המשטרה עצרה בצהריים (רביעי) שלושה חשודים במעורבות בתקיפת המפגינים אמש במחאה בתל אביב. שלושת החשודים הועברו לחקירה בתחנת המשטרה. נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין פנה אל המשטרה וחברי הכנסת בעקבות התקריות האלימות ואמר כי "רצח של מפגין שיצא למחות במדינת ישראל ורצח של ראש ממשלה בישראל אינם תרחיש דמיוני". גם ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה את האלימות ואמר כי הוא מצפה מהמשטרה למצות את הדין עם תוקפי המפגינים.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

בהפגנה אמש השתתפו כאלף איש, שכמה מהם הוכו ואף נזקקו לטיפול רפואי בבית החולים. בהצהרה שפרסם הנשיא ריבלין הוא גינה את ההתפתחויות האלימות ביממה האחרונה, ושיגר מסר לנבחרי הציבור ולמשטרת ישראל. "אני מבקש לומר בבירור - רצח של מפגין שיצא למחות במדינת ישראל ורצח של ראש ממשלה בישראל אינם תרחיש דמיוני", אמר הנשיא. "ידענו את המציאות האיומה והמטלטלת הזו. אויה על נפשותינו אם נתדרדר למציאות שכזו שוב. אבוי לדמוקרטיה שלנו אם נשלח יד איש באחיו".

"אני זועק מרה מול האלימות המופנית כלפי מפגינים ומבקש ממשטרת ישראל למצות את הדין עם מחולליה", הדגיש הנשיא. "אני זועק מרה נגד הקריאות לפגוע בראש הממשלה ומשפחתו וקורא למשטרת ישראל לקחת כל איום שכזה ברצינות מלאה. אין לנו את היכולת לזלזל בשום איום, קיומנו תלוי בכך. עכשיו - מיד - אופוזיציה כקואליציה, השמיעו קול ועשו מעשה להרגעת הרוחות ועצרו את האלימות".

שעות לאחר האירוע ובעקבות הביקורת שספג על כך שלא גינה את האלימות, מסר נתניהו: "החקירה לגבי האירוע בתל אביב בעיצומה. אני מצפה מהמשטרה להגיע לחקר האמת ולמצות את הדין עם האחראים. אין מקום לאלימות מכל סיבה שהיא".

"באותה מידה אין מקום להסתה ולאיומים ברצח - המפורשים והמרומזים - נגדי ונגד בני משפחתי, כולל האיום המביש בצליבה היום בתל אביב", הדגיש נתניהו. "לצערי, כששוטר הוכה קשות על ידי מפגינים מול מעון ראש הממשלה ונזקק לניתוח, או כשאיומים ברצח מתפרסמים נגדי ונגד משפחתי מדי יום - לרבות אתמול כשנעצר ליד משרדי אדם שאיים לרצוח אותי וברשותו סכינים - התקשורת ואישי ציבור רבים בוחרים להתעלם מכך".

נתניהו בישיבת ממשלה (צילום: פיטוסי , פלאש/90 )
"מצפה מכולם לגנות אלימות והסתה באשר היא". נתניהו | צילום: פיטוסי , פלאש/90

"אני מצפה מכולם לאמת מידה אחידה: לגנות אלימות באשר היא והסתה באשר היא", הוסיף ראש הממשלה. "בערב תשעה באב אני קורא לכולם להוריד את גובה הלהבות ולשמור על הסדר הציבורי. זה הזמן להתלכד. לכולנו יש משימה משותפת - לנצח את הקורונה. נצליח רק אם נפעל יחד".

במשטרה התייחסו למעצר החשודים במעורבות בתקיפת המפגינים ומסרו: "מחאה תתאפשר בכל עת ובכל מקום אולם לא נתיר ולא נאפשר אירועי אלימות או פגיעה ברכוש ונבוא חשבון עם פורעי החוק. החקירה נמשכת, ונבדק הרקע והנסיבות של התקיפה. זכות המחאה הינה זכות יסוד. המשטרה תנקוט בכל האמצעים ותעשה את כל המאמצים לאפשר קיומה תוך מאבק בלתי מתפשר בכל מי שעשה שימוש באלימות מכל סוג שהיא".

בשעות הבוקר שיגרו מארגני מחאת "הדגלים השחורים" מכתב פתוח לראש הממשלה נתניהו, שבו האשימו אותו בליבוי ההסתה כלפיהם. "אתמול ראינו את פירות ההסתה שלך מר נתניהו וראשית נבהיר לך: לא נירתע מלממש את זכותנו הדמוקרטית להפגין", כתבו. "נמשיך להיאבק עד שתתפטר".

"יצאנו להניף דגל שחור מעל המעשים שלך, נאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים", המשיכו ראשי המחאה. "למרות האלימות- לא נירתע מלהמשיך לעשות זאת. אירועי אמש לא הפתיעו אותנו. המתקפה היא המשך ישיר לאלימות כנגד מפגינים בגשרים ובצמתים מסוף השבוע האחרון. אירועים מהם בחרת להתעלם. גם את המתקפה מאמש אתה מסרב לגנות, מתקפה שבשתיקתך אתה מעודד".

"האירוע של אמש לא היה אירוע ספונטני", כתבו המארגנים. "הוא היה מארב מתוכנן שמטרתו הייתה לרצוח מפגינים, אין דרך אחרת להסביר מתקפה עם אלות, בקבוקים מנופצים וסכינים. כמו בימים שלפני הירצחו של ראש הממשלה יצחק רבין, רוח ההסתה מגיעה מאדם אחד- ממך. אתה שעסוק בזריית ריב ומדון בעם ישראל. אתה שעסוק בלפורר את כל יסודות הדמוקרטיה הישראלית".

ראשי "הדגלים השחורים" הביעו חשש כי ההסתה כלפיהם תסתיים ברצח: "קו ישיר עובר בין ההסתה שלך נגד מערכות המשפט והמשטרה, ההסתה שלך נגד המפגינים ותיוגם כ'מפיצי מחלות', 'אנרכיסטים' ו'שמאל קיצוני' לבין אירועי הדקירה. אתה הוא זה שמפלרטט מבוקר עד ערב עם הסתה לרצח, הסתה שאת תוצאותיה רואים בפציעות אמש. הרצח הפוליטי הבא הוא לא שאלה של אם אלא מתי".

טל מיכאלי, נפצעה מבקבוק זכוכית שהושלך עליה בהפגנה בת"א
מפגינה שנפצעה מבקבוק זכוכית שהושלך לעברה

לסיום, הבהירו המארגנים כי לא יירתעו מלהמשיך למחות: "אנו רואים בך, מי שמפיץ את ההסתה כאחראי. אל תטעה מר נתניהו, בינינו יש אנשי ימין ושמאל. חלקים נרחבים מכל עם ישראל הצטרפו למחאה כנגדך. חלקים נרחבים שלא מוכנים לקבל אותך כראש ממשלה. נמשיך להפגין ונמשיך להתעצם. נמשיך לחבר את עם ישראל בזמן שאתה מפלג".

גנץ: "אף אחד לא ישתיק מחאות כל עוד אנחנו כאן"

מוקדם יותר היום התייחס שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ לתקיפת המפגינים וכתב בטוויטר: "שנאת חינם פוררה וממשיכה לפורר את עם ישראל, שחוסנו האמיתי הוא באחדותו. תוקפי המפגינים אתמול חייבים להיתפס ולהיענש. אף אחד לא ישתיק מחאות כל עוד אנחנו כאן". שר המשפטים אבי ניסנקורן הצטרף לגינויים ומסר: "אלו שתקפו את המפגינים אתמול - הם האנרכיסטים האמיתיים".

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה התייחס גם הוא לאירוע וכתב בטוויטר: "בחייכם, תורידו את הלהבות. כמה שנאה באוויר. תשעה באב. לא משנה בעד או נגד מי אתם, אני קורא לכולכם - ימין, שמאל, בעד או נגד רה"מ, בעדי או נגדי - להוריד את הלהבות. המשטרה תטפל ביד קשה בכל גילוי אלימות. אנחנו עם אחד, זה יהיה אסון אם המחלוקות ישכיחו זאת".

‏שרת התחבורה מירי רגב התייחסה למעצר חשוד שאיים לפגוע בראש הממשלה ורעייתו, אך בחרה להתעלם מתקיפת המפגינים בתל אביב. "הסתה מובילה לאנרכיה ולאלימות", כתבה בחשבון הטוויטר. "אנו רגע לפני אסון. הגיע הזמן להתעורר ולפעול ביד ברזל נגד המסיתים המאיימים על חיי ראש הממשלה ובני משפחתו. די לשנאה ולהסתה".

הפגנת השמאל בתל אביב, יולי 2020 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
מפגינים ברחובות ת"א, אמש | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
הפגנה נגד השר אוחנה בתל אביב (צילום: תומר נויברג פלאש 90, פלאש/90 )
תחילת ההפגנה אמש סמוך לביתו של השר אוחנה בת"א | צילום: תומר נויברג פלאש 90, פלאש/90

האירוע התרחש אמש במחאת "הדגלים השחורים" בתל אביב, שם הפגינו כאלף בני אדם. במהלך המחאה, שהחלה בהתאספות סמוך לביתו של השר אוחנה, צעדו מאות ברחבי תל אביב ואף חסמו צירים מרכזיים. בשלב מסוים, כמה מהם נדקרו והותקפו בבקבוקי זכוכית, ולדברי אנשי "הדגלים השחורים" חמישה מהם אף פונו לבית החולים.

לקראת השעה 01:00 עדכנה המשטרה כי ההפגנה הסתיימה וכי כל הרחובות נפתחו מחדש לתנועה. עוד נמסר כי בסך הכל נעצרו ארבעה בני אדם בחשד להפרת סדר ותקיפה, והם נלקחו לחקירה.