טיסות רפאים: למה חברות התעופה ממשיכות לטוס - ללא נוסעים?

מתחזוקת המטוסים, דרך כשירות הטייסים ועד חבילות הסיוע מהמדינה, שתלויות בהחזרת העובדים והטיסות: מסתבר שהמחיר של הטסת מטוס - הוא לפעמים נמוך מאשר כשהוא עומד על הקרקע

זמן צפייה: 08:01

זה לא סוד שהעולם כולו עמד מלכת. יותר מ-7.5 מיליון טיסות בוטלו בכל העולם מאז שהתחילה הקורונה אבל גם אצלנו, בנתב"ג, לוח הטיסות מתחיל קצת להתאושש. הוא כבר לא ריק כמו שהיה בחודשים מארס או אפריל אבל המטוסים, רובם כן ריקים. באזור הדיוטי פרי ספרנו פחות מ-50 נוסעים שממתינים לחמש טיסות שונות ולא, זה לא שנוסעים אחרים עשו שופינג ולא ראינו אותם כי הסתתרו בתוך החנויות - חנויות הדיוטי פרי סגורות. אז למה בשמים מטוסים כמעט ריקים? למה חברות התעופה מעדיפות אותם באוויר מאשר על הקרקע?

הסיבה הראשונה היא שמירה על כשירות המטוסים. עו"ד גל פלג, מנכ"ל חברת ג'ט סטאר, ציין כי "למטוס שעומד יש מחיר והיום, כשמחירי הדלק כל כך נמוכים, אז המחיר של להטיס מטוס הוא לפעמים יותר נמוך מאשר כשהוא יעמוד על הקרקע. יכול להיות מנוע שהוא חדש לחלוטין ואם לא הנעת אותו כל כמה שמתחייב, אתה צריך לשלוח אותו לאוברול של מיליוני דולרים". אל עלויות הטיפול במטוס עצמו מצטרפות גם עלויות החכירה או הקנייה של כל מפלצת כזאת. חברות התעופה הרי פורשות את התשלומים על המטוסים, ממש כמו שאנחנו את המשכנתא שלנו. מטוס על הקרקע מפסיד הרבה מאוד כסף.

לכתבות נוספות בנושא >>

הושג מתווה להצלת אל על: חברת התעופה תולאם

עובדי ענף התעופה הקורס מזהירים: "בקרוב אנשים יקבצו נדבות"

ארגון התעופה הבין-לאומי: עיכוב הטיסות מסכן 95 אלף משרות בארץ

פנים המטוס
פנים המטוס | צילום: חדשות 13

נקודה נוספת היא שמירה על כשירות הטייסים. מאות טייסים בארץ נמצאים על סף אובדן הכשירות האווירית לאחר שלא ראו קוקפיט מחודש פברואר או מארס, וזו אחת מהסיבות המרכזיות היום שחברות תעופה בכל העולם מפעילות טיסות - גם כשהן כמעט ריקות. קברניט מידן בר, יו"ר איגוד הטייסים: "אנשים שהפסיקו לטוס בפברואר יאבדו את הכשירות, אני מניח, בשבועות הקרובים, אם לא איבדו אותה חלקם". חשוב לחברת תעופה גם לשמור על מהירות תגובה, להיות מוכנים לפעולה ברגע שהביקוש עולה. בר הוסיף כי "תעופה, להבדיל מענפים אחרים, אי אפשר להניע בשנייה. זה לא קורה. לכן אנחנו אומרים שלפתיחת השמים יש היבט כלכלי אדיר".

ואחת הסיבות המשמעותיות שבגללה החברות ממשיכות לטוס - חבילות סיוע מהמדינה לחברות התעופה, כאשר אחד התנאים לסיוע - להחזיר את העובדים ולחזור לטוס. "דלתא", למשל, קיבלו מענק של 3.8 מיליארד דולר ועוד הלוואה. חברת "יונייטד" קיבלה 3.5 מיליארד דולר. "לופטהנזה" הגרמנית קיבלה מהמדינה חבילת סיוע ענקית של כמעט 10 מיליארד דולר. "סוויס" עם הלוואת ענק בערבות מדינה גבוהה. במזרח, "קוריאן" קיבלו כמעט מיליארד דולר מהמדינה ו"קתאי פסיפיק" עם חבילת מימון אסטרונומית בשווי של יותר מ-5 מיליארד דולר. ויש עוד סיבה אחת אחרונה, מרגיזה במיוחד, למה עדיף לחברות להטיס מאשר להשבית את המטוסים, כדי לא להחזיר לנו, הנוסעים, כסף על טיסות מבוטלות. אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, הסביר: "עומדות בפני חברת התעופה שתי אפשרויות. האחת, להשיב להם את כספם, אנחנו כולנו במצוקת מזומנים, או להפעיל את הטיסה ולהגיד לנוסע, בבקשה, יש טיסה".