"שרון תכנן בבירור נסיגה נוספת ביו"ש"

כך אישר ל"ישראל השבוע" דניס רוס, שליח ארה"ב בעבר למזה"ת • לאחר ההתנתקות וטרם התרדמת: רה"מ דאז ולבני מינו צוות שיציג מסגרת לוויתור נוסף

ההתנתקות. ההיסטוריה חוזרת?, צילום: צחי מרים (ארכיון)

שבועיים אחרי ביצוע "ההתנתקות" ופינוי וחורבן היישובים בגוש קטיף בשנת 2005, עדכן מי שהיה אז מ"מ ראש הממשלה אהוד אולמרט, את רה"מ דאז אריאל שרון, כי בדעתו להודיע למזכירת המדינה של ארה"ב קונדוליסה רייס, שההתנתקות בעזה היתה "קדימון בלבד", וכי צפוי מהלך דומה גם בגזרת יו"ש. 

שרון, כך מספר אולמרט ל"ישראל השבוע" בכתבת תחקיר שתתפרסם מחר על "ההתנתקות שלא היתה" - לא אהב את הרעיון, אך לא מנע מאולמרט להציג את הדברים לפני רייס. אולמרט אף דיווח לשרון על הפגישה, כששב מארה"ב. מהכתבה שתתפרסם מחר עולה ששרון דן עם מקורביו באפשרות לבצע מהלך דומה גם בגזרת יו"ש, אם תיכשל תוכנית מפת הדרכים והמו"מ עם הפלשתינים ייקלע למבוי סתום. עם זאת, הדיונים לא הבשילו לכדי החלטה.

אולמרט ורייס // צילום ארכיון: משה מילנר/לע"מ
אולמרט ורייס // צילום ארכיון: משה מילנר/לע"מ

ועדה מיוחדת

יתרה מזאת, בסוף אותה שנה, וכחודש לפני ששרון שקע בתרדמת, מינו שרון ושרת המשפטים שלו ציפי לבני ועדה בראשותו של מנכ"ל משרד המשפטים דאז אהרון אברמוביץ'. 

אברמוביץ' וחברי הוועדה האחרים, ובהם סגן הרמטכ"ל לשעבר האלוף משה קפלינסקי ומי שהיתה המשנה ליועמ"ש לעניינים בינלאומיים שביט מטיאס, התבקשו להציג את המסגרת הביטחונית, הכלכלית, החוקית והמדינית של נסיגה נוספת, על פי לקחי התנתקות גם בגזרת יו"ש. לאחר ששרון לקה בשבץ מוחי קשה ואולמרט הפך לראש הממשלה, קידם כזכור אולמרט בגלוי את תוכנית "ההתכנסות", שנועדה להסיג את ישראל חד־צדדית מאזורים נוספים גם בגזרת יו"ש.

שרון // צילום ארכיון: קונטקט
שרון // צילום ארכיון: קונטקט

"להמשיך גם בגדה"

מנהל לשכתו של שרון, עו"ד דב ויסגלס, הוסיף בעניין זה כי "ההתנתקות מאזור עזה היתה אמנם מהלך בפני עצמו, אך היא נועדה להשתלב במהלך נוסף שיגיע אחריהם, שמבוסס הן על תוכנית 'מפת הדרכים' והן על הרצון להימנע ממבוי סתום. החשיבה היתה להמשיך בפעולה דומה גם בגדה המערבית", מאשר ויסגלס ומגדיר את מה שאירע כ"סרט שהתרחשה בו הפסקת חשמל". גם בכיר הממשל האמריקני לשעבר, דניס רוס, אישר ל"ישראל השבוע" כי "שרון תכנן בבירור נסיגה נוספת בגדה". 

הכתבה המלאה תפורסם מחר ב"ישראל השבוע"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר