כך תיראה השנה הבאה במערכת החינוך: היום (רביעי) הושג סיכום בנוגע לתוכנית המלאה לפתיחת שנת הלימודים. התוכנית, שזכתה לכינוי "לומדים בביטחון", נועדה לאפשר לימודים ב"שגרת קורונה". לצורך פתיחת השנה, סיכמו שר האוצר ישראל כ"ץ ושר החינוך יואב גלנט על "רשת ביטחון כלכלית להפעלת מערכת החינוך". עלות התוכנית מוערכת ב-4.2 מיליארד שקלים. גם נתניהו תומך במהלך, שדורש את אישור הממשלה. 

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

במשרד החינוך הבהירו כי "לוח הזמנים הקצר מחייב תחילת יישום התוכנית על ידי ראשי הרשויות, מנהלי מחוזות החינוך ומנהלי בתי הספר כבר בתחילת השבוע הבא כתנאי לפתיחת הלימודים באחד בספטמבר (גיוס כוח אדם, הכנות לוגיסטיות וכדומה)". התוכנית אמורה לספק מענה גם לנושא התשתיות ללמידה מרחוק, שעדיין לוקה בחסר. 

עוד נמסר: "התוכנית תאפשר את הפעלת מסגרות החינוך באופן זה למשך כל השנה, או עד לקבלת החלטה אחרת. בשל ההיערכות המורכבת הנדרשת לטובת פיצול לחצאי כיתות, לא ניתן יהיה לעבור ללימודים בחצאי כיתות בגני הילדים ובכיתות א'-ב' - אשר יתחילו ויסיימו את הלימודים במתכונת שאושרה על ידי משרד הבריאות".

השר יואב גלנט נכנס לתפקידו כשר החינוך (צילום: החדשות12)
סיכם עם כ"ץ על תוספת התקציב. גלנט | צילום: החדשות12

המתווה לפתיחת שנת הלימודים, שעיקריו נחשפו ב-N12 בשבוע שעבר:

השנה תיפתח ב-1 בספטמבר, תוך שילוב בין שתי שיטות: למידה מרחוק באמצעים דיגיטליים ולמידה בתוך מוסדות החינוך בחצאי כיתות (עד 18 תלמידים בקבוצה). יימצאו פתרונות שונים (דיפרנציאליים) בין יישובים ומוסדות חינוך שונים בהתאם לצרכים, תוך מתן גמישות למנהלי בתי הספר ומחוזות החינוך.

בגני הילדים לא יהיו קפסולות: "בהתאם להנחיות משרד הבריאות, כיתות הגן לא יפוצלו ויפעלו במתכונת מלאה כבשגרה".

ללא קפסולות גם בכיתות א'-ב': "בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הכיתות לא יפוצלו ויפעלו במתכונת מלאה כבשגרה".

פיצול כיתות ג'-ד' בשבוע לימודים מלא: "ילמדו במוסדות החינוך במתכונת מלאה, כשהם מחולקים לחצאי כיתות הכוללות עד 18 תלמידים בכיתה וישתמשו גם במרחבי הלימוד של כיתות ה'-ו'". התוכנית כוללת גיוס כוח אדם נוסף "בהליך מיוחד ומהיר" לטובת פיצול כיתות ג'-ד'

כיתות ה'-ו' ילמדו במוסדות החינוך לפחות יומיים בשבוע, כשהם מחולקים לחצאי כיתות, והיתר בלמידה מרחוק. "יעשה מאמץ מרבי לאפשר לכיתות אלו ללמוד בכיתות לימוד יותר מ-2 ימים בשבוע, בין היתר באמצעות לימוד במרחבים ובמבנים סמוכים למוסד החינוכי". התוכנית כוללת גיוס כוח אדם נוסף עבור תגבור כיתות ה'-ו'.

כיתות ז'-י"ב – ילמדו לפחות שני ימים בשבוע במוסדות החינוך, כשהם מחולקים לחצאי כיתות, והיתר בלמידה מרחוק. 

כיתה בקורונה (צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90)
תלמידים יפוצלו לשולחנות נפרדים | צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

המתווה מתייחס גם לנושא ההיגייני ודורש הפרדה של תלמיד אחד בכל שולחן, עם מסכה: "תתבצע הקפדה על כללי היגיינה בבתי הספר, שתכלול בין היתר, מיגון אישי משופר עבור עובדי ההוראה, ישיבה בשולחנות נפרדים במרחק שני מטרים זה מזה בקבוצות המונות עד 18 תלמידים, עטיית מסכה בגילאים המתאימים, הקפדה על חיטוי ידיים וחיטוי כללי של מוסדות החינוך".

ממשרד החינוך נמסר כי התוכנית גובשה על ידי גורמי המקצוע במשרדי החינוך, האוצר ובשלטון המקומי – בתיאום ובשיתוף עם משרד הבריאות, ארגוני המורים וארגוני ההורים. עוד ציינו כי "אוכלוסיות ייחודיות יקבלו מענה נקודתי להמשך קיום המסגרות, ללא תלות בשיטת ההפעלה הראשית". סעיף זה מתייחס לחינוך המיוחד, נוער בסיכון וכפרי נוער.

"התוכנית גובשה בהתאם לתפיסה כי מערכת החינוך נדרשת להיערך להפעלת מוסדות החינוך במציאות של תחלואת קורונה בתרחיש מונע התפרצות", הוסיפו. "הפעלת מערכת החינוך בכלל - ובפרט בקרב הגילאים הצעירים - היא תנאי לפעילותו התקינה של המשק הלאומי".