מרד החנויות ומרכזי הקניות: לאחר שדיון הממשלה בביטול ההגבלות לא הביא את הבשורה המיוחלת לבעלי העסקים, חלק מהחנויות מימשו היום (שבת) את איומן - ופתחו את שעריהן ללקוחות למרות האיסור. מוכרים במרכז הקניות עופר ביל"ו סנטר הסבירו ל-N12 שהם לא היו מסוגלים להישאר בבית, ומאות לקוחות הגיעו לרכוש במתחם ולתמוך בחנויות. כמה שעות לאח פתיחת החנויות, הוזעק כוח משטרה למקום ודרש לסגור את החנויות.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

שוטרי תחנת רחובות שהגיעו למתחם, עברו ממחנות לחנות והורו למנהלים ולאחראי המשמרת לסגור את החנויות. לפי שעה, השוטרים רק מזהירים את העסקים שעליהם לסגור בתוך זמן סביר או שייענשו לפי העונשים הנקובים בחוק. כרגע רוב המוכרים בחנויות מסרבים לסגור למרות אזהרות המשטרה.

בשלב מסוים, נרשם ויכוח בין אורלי, מנהלת משמרת בפוקס הום, ובין שוטר שהגיע לחנות שלה. "אתה צריך להבין שזה לא הגיוני מה שאתם עושים, ברגע שאתם סוגרים מתחם קניות אתם גורמים לאנשים להתקהל במקומות אחרים - בים, בבריכה. זה לא הגיוני", טענה אורלי. "כולם פה שומרים על ההנחיות, מרחק של 2 מטרים, עם מסכות". השוטר השיב: "אני צריך לבצע את העבודה שלי. החליטו מלמעלה שהמקום צריך להימצא סגור. לי אין שיקול דעת חוץ מלאכוף את העניין הזה".

שוטרים נותנים דוחות בשבת בצומת בילו (צילום: החדשות 12, החדשות12)
צילום: החדשות 12, החדשות12
שוטרים נותנים דוחות בשבת צומת בילו (צילום: החדשות 12, החדשות12)
שוטרים בחנות במתחם הקניות בילו, היום | צילום: החדשות 12, החדשות12

אייל פישמן מבעלי פישמן רשתות הגיע לחנות טויס אר אס במתחם עופר בילו סנטר וביקר בחריפות את הממשלה. "אני לא הייתי פה כשביקשו לסגור, אבל אני לא רואה שום סיבה לסגור חנויות שמקדם ההדבקה שלהן הוא הנמוך ביותר", אמר. "בלי קשר לזה שכולם יודעים שמקדם ההדבקה במסחר הוא הנמוך ביותר. חדרי כושר, מסעדות, ים - הכל עובד. סוגרים רק חנויות בשבת. בסה"כ מדובר פה על ניסיון של החרדים לנצל את המצב ואת חולשת רה"מ כדי לסגור עסקים בשבת". 

נאסים איברהים, אחראי משמרת ב"טויז אר אס", סיפר: "פתחנו היום למרות אי הוודאות ולמרות החששות, האמת שאנחנו גם מצפים שתגיע משטרה כל רגע אבל בכל זאת קיבלנו הנחיה לפתוח. עדיין שומרים על ההיגיינה, על מרחק של 2 מטרים ועל ההנחיות, ונקווה שיהיה בסדר. כמה אפשר להיות בבית? צריך להתפרנס, צריכים עבודה, גם הלקוחות רוצים לטייל לקנות לילדים ולבלות, במיוחד במתחם כזה פתוח".

"פשוט נמאס לסגור, יש גם משפחות לפרנס ומאחורי כל סניף יש עשרות משפחות", הוסיף איברהים. "מבחינת הכנסות, ביום שבת הן כמעט פי 4 או 5 מיום רגיל. יחסית יש אנשים אבל עדיין זו לא תנועה רגילה של שבת. אני משער שפשוט לא יודעים שאנחנו פותחים היום. אם תגיע משטרה אין מה לעשות, ניצמד להנחיות שלה".

זכי כפיר, תושב השרון, הסביר מדוע הגיע למתחם: "באנו לתמוך בחברות המקומיות. הסגר היה פוליטי לחלוטין מטעמי שמירת שבת של המפלגות החרדיות. אני חושב שגם המשטרה מבינה שזה לא היה במקום הדבר הזה, מקסימום יבקשו מאנשים ללכת אבל לא ייקנסו. רוב האנשים שומרים על ההנחיות, מקפידים, וזה נראה טוב".

יוסי גוזלן מרמלה שגם הגיע למרכז הקניות סיפר: "הגעתי קצת לטייל, היינו סגורים בבית יותר מדי. מטיילים קצת קונים בגדים לילד, לתינוק. מבין את החנויות שפתחו. גם ככה הם נפגעו בכל התקופה הזאת, מגיע להם שנפרגן להם. עצוב שיש פה אולי עשירית ממה שיש בכל שבוע. כולם פה עם מסכות, שומרים על ההיגיינה. הכל בסדר גמור".

פרופ' רוני גמזו פרויקטור הקורונה (צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש/90 )
"להתאזר בסבלנות". הממונה על המאבק בקורונה גמזו | צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש/90

אתמול פרסם פרויקטור הקורונה הלאומי, פרופ' רוני גמזו, הודעה שבה התייחס להחלטת העסקים לפתוח את שעריהם בסוף השבוע חרף איסור הממשלה על כך. "בימים האחרונים אני מקבל פניות ובקשות רבות הנוגעות לביצוע שינויים במתווה ההגבלות במשק", כתב. "בקשות אלו בחלקן הגדול הן נכונות ומוצדקות. יחד עם זאת, הרצון האמיתי לסייע ולבצע את התיקונים והשינויים הנדרשים אינו יכול להתממש בצורה של החלטות נמהרות ומידיות".

עוד כתב פרויקטור הקורונה: "אנו פועלים מתוך רצון לשקם ולחזק את האמון הציבורי ולהטמיע חוזה חדש בין הממשלה לבין האזרחים. הדרך לכך אינה עוברת בסדרת החלטות נמהרות ובשליפות מהרגע להרגע". הוא קרא לכלל הציבור "להתאזר בסבלנות, לעבוד בשיתוף פעולה ותוך שיקול דעת".

יו״ר וועדת הקורונה, ח"כ יפעת שאשא ביטון, פנתה שלשום לראש הממשלה בבקשה לבטל את ההגבלות על המסחר: "יש תמימות דעים שהסגר המסחרי אינו נחוץ בסופ"ש, אנא בטל אותו לאלתר. וועדת הקורונה המליצה כבר בשבוע שעבר להימנע מסגר בסופי השבוע ולאפשר פעילות מלאה על פי ההנחיות וההגבלות".

"היום יש תמימות דעים בממשלה לביטול הסגר המסחרי בסוף השבוע", הוסיפה. "מסיבות שאינן ברורות, ההצבעה בממשלה נדחתה ליום שני. בעלי העסקים שמתקשים למלא את יומם יאלצו לספוג הפסדים כבדים נוספים, למרות שסגירתם אינה נחוצה ואינה מועילה. אני פונה לממשלת ישראל בדרישה לפעול בהקדם ולבטל לאלתר את המגבלות על מנת לסייע לבעלי העסקים המתקשים ממילא ולהקל עליהם. ישנם עסקים שההשבתה ממסחר, גם בסופ"ש הקרוב, עלולה להמית עליהם מכה אנושה. עלינו להתגייס ביחד ולהצילם".