תוכנית "מענק לכל אזרח" יוצאת לדרך הבוקר (ראשון), כשבשעות אלו המענקים עבור הילדים מועברים לחשבונות הבנק. מה לגבי שאר המענקים, מה עושים אלו שאין להם חשבון בנק פעיל ואילו מענקים יקבלו חיילי צה"ל? מאיר שפיגלר, מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, השיב ב"חדשות הבוקר" על השאלות הבוערות.

המענקים נמצאים כבר בחשבונות הבנק?

"המענקים עבור הילדים הועברו כבר ביום שישי באמצעות המס"ב, היום בבוקר כל אחד יראה את המענק עבור הילדים שלו, כולם ללא יוצא מן הכלל. עד לילד הרביעי 500 שקלים לכל ילד, מהילד החמישי ואילך 300 שקלים לכל ילד".

מה עם המענק האישי על סך 750 ש"ח?

"המענקים הללו יגיעו במהלך השבוע. אנחנו לא מסוגלים להעביר את כל הכסף במכה אחת, מדובר בהיקף גדול מאוד של פעילות העברת כספים לחשבונות. נעביר את זה במהלך השבוע במנות, מקווה שבטווח של כמה ימים. ייתכן ועד תחילת השבוע הבא כולם יקבלו את מה שמגיע להם".

מה קורה אם אין לי חשבון בנק?

"אלה שאין במחיצת הביטוח הלאומי את חשבונות הבנק שלהם, נעביר את מה שמגיע להם לבנק הדואר. כל אחד מהם יגיע לסניף שקרוב אליו, יזדהה ויקבל את המענק שמגיע לו. בנוסף, אנחנו פועלים כרגע בכמה אמצעים כדי כן ללקט את חשבונות הבנק של האנשים שאין לנו אותם אצלנו. מדי יום אנחנו מצמצמים את מספר האנשים האלה, בין היתר באמצעות אתר האינטרנט של הביטוח הלאומי, מערכת של מוקד טלפוני אישי וכן מוקד טלפוני דיגיטלי. אנשים יתקשרו, כל מה שהם יצטרכו לעשות זה להכניס את תעודת הזהות שלהם ואת מספר חשבון הבנק שלהם. כך גם לגבי סניפי הביטוח הלאומי, מי שבכל זאת ירצה להגיע לאחד מהסניפים יוכל להכניס שמה את חשבון הבנק שלו. אלה שחשבונות הבנק שלהם לא יגיעו לידנו, יידרשו לגשת לבנק הדואר ולקבל את הכסף במזומן".

מה קורה אם יש לי חשבון מוגבל?

"אי אפשר לגעת בכסף הזה במשך 30 יום. אנחנו נמצאים בקשר עם מנהלי הבנקים, כפי שעשינו בזמנו לקראת המענק בחג הפסח, אז העברנו מכתב לכל מנהלי הבנקים כדי להזכיר להם שהם לא יכולים לעשות דבר וחצי דבר עם המענקים. כך יהיה גם במקרה הזה".

למי המענק עובר במקרה של הורים גרושים?

"המענק עבור הילדים עובר להורה שמקבל דרך קבע את קצבת הילדים. לגבי ה-750 שקלים, הכסף עובר לכל אחד מההורים בנפרד".

אם נולד לי ילד בסופ"ש האחרון, אקבל מענק?

"כן, הכסף יועבר לכל מי שנולד לו ילדים מאז ה-15 ביולי ועד לסוף יולי. נבדוק את הנתונים בתחילת אוגוסט ונעביר להם את הכסף".

מבוגרים ונכים יקבלו כפל מענקים?

"נכות כללית יקבלו כפל מענקים, מבוגרים שיש להם קצבת סיעוד יקבלו כפל מענקים, מי שיש לו השלמת הכנסה לא יקבל כפל מענקים".

למה הורים לילדים חולי פוליו לא מקבלים מענק?

"לפי מה שעבר בחוק הם לא אמורים לקבל, כיוון שזאת ההגדרה של זכאי כפל מענק. יש כל מיני דיבורים בנושא, אינני יודע מה ההחלטה שתהיה בסוף, כרגע הם לא זכאים לקבל כפל מענק".

חייל שמשתחרר בשבוע הבא יקבל 500 ש"ח?

"בוודאי, החיילים מקבלים 750 שקלים מהביטוח הלאומי ועוד 500 שקלים מהקרן לחיילים משוחררים. כל מי שהשתחרר מאז ה-1.1.2020 ועד ה-31.12.2020 יקבל את התוספת של 500 שקלים".

מאיזה סכום הכנסה לא יקבלו מענק?

"מהסכום 651 אלף שקלים לשנה מכל המקומות האפשריים, זאת אומרת, לאו דווקא רק במשלח יד. אנשים שמרוויחים את הסכום הזה לשנה ברוטו מכל המקורות שאפשר לקבל בעבורם כסף, לא יקבלו את המענק".

בעל הבטחת הכנסה יקבל כפל קצבאות עד יוני?

"חיובי, גם מקבלי הבטחת הכנסה, השלמת הכנסה ומזונות יקבלו כפל מענק. מי שמקבל 750 יקבל בהקשר הזה 1,500 שקלים".