מנכ"לים של ארבע מחברות הטכנולוגיה הגדולות בארצות הברית העידו הערב (רביעי) בפני הקונגרס האמריקני בדיון מיוחד. על פי סוכנות הידיעות רויטרס, הדיון ההיסטורי צפוי להיות "תיאטרון פוליטי" שיספק הצצה לכוונות מחוקקים אמריקנים שמנסים לרסן את ענקיות הטכנולוגיה. בדיון השתתפו, בין יתר הבכירים, מארק צוקרברג מפייסבוק, ג'ף בזוס מאמזון, סנדר פיצ'אי מגוגל וטים קוק מאפל. יחד, הם מייצגים כחמישה טריליון דולר מהכלכלה האמריקנית ומיליארדי משתמשים.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

מולם צפוי לשבת יו"ר ועדת המשנה לתחרות בקונגרס, דיוויד סיסילין, שבחן בעבר האשמות שטענו כי חברות הטכנולוגיה פוגעות במתחרים ובצרכנים בגלל העיסוק העסקי שלהן ו"בתיאבון שאינו יודע שובע". 

המנכ"לים מצידם צפויים להגיד שהם עצמם מתמודדים עם תחרות ביניהם ושהטענות שהם דומיננטיים מדי - אינן חוקיות. השימוע בוושינגטון יהיה הפעם הראשונה שבה ארבעת המנכ"לים מופיעים יחד בפני המחוקקים. זו תהיה גם הופעתו הראשונה של ג'ף בזוס בפני הקונגרס.

חברות הטכנולוגיה בדיון בוועדת המשנה של הקונגרס
בכירי החברות משיבים לשאלות חברי הוועדה

קהל רב צפוי לראות את הדיון דרך הרשת. הוא צפוי לבחון את יכולתם של מחוקקים אמריקנים לשאול שאלות חדות ויבחן את בקיאותם בטכנולוגיה. 

הדיונים הקודמים שבהם השתתפו ראשי חברות ההייטק חשפו תפיסה מצומצמת של פוליטיקאים בוושינגטון לגבי אופן הפעולה של האינטרנט והטכנולוגיה. מחוקקים משני הצדדים רואים בדיון הזדמנות להעלות את נושא צנזורת התוכן ברשת - נקודה כואבת במיוחד עבור מחוקקים רפובליקנים, שהתלוננו שוב ושוב על הטיה אנטי-שמרנית בחברות ה"ביג-טק".

חבר וועדת המשנה של הקונגרס ג'ים סנסנברנר, אמר בפתח הדיון: "יוטיוב , טוויטר ופייסבוק הפכו לזירה שבה הציבור מנהל את עצמו. זו לא בעיה שהחברות גדולות ומצליחות, אבל אנו צריכים להבין מה הגודל הזה מעניק לחברה ולכלכלה האמריקנית".

יו"ר הוועדה של בית הנבחרים, דייוויד סיסלין, הדגיש את הכוח הרב שיש בידי החברות: "אמזון, אפל, פייסבוק וגוגל יכולים לחייב עמלות מופרזות, לחפות חוזים לא הוגנים ולייצר נתונים יקרי ערך".

מארק צוקרברג מעיד בוועדת המשנה של הקונגרס
מארק צוקרברג משיב לשאלות חברי הוועדה

חבר הוועדה ג'ים ג'ורדן דיבר על הצנזורה החריפה שטוויטר החלו לבצע לאחרונה. "בחודש שעבר מנהיג אירן צייץ שהוא מתכוון להכות בארצות הברית - להרוג אזרחים, אבל לנשיא שלנו אסור להגיד את דעתו. טוויטר מצנזרים אותו. זה לא יתכן", אמר ג'ורדן. 

מנגד, סונדאר פיצ'אי מנכ"ל חברת אלאפבית (חברת האם של גוגל) הדגיש בפני הוועדה את התרומה של גוגל לכלכלה ולעסקים בארה"ב. "גוגל גאה מאוד במה שהיא עושה - סיוע לנזקקים בזמן המגיפה, הפצת מידע וידע על המגיפה. אנו משלמים מיסים רבים, שילמנו עשרות מיליארדי דולר כמיסים שמוסיפים מאוד לחברה האמריקנית", אמר פיצ'אי. 

"אני רוצה להדגיש את השימוש שעושים עסקים קטנים - אלו שאתם מדברים עליהם, בגוגל כדי לקדם את העסקים שלהם. בזכות המוצר שלנו הידע זמין ליותר אנשים מאי פעם. אנשים משתמשים בנו בחינם מקבלים גישה לעולם בחינם. אנו מאמינים שזו זכות גלובאלית", הוסיף פיצ'אי. 

טים קוק, מנכ"ל אפל, סיפר לחברי הוועדה: "אנו בונים דברים שעושים אותנו גאים. אפשר לקרוא לזה במיליון שמות. המוצרים שלנו מוצלחים מאוד. אנחנו יודעים שללקוחות שלנו יש ברירה ואנו מרוצים מזה. ככה אנחנו משתפרים".

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, ציין בדיון את העובדה שגם פייסבוק נמצאת בתחרות תמידית מול המתחרים: "אנו מתמודדים עם תחרות עם מפרסמים שיכולים ללכת לכל פלטפורמה אחרת. אנחנו לא גדלים מהר כמו טיק טוק, לא מראים קטעי וידאו כמו יו טיוב. אנחנו מנהלים תחרות כל הזמן".

בהמשך הוסיף צוקרברג: "אני מבין שאנחנו במרכז השיח היום, אנחנו מוצאים את עצמנו בעימותים ולכן הזכרתי בעבר אפשרות של רגולטור ברשת. פייסבוק כאן כדי שלכולם יהיה קול, אפשרות כלכלית וחופש ביטוי. אלו הערכים שלנו. אנחנו משפרים את חייהם של בני האדם. אנו מנסים להיות הטובים ביותר ואנו עובדים קשה כדי ליצור מוצרים שאנשים יאהבו".

מנכ"ל פייסבוק נשאל אם תפקידה של החברה שלו היא להגיד לציבור איזו תרופה יעילה ואיזו לא נגד קורונה, והוא השיב: "אני מבין את הבעיה אבל אני לא יכול להרשות הפצת מידע מוטעה ומסוכן".

במוקד השימוע: תחרות - והזכות על הפרטים האישיים שלכם

אירוע בו כל ראשי חברות הטכנולוגיה הבכירות בארצות הברית מתכנסים בקונגרס הוא היסטורי. ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה מציינת כי הפעם האחרונה בה התרחש אירוע כזה בקונגרס היה ב-1994. אז, שבעה ממי שנחשבו ה"באד גייז" באותן שנים, חברות הטבק, הוזמנו יחד לשימוע. 25 שנים מאוחר יותר, ההאשמות דומות אך שונות: התמכרות - לטכנולוגיה ולא לניקוטין, הרעלה - של השיח הציבורי ולא של הריאות וכמובן - טענות לניצול הגודל ופגיעה בתחרות.

צוקרברג בקונגרס  (צילום: AP)
"תיאטרון פוליטי", צוקרברג בשימוע בקונגרס | צילום: AP

"אין ספק שהאירוע יהפוך להצגה הטובה בעיר", מתארת ד"ר אלטשולר. "מי לא רוצה לחזות בכל בעלי הכוח והמשאבים עוברים 'זובור' על ידי חברי הקונגרס?".

אז מה עומד במוקד השימוע? ד"ר אלטשולר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה מסבירה: "במוקד עומדת התחרות. וכשעוסקים בליקויי תחרות ובמונופולים, צריך לשאול: באיזה שוק מדובר? לכאורה יש כאן ארבע חברות שכל אחת מהן פועלת בשוק שונה". 

לדבריה, פייסבוק "מביאה את העולם קרוב יותר" על ידי חיבור בין אנשים. גוגל "מארגנת את המידע בעולם והופכת אותו לנגיש מבחינה אוניברסלית ובר שימוש" על ידי הקשר בין אנשים ומידע. אמזון מבקשת "להעלות את רף חוויית המשתמש" ומקשרת בין אנשים עם סחורות. אפל מצידה מנסה "לייצר מוצרים נהדרים", שיאפשרו לכל המשתמשים לעשות את כל המשימות האחרות.

בית הקונגרס (צילום: רויטרס, חדשות)
שימוע היסטורי, הקונגרס האמריקני | צילום: רויטרס, חדשות

במקביל, טוענת ד"ר אלטשולר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, כל אחת מהחברות נוגעת בשוק של האחרת. אפל וגוגל מתחרות בתחום מערכות ההפעלה של טלפונים חכמים, פייסבוק וגוגל נמצאות בעסקי הפרסום, אמזון מתחרה בתחום שירותי הענן והרשת עם גוגל - וכל הארבעה נמצאות בשוק העוזרים האישיים והדיגיטליים. 

אז איפה נמצאת בעיית התחרות? "כדאי להסתכל היטב מה המודל העסקי של כל ארבע חברות הענק. כולן מרוויחות מדאטה. החברות האלה הן ארבעת היסודות של העולם שבו מי שעשיר בדאטה, נהיה עשיר יותר", מתארת ד"ר אלטשולר. "הן אלה שבגללן דאטה שווה יותר כאשר הוא מתערבב עם עוד דאטה. מי ששולט בדאטה - הופך לבעל המאה". 

היא מוסיפה: "אין זה משנה באיזה מוצר מדובר - סחורות, תוצאות חיפוש, ביטוח, נדל"ן ועוד. ארבע החברות הגדולות הן שלימדו את העולם שלצד כל שוק כלכלי מתקיים עוד שוק צדדי, אטרקטיבי וענק, שפעולות המסחר בו הן קנייה ומכירה של דאטה.  מי ששולט בשוק כזה מעניק לעצמו את העוצמה הכלכלית המתלווה ליכולות חיזוי והשפעה על אנשים. לכן שליטה ריכוזית בשוק אחזקות המידע האישי היא מקור עוצמה אדיר".

ג'ף בזוס (צילום: shutterstock)
פעם ראשונה בפני הקונגרס, מנכ"ל אמזון בזוס | צילום: shutterstock

אז מה יקרה בדיון? המשימה הגדולה של חברי תת הוועדה לתחרות בקונגרס היא להבין את הנקודה הזאת. "הדרך למנוע הקמת אימפריות דאטה תעבור בהמלצות שלהם כיצד להתאים את חקיקת התחרות בארצות הברית להבנה הזו", מסבירה ד"ר אלטשולר. "כפי שלא היה רצוי שכמה בעלי הון ישלטו במסילות הברזל ובשווקי סחורות בתחילת המאה ה-20, ועל התאגידים הפיננסיים בשליש האחרון שלה, כך לא רצוי שמספר מצומצם של ידיים יחזיקו את כל הדאטה האישי של העולם בתחילת המאה ה-21".