הוויכוח על תקציב המדינה: שר האוצר כ"ץ הודיע היום (רביעי) כי יניח תקציב חד-שנתי ביום ראשון - בניגוד לעמדת כחול לבן שדורשים תקציב דו-שנתי. מוקדם יותר היום כ"ץ נפגש עם גנץ - פגישה שהסתיימה ללא הבנות. הערב אנו חושפים לראשונה כי כלכלנים בכירים באקדמיה בארץ, ביניהם נגיד בנק ישראל לשעבר פרופ' יעקב פרנקל, יוצאים בחריפות נגד החלטת נתניהו וכ"ץ להעביר תקציב חד-שנתי. "אינו מקובל בעולם, לא יהיה מובן בשווקים וייצור את הרושם של היעדר מסגרת תקציבית ואובדן דרך", כתבו.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

בגילוי דעת מיוחד, עליו חתומים בין השאר נגיד בנק ישראל לשעבר יעקב פרנקל, פרופ' אלחנן הלמן ופרופ' מנחם יערי, הכלכלנים מציינים שבשלב זה יש צורך להעביר דווקא תקציב דו-שנתי, ובכך הם תומכים למעשה בעמדתו של שר הביטחון גנץ. "דעתנו תקציב לתקופה קצרה של כשלושה חודשים... רק יגביר את אי הוודאות הכלכלית. בנוסף, תקציב לתקופה כה קצרה אינו מקובל בעולם, הוא לא יהיה מובן בשווקים וייצור את הרושם של היעדר מסגרת תקציבית ואובדן דרך", כתבו. 

בתוך כך, שר האוצר ישראל כ"ץ התראיין הערב ל"תוכנית חיסכון" ואמר כי ביקש מראש הממשלה בנימין נתניהו להעלות ביום ראשון הקרוב לאישור הממשלה את אישור התקציב לשנת 2020. "גנץ חושב רק במובנים פוליטיים", אמר כ"ץ. "אנחנו אחרי שלוש מערכות בחירות, ניסיתי לשכנע אותו להתקדם".

"אני וגנץ חברים מאותו מושב, הייתה פגישה ספונטנית", סיפר כ"ץ. "ניסיתי להסביר לגנץ כמה שרק אפשר שאחרי שחוק הקורונה הגדול עבר ואנחנו דואגים לאנשים לרשת ביטחון, צריך לדאוג גם למדינה לתקציב, לחוק הסדרים ולרפורמות. הורדתי את הכובע הפוליטי וניסיתי לשכנע אותו, בוא נלך ונתקדם ונביא צמיחה. אי אפשר להישען רק על רגל של סיוע".

"בני גנץ כשר ביטחון רוצה תקציב וכממלא מקום ראש הממשלה שמסתכל על עניינים אחרים הוא פחות רוצה", המשיך כ"ץ. "אני כשר אוצר רוצה להביא ביום ראשון תקציב ופניתי בעניין לראש הממשלה. אני מחכה לאישור שלו. אם הוא ייתן לי אור ירוק, אנחנו ערוכים להביא את התקציב ואת חוק ההסדרים, ורק אז נתפנה לוויכוחים הפוליטיים".

על תוכנית המענקים אמר כ"ץ: "קיבלתי תגובות חיוביות גם מאלה שהפגינו. זו תוכנית חד פעמית שיש בה עיקרון של מתן כסף לציבור חד פעמי, העלאת הצריכה וסיוע. זו לא תוכנית כלכלית במובן הקלאסי של כלכלה. היו תיקונים לגיטימיים – מענק כפול למקבלי הקצבאות והנזקקים. אתמול החליטו על תוספת לחיילים משוחררים ובוגרי השירות הלאומי. זו תוכנית שבאה לגעת בכמה שיותר, לתת כסף שרוב הציבור צריך אותו".

כ"ץ התייחס גם לעימות עם יו"ר הקואליציה מיקי זוהר ולחילופי הדברים בין השניים בוועדת הכספים, במהלכם הטיח זוהר בכ"ץ: "שאני אדבר על העסקים של אשתו של ישראל כ"ץ?". "אני לא מדבר על הפן הרכילותי, אשתי יודעת לדאוג לעצמה טוב מאוד", אמר כ"ץ. "היא תגן על שמה הטוב שהוא באמת טוב כי היא לא עשתה עסקים כבר 17 שנים. אני אדם משימתי, מי שמתייצב בדרכי אני מסיר אותו ולא משנה מה תפקידו. כך זה היה בחוק המענקים וכך זה היה עכשיו".

"בסוף כל הוועדה התלכדה סביב הצעתי", המשיך כ"ץ. "ההתנגדות שהוא דיבר עליה לא קיימת. כבר שכחתי מי ניסה להפריע לי אבל דאגתי שלא יפריעו. העברתי את זה פה אחד בוועדה. הבאתי גם את אנשי ליברמן, לפיד וגנץ לתמוך בהצעה, ובמליאה היא עברה פה אחד. אם בגלל גחמות של מישהו הייתי נמנע מלקדם את החוק, הממשלה לא הייתה זכאית להסתכל לציבור בעיניים".