תשעה באב תש"ף: הצום והתפילות מתקיימים השנה בצל נגיף הקורונה. אל רחבת הכותל הגיעו אמש (רביעי) מתפללים מעטים ביחס לשנים הקודמות והרחבה חולקה לקפסולות של 20 אנשים, עד מספר כולל של כ-אלף מתפללים בסך הכל. ההגבלות יצרו תורים ארוכים וכמה מהמתפללים פרצו את המחסומים. הרבנים הראשיים קראו לקיים מניינים מצומצמים ותפילות קצרות. הרבנים הראשיים: אסור לחולי קורונה לצום.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

בבתים, בבתי הכנסת וברחבת הכותל המערבי התאספו אמש מתפללים רבים לאמירת קינות ולקריאת מגילת איכה, תוך שמירה על הנחיות משרד הבריאות. בכותל המערבי נרשמו תורים ארוכים בשל הגבלת המקום, וכמה עשרות מתפללים פרצו את הגדרות והמחסומים ונכנסו למתחמים בניגוד להנחיות. המאבטחים במקום ניסו להשיב את הסדר ולמנוע כניסה של נוכחים נוספים. 

כמה עשרות צעירים פרצו את המחסומים בכותל (צילום: מוטי גרין)
פריצת המחסומים בכותל | צילום: מוטי גרין
מתפללים ברחבת הכותל, הערב
תשעה באב בכותל | צילום:

שעות כניסת הצום: ירושלים – 19:42, תל אביב – 19:40, חיפה – 19:43, צפת – 19:44, באר שבע – 19:41. שעת יציאת הצום (מחר): ירושלים – 20:05, תל אביב – 20:08, 20:09, צפת – 20:07, באר שבע – 20:06.

הרב הראשי לישראל דוד לאו פסק כי חולי קורונה ואלו שחשים בתסמינים פטורים מלצום, אך חייבים בשמירת דיני אבלות. "גם מי שהותר לו לאכול בתשעה באב יקפיד רק על אכילה שהיא לצורך ומותר רק תבשיל אחד בכל סעודה", כתב הרב.

תשעה באב ברחבת הכותל (צילום: אלרון זבטני, TPS)
רחבת הכותל חולקה לקפסולות, הערב | צילום: אלרון זבטני, TPS

"בשנה זו בשל הצורך למעט את זמן השהיה במרחב הציבורי ובשל תנאי מזג האוויר, יש לקצר את אמירת הקינות בציבור", הוסיף הרב לאו. "קינות אפשר לומר גם ביחידות ואין צורך לאמרם דווקא בבית הכנסת".

לקראת תפילות מנחה וערבית שיתקיימו היום, בקרן למורשת הכותל ממליצים לציבור להגיע למקום כשעה לפני צאת הצום או כשעה לאחר מכן. "יצוין כי יש להימנע מהגעה ברכבים פרטיים ומומלץ להגיע בתחבורה ציבורית לעיר העתיקה", ציינו בקרן למורשת הכותל.