חודשי הקיץ הם בדרך כלל שיא עונת החתונות, אך הגל השני של הקורונה גרם לביטולים רבים של אירועים. אלפי זוגות שהיו רגע לפני יום נישואיהם אף דחו את האירוע מספר פעמים, מה שגרם למפח נפש גדול. במקביל, בעלי אולמות רבים מאיימים לפתוח את אולמות האירועים באופן חד-צדדי בניגוד להחלטת הממשלה ובמטה המאבק מבהירים כי לא יתנו לכך יד: "הופכים את הזוגות לשבויים דרך הכיס".

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

שרית ודין כבר מנוסים לצערם בדחיית חתונות, עם לא פחות מתשעה מועדים שונים שנקבעו לאירוע שלהם. "היינו צריכים להתחתן בחודש מרץ, ממש בפרוץ המגפה, אבל הכל נפל יומיים לפני המועד שנקבע", הם מספרים. "אחרי שהרמנו את עצמנו קבענו תאריך חדש בחודש מאי. כשגם זה לא התאפשר הזזנו עוד שבעה תאריכים עד שבסוף סגרנו על תחילת אוגוסט".

דחיית חתונה, כפי שמתארים שרית ודין, היא ממש לא אופרציה פשוטה: "זה נשמע פשוט לפתוח יומן ולהחליט על תאריך חדש, אבל כל דחייה כזו מלווה בחיפוש אחר ספקים חדשים במידה והספקים הקיימים אינם פנויים. צריך גם לחתום על חוזה חדש מול האולם ולשנות תאריכים מול הרבנות. זה גוזל מאתנו כל כך הרבה משאבים שכבר מזמן שכחנו שזה אמור להיות יום שמח. אנחנו כבר לא זוכרים איך זה לישון בלילה. כל היום הראש עסוק בזה ובידיעה שעשרות אלפי שקלים שלנו מסתובבים אצל כל כך הרבה אנשים".

שרית ודין (צילום: אלירן לוק)
"כבר לא זוכרים איך זה לישון בלילה". שרית ודין | צילום: אלירן לוק

"מישהו צריך לקחת את הנושא הזה לידיים", מדגישים שרית ודין. "מה שאנחנו עוברים זה ממש התעללות נפשית. לקחו את הכסף שלנו כבן ערובה ומשחקים איתנו בין תאריכים. אם עשרות אנשים זרים יכולים לשבת יחד במסעדות או במלונות אז בוודאי שאפשר לקיים אירוע שרוב משתתפיו קרובים ומכירים אחד את השני. הממשלה צריכה לחשוב איך לנווט בין קיום האירועים והמשך שגרה יחסית לבין טיפול במגפה. צריך לתת פרק זמן לזוגות לפני שפותחים או סוגרים אולמות. אי אפשר לעצור לכל כך הרבה אנשים את החיים. אנחנו מקווים שההגבלות יסתיימו בקרוב ונוכל להמשיך את חיינו".

זוג נוסף שחווה על בשרו את הגבלות הקורונה אלו שלומי וחן שאמורים להתחתן בתקופה הקרובה וחוששים לגורל האירוע שלהם. "עוברים עלינו ימים של חוסר וודאות מוחלט", הם אומרים. "אנחנו אמורים להתחתן בתחילת אוגוסט ואין לנו מושג מה לעשות. מהיום הכי מאושר בחיים שלנו זה הפך ליום שאנחנו רק רוצים שיעבור. מעבירים אותנו ייסורים, לא החזירו לנו את מקדמות ששילמנו ועוד דורשים מאיתנו לשלם על אירוע שלא מתקיים".

חתונה (צילום: 123rf)
אלפי חתונות בוטלו. אילוסטרציה | צילום: 123rf

בני הזוג מסבירים כי גם אם ההגבלות יבוטלו עד למועד המתוכנן, לא בטוח שהחתונה תוכל להתקיים: "גם אם יפתחו את האולמות אי אפשר להזמין אנשים בהתרעה של יומיים. אנחנו מצפים שיחזירו לנו את הכסף לפחות ולא ידרשו שנשלם 30% על אירוע שלא מתקיים. אנחנו לא מבינים למה לא מוכנים להחזיר לנו את המקדמה, מה אנחנו אשמים?".

"לא ניתן להתעקש על קיום האירוע מהיום למחר"

ב-6 ביולי הודיעה הממשלה על סגירת אולמות האירועים, לצד הגבלות נוספות, שחלקן הוסרו בהחלטות של ועדת הקורונה. באותה החלטה של הממשלה נסגרו גם הברים והמועדונים. עו"ד אסף אמון, שמייצג זוגות צעירים שהיו אמורים להתחתן ונקלעו למצב הסבוך הזה, מסביר כי גם אם תוקף ההגבלה יפוג מיידית ואולמות האירועים ייפתחו, בעל האולם אינו יכול להתעקש על קיום האירוע מהיום למחר ללא הסכמת בני הזוג.

"בהתאם לחוק החוזים צדדים לחוזה מחויבים לקיים את החוזה בדרך מקובלת ובתום לב ללא כל התחכמות, תחבולה והכשלת הצד שכנגד", הוא מדגיש. "החובה לנהוג ביושר והגינות לאחר כריתת החוזה כוללת את החובה להתחשב בציפיות הסבירות של הצד שכנגד, ושני הצדדים מחויבים לפעול באופן הוגן ונאמן להגשמת מטרתה המשותפת של העסקה עליה חתמו".

עו"ד אסף אמון
עו"ד אסף אמון

עוד מסביר עו"ד אמון כי "עמידה דווקנית על קיום האירוע לאור ביטול הגבלות הממשלה, מהיום למחר, אינה אפשרית בנסיבות בהן מדובר על אירוע רב משתתפים, התלוי במספר רב של נותני שירות  נוספים ולכאורה ניתן לראות בהתנהגות האולם חוסר תום לב הנוגדת את הדין".

"יש לזכור כי תכלית ההתקשרות עם אולמות האירועים נועדה לערוך אירוע משמח המהווה ציון דרך משמעותי בחייהם של הזוגות הצעירים", הוא אומר. "האירוע כולל הכנות רבות שלעיתים נמשכות חודשים רבים, מה שלא ניתן לעשות במספר ימים בודדים".

באשר לכספים ששילמו הזוגות לאולמות האירועים, עו"ד אמון מדגיש כי "עם כל הכבוד לפגיעה הכלכלית שנגרמה לאולמות האירועים, אין אולמות האירועים צריכים להחזיק את הזוגות ובעיקר את כספם כבני ערובה, ולדרוש מהם לשלם דמי ביטול מלאים בגין אי קיום האירוע".

חתונה (צילום: 123rf)
"חתונה לא מארגנים מהרגע להרגע". אילוסטרציה | צילום: 123rf

"אנחנו לא חברת האשראי של אולמות האירועים"

כשבאופק לא נראה ביטול ההגבלות על אולמות האירועים, בעלי אולמות רבים מאיימים לפתוח את אולמות האירועים בניגוד להחלטת הממשלה. במטה מאבק חתונות הקורונה מספרים כי הם נתקלים מדי יום בעוד ועוד זוגות שמקבלים טלפונים מבעלי האולמות שטוענים כי בשבוע הבא יחזרו לפעילות גם בניגוד להחלטות הממשלה.

"זוגות אשר עתידים להינשא בעוד מספר ימים וכבר הפסיקו את ההכנות לחתונה לפני מספר שבועות, נתקלים כרגע בדרישה תמוהה של בעלי האולמות שרק רוצים לחזור להתפרנס, מבלי להתחשב בצד הזוגות שחווים טלטלה רגשית נוראה", טוענים במטה המאבק. "אין ספק שחתונה לא מארגנים מהרגע להרגע".

"זוגות רבים נמצאים תחת חוזים שעליהם חתמו תחת לחץ בעוד שכספיהם מוחזקים בידי בעלי האולמות", הם מסבירים. "בעלי האולמות מצידם טוענים כי האולמות יפתחו בכל מחיר ומי שלא יגיע להתחתן, כאילו הפר חוזה ועל כן יאלצו הזוגות לטענת בעלי האולמות לשלם קנסות בסכומים חסרי תקדים".

שביתת רעב בעלי האולמות (צילום: פוני מסיקה, N12)
מחאת בעלי האולמות | צילום: פוני מסיקה, N12

"הזוגות אכן רוצים להתחתן כפי שחלמו, אבל לא במחיר של בריאות קרוביהם ובריאותם שלהם", מבהירים ראשי מטה המאבק. "הזוגות לא יתנו יד לעבור על החוק ומצפים מהמדינה לגבות את הזוגות ולעמוד על זכויות הזוגות ולהשיב את המקדמות ובפרט אם בעלי האולמות יממשו את איומיהם ויפתחו את אולמות האירועים בניגוד להחלטות הממשלה".

במטה המאבק קוראים לזוגות שלא למהר לקבוע מועד חדש לאירוע, אלא להמתין להחלטת ממשלה נוספת בנושא. "לא ניתן יד לאיומים של חלק מבעלי האולמות להפיכת הזוגות לשבויים שמוחזקים דרך כיס רזה ממילא", הם מדגישים. "אנו לא חברת האשראי של אולמות האירועים. אנו מצפים מהממשלה להתערב, לפצות את האולמות ולשחרר אותנו מהעול הכלכלי שיצרו לנו".