצהריים, כשראש הממשלה העלה פוסט על זה. ובשעה 14:00 חוקרי המשטרה כבר הגיעו אל מקום העבודה שלי בקיסריה וביקשו ממני שאתלווה איתם לתחנה". לדברי זרחיה, את ערב התקיפה העביר בבית הוריו בגבעת אולגה. בבוקר נסע למפעל בקיסריה, שם הוא עובד כמנהל משמרת. 

"אמרתי לשוטרים - ידעתם לעשות איכון לנייד שלי כדי למצוא אותי בעבודה בקיסריה ולעצור אותי, אבל אין לכם את היכולת לבדוק איפה הסתובבתי בלילה? תאכנו את הנייד, תבדקו במצלמות האבטחה, הרי יש לכם את היכולות". לדבריו, מהשעה 18:30 בערב התקיפה ועד לשעה 7:30 בבוקר למחרת הוא שהה בביתו - משם יצא הישר למקום עבודתו בקיסריה. "המשטרה מתנכלת לי, אין לי הסבר אחר", טען. זרחיה מתעקש שלא כתב או התבטא קודם לאירוע בגנות ההפגנות: "אין לי בעיה עם המפגינים. יותר מזה, המחאה הזאת היא מחאה מוצדקת, המצב חרא", אמר זרחיה. 

תקיפת המפגינים במחאה בתל אביב (צילום: מצלמות אבטחה)
תקיפת המפגינים במחאה בתל אביב | צילום: מצלמות אבטחה

בשיחה עם N12 תיאר את השתלשלות האירועים ביום המעצר. "המנהל שלי התקשר אליי, אמר 'תגיע למשרד'". במשרד המתינו לו השוטרים, שהודיעו לו שהוא מעוכב לחקירה. "שאלתי אותם למה אני מעוכב ולאן נוסעים? והם ענו לי 'תנחש לבד'". בהמשך אישרו לו שהוא בדרך לתל אביב וטענו כי הוא חשוד בתקיפה. לדבריו, כשהגיעו לתחנה ביקש לראות עורך דין. השוטרים טענו כי הוא נחשד בתקיפה, התגודדות וגרימת נזק, אך לדבריו באף שלב הוא לא קיבל הסבר מפורט וברור מדוע עוכב לחקירה. "גם עורכת הדין שהגיעה מהסנגוריה הציבורית לא יכלה להעניק לי סיוע משפטי מסודר, בגלל שהחוקרים לא הסבירו מדוע אני מעוכב". 

לדבריו של זרחיה, רק אחרי שעורכת הדין מהסנגוריה הציבורית עזבה את התחנה החלו חוקרי המשטרה להטיח בפניו את סרטוני האלימות הקשים שנאספו לאחר ההפגנה. "צחקתי להם בפנים, איפה אני פה? כל פעם מראים לי סרטון אחר, ושואלים אותי, 'אתה מזהה פה מישהו? אתה מזהה את עצמך? אתה רוצה להגיד לי משהו?'". לדבריו בסיום החקירה, שארכה מספר שעות, החוקרים הודיעו לו שהחליטו לעצור אותו ולשלוח אותו לבית המעצר באבו-כביר. 

"שאלתי למה? על מה לילה באבו-כביר? מה עשיתי שאלך לישון עם רוצחים ונרקומנים? מה עשיתי? ההורים שלי פה, תעלו אותם שיתנו עדות. ביקשתי שיבדקו את מצלמות האבטחה בשכונה, סביב הבית שלנו, בתל אביב. קחו את הטלפון שלי, תעשו איכון". בהמשך, סיפר זרחיה, הוריו העידו בפני השוטרים שהוא אכן שהה בבית בערב ההפגנה. "בסיום העדות שלהם מגיע אליי השוטר, אומר לי שהוא לוקח לי את הנייד עם צו בית משפט. ידעתי שאין לי מה להסתיר, נתתי אפילו את הקוד של הטלפון, ואז הוא מוסיף - אתה הולך למעצר בית בן 4 ימים עם תנאים מגבילים: אסור לי להגיע לתל-אביב ואסור ליצור קשר עם החשודים האחרים". 

שניים מהחשודים בתקיפת מפגינים במחאה בתל אביב
החשודים האחרים בתקיפת המפגינים בדיון בבית המשפט

למחרת יצרה משפחתו קשר עם המשטרה ושאלה בנוגע לביטול מעצר הבית. השוטר השיב לאמו של זרחיה: "הבן שלך צריך לסיים לרצות את מאסר הבית". בהמשך אמרה שהיא מתכננת לפנות לעו"ד ולתקשורת - ובתוך שעתיים המצב השתנה: "החוקר התקשר ואמר שמעצר הבית בוטל ואני חופשי לצאת מהבית. את הטלפון הם עדיין לא החזירו לנו".  

מלבד זרחיה נעצרו עוד שני צעירים, אוהדי מכבי ת"א היושבים ביציע 11, מקבוצת ה"פאנטיקס" גם כן, שקשרו את עצמם לאירועים האלימים. בית משפט השלום בתל אביב שחרר אותם למעצר בית של ארבעה ימים. שופטת בית משפט השלום ענת יהב קבעה: "מדובר בשתי קבוצות שהתגרו אחת בשנייה, אינני יודעת מי התחיל ומי החזיר". כמו זרחיה, גם הם הורחקו מתל אביב ל-15 יום. 

 ממשטרת ישראל נמסר: "תפקידה של המשטרה לחקור ולבדוק ביסודיות כל חשד לביצוע עבירות פליליות וכך נעשה גם במקרה זה. לאחר מקרה האלימות שהיה במהלך ההפגנה בת״א, פתחה המשטרה בחקירה שעודנה מתנהלת בימים אלו. במסגרת החקירה הצטברו דיווחים, מידע וראיות שונות נגד מספר מעורבים והמשטרה עצרה עד כה שישה חשודים לחקירה".  

"החשודים נחקרו בתחנת המשטרה ונבדקה מידת מעורבותם בקטטה. לצד פעולות חקירה שבוצעו במטרה להגיע לחקר האמת, חוקרי המשטרה נהגו בהם בכבוד ושמרו על כל זכויותיהם. בניגוד לנטען, הצעיר נחקר במשטרה חקירה עניינית ומקצועית, במהלכה מסר את גרסתו ובהמשך שוחרר. נמשיך לחקור את המקרה ביסודיות ולבצע את כל הפעולות הנדרשות במטרה להגיע לחקר האמת ולמצות את הדין עם המעורבים במעשה", כך תגובת המשטרה.