המשבר בעולם התורה

הגרמ"ה הירש לבחורים שנפלטו מישיבות: אל תרגישו בחוץ

דברי עידוד וחיזוק מרגשים מפי חבר מועצת גדולי התורה הגרמ"ה הירש, לתלמידי ישיבות שלא הצליחו לשרוד את תקופת הקורונה ונפלטו לרחוב: "לא לחשוב: נפלתי - אז אני לא יכול לקום" • האזינו (בארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
דבריו של הגאון רבי משה הלל הירש (תמונה: בעריש פילמר)

המצב המורכב כעת בעולם התורה, המסוקר מראשיתו בהרחבה ב'כיכר השבת', בו תלמידי ישיבות רבים נפלטו מהמסגרת ואחרים מתקשים לעמוד בכללים הנוקשים שב'למידה מרחוק' או ב'קפסולות', הביא את הגאון רבי משה הלל הירש, מחשובי ראשי הישיבות בדורנו, להיכנס לעובי הקורה.

לידי 'כיכר השבת' הגיעו דבריו של חבר מועצת גדולי התורה וראש ישיבת סלבודקה, בהם הוא עסק בסוגיה הרגישה, מורה כי יש להתייחס למי שנפלט מהמסגרת כ"אל שווה בין שווים" ואף משגר אליו ואל שכמותו פניה ישירה.

"בוודאי זה ה'זמן' הכי קשה שהיה לעולם הישיבות", פתח הגרמ"ה את דבריו, ופירט: "הלימוד נעשה על ידי טלפון שיעורים בטלפון, וגם אחרי 'שבועות', כשרוב הישיבות כבר נפתחו, 'קפסולה' זה ריחוק זה מזה. חלקים גדולים מעולם הישיבות נשארו בחוץ, והרבה לא למדו".

ראש הישיבה ניסה להסביר את המצב בו עומד בימים אלו עולם הישיבות: "עכשיו זה 'בין הזמנים' עם כל החסרונות לקראת אלול. מנסים עם כל הכוחות והדרכים, שאלול יהיה יותר נורמלי בישיבות, אבל שום דבר לא ברור, בפרט שהתחלואה כל כך גדולה".

"אבל בכל זאת", הסביר הרב הירש, "בבין הזמנים צריכים להתנהג כמו בין הזמנים: קצת לנוח, להכין את עצמנו לאלול; בין הזמנים זה זמן קצת לטייל, לבחורים היו קעמפים בעבר, זה זמן שבו מנסים לנוח וגם ללמוד. צריך להישאר בן תורה, לנוח וליהנות כמו בן תורה, כמו הביטוי המפורסם של ר' ברוך בער (מרן הגרב"ד לייבוביץ' זצוק"ל. א. ר.) שאמר כי בן תורה - גם אם הוא נמצא באפריקה ניכר עליו שהוא בן תורה".

בחורי ישיבות ב'מלונית'. אילוסטרציה, למצולמים אין כל קשר לתוכן הידיעה (ללא קרדיט)

כאן עבר ראש הישיבה לחלק את ההתמודדות לשלושה סוגים: "היו בחורים שממש הצטיינו ולמדו. זה סוג אחד של בחורים, שלמרות כל הקושי למדו, ואפילו יותר טוב, ואצלם ה'בין הזמנים' יהיה כמה שאפשר כמו כל בין הזמנים, יחד עם לימוד כהכנה לאלול".

"יש סוג נוסף: בחורים שלמדו, אבל פחות מהרגיל. לא למדו כמו שהם רגילים ללמוד - יש בזה כמה דרגות - הם פחות הרגישו ירידה, אבל בכל זאת היה שם 'זמן קיץ'. בשבילם בין הזמנים כרגיל, אבל צריך להתייעץ מה אפשר לעשות, כל מיני שינויים, לחשוב מה היתה הטעות. למה נפלתי, למה לא התגברתי על הבעיות", הסביר הגרמ"ה הירש, והמליץ לאחד שכזה: "יש אברכים שתוכל להתייעץ איתם".

בשלב זה התייחס ראש ישיבת סלבודקה, בדאגה רבה, לבחורים שישנו חשש שייפלטו לגמרי מהמסגרת הישיבתית: "הסוג השלישי - יש לדאבוננו מספר גדול של בחורים שלא למדו כלל, ורחמנא ליצלן ירדו מאוד מאוד. בשבילם, אין בין הזמנים. זה רק הכנה לאלול. הבחור הזה מה צריך לעשות? הבחור הזה אולי הרבה פעמים כבר קרוב לייאוש, אחרי מה שעבר עליו בזמן".

"אני אומר לבחור הזה", עבר הגרמ"ה הירש לפניה ישירה: "חס ושלום לא כך הדבר. שכן, אסור להתייאש. אדרבה, אל תרגיש שאתה בחוץ. אתה כמו כולם. כמו שכולם מתחזקים, גם אתה תתחזק, אולי יותר מכולם. אתה שווה בשווה. אתה צריך ללמוד כמה שאפשר. לך תשתמש באברכים שמוכנים לעזור לך. תוכל להתייעץ איתם, לדבר איתם. אפשר לעזור".

"לא לחשוב 'אחרי מה שנפלתי, אני לא יכול לקום', אלא 'שיהיה החושך סיבת האור', כמו שאומר רבינו יונה. 'כי נפלתי - קמתי. שאני אשב בחושך, ה' אור לי'. שיחשוב: 'אדרבה, בגלל שנפל בחושך, הקב"ה יעזור לו".

ראש הישיבה הוסיף דברי עידוד וחיזוק לתלמידי הישיבות: "צריך להחדיר לעצמינו ללמוד דווקא במצב כזה. התרגלנו לעשירות ורחבות. צריכים גם להתרגל לדחקות, ללמוד בדחקות. להחדיר שוב ושוב שהכל מהקב"ה. הניסיון של הקורונה נותן לנו כוח, שנוכל להגיע ולהתחזק".

"הלכה למעשה", פירט חבר מועצת גדולי התורה עבור כלל עולם התורה: "אלה שיש להם סדר לימוד כל יום, להתחזק בתפילה ובקריאת שמע בדקדוק, בזמני קריאת שמע ובבין אדם לחבירו - ותלמוד תורה כנגדל כולם. אברכים - צריכים לתת את עצמם; אל תגיד 'אין לי זמן, גם לי יש בעיות בגלל קורונה'. זה הזמן של האברך, שחייב לתת את עצמו כולו לעזרה, ואז תהיה סייעתא דשמיא".

האזינו לדברי העידוד

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר