איטליה הייתה המדינה האירופית הראשונה שחטפה מכה קטלנית מהקורונה, אולם בעוד שספרד, צרפת, גרמניה ובלגיה נמצאות על סף גל שני עם עלייה תלולה במספר הנדבקים - דווקא ארץ המגף מצליחה להימנע מהחמרה במצב. בינתיים לפחות. "החודשים שבתחילת המגפה פשוט גרמו לנו לפחד", סיפרה מאורה רמניולי מנציו – אזרחית איטליה, בשיחה עם N12. "אנחנו לא סומכים רק על ההוראות וההנחיות שקיבלנו, אנחנו שומרים על עצמנו ועל המשפחה. אף אחד לא רוצה לחזור למה שקרה כאן במרץ".

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

ב- 4 במאי, כאשר איטליה החלה להקל על מגבלות ההסגר, דווחו יותר מ- 1,200 נדבקים חדשים ביום. מאז 1 ביולי העלייה היומית הייתה סטטית יחסית, הגיעה לשיא של 306 ב 23- ביולי, ונפלה עד ל 181 אתמול. הקורונה לא נעלמה, ברחבי הארץ הופיעו כמה התפרצויות של נגיפי קורונה, אך הדבר נבע בעיקר בגלל זיהומים שיובאו מחו"ל.

שלושה מומחים שדיברו עם עיתון "הגרדיאן" הבריטי טענו שמעקב אפידמיולוגי יסודי, כמו גם ההבנה של מרבית האוכלוסייה עד כמה חמורה המחלה ולפיכך שמירה על כללי הבטיחות – הם אלו שתורמים לשמירה על המצב כמו שהוא. איטלקים רבים למשל, חובשים מסכות פנים בחוץ למרות שזה לא חובה.

פיאצה דומו בקטניה (צילום: Fabrizio Villa, getty images)
צילום: Fabrizio Villa, getty images

"אנחנו קשובים במיוחד," אמר וולטר ריקארדי, יועץ במשרד הבריאות האיטלקי ומומחה למגיפות. "לא פתחנו מחדש את בתי הספר כמו בצרפת, היינו קשובים למעקב אחר הדבקות והצלחנו לשמור על שרשרת של פיקוד ותיאום טובה כדי להגביל התפרצויות מקומיות".

למרות הירידה המשמעותית בשיעור התחלואה במדינה, המצב המחמיר מחוץ לגבולות של איטליה גרם לראש הממשלה ג'וזפה קונטה, להאריך את מצב החירום במדינה עד אוקטובר. כך, קונטה יכול להטיל הסגר ולהפעיל אמצעים נוספים מבלי שנדרש אישור הפרלמנט.

"רמת התחלואה בירידה, אבל המספרים מראים שהנגיף ממשיך להסתובב, זה גורם להתפרצויות ברמה המקומית שזוהו והוגבלו", אמר קונטה לסנאט. "המצב הבין-לאומי נותר מדאיג ומה שקורה במדינות הקרובות אלינו מחייב אותנו להיות ערניים".

חיילים ברחובות איטליה בזמן מגפת הקורונה (צילום: רויטרס, רויטרס_)
חיילים ברחובות איטליה בזמן מגפת הקורונה | צילום: רויטרס, רויטרס_

למרות התכנסויות מחוץ לברים והחופים הצפופים, ברוב איטליה האזרחים שומרים על הריחוק החברתי ועוטים מסכות על פניהם. גם האכיפה על ההגבלות נוקשה מאוד באזורים השונים באיטליה, כך למשל בחבל קמפניה שבדרום המדינה מי שנתפס ללא מסכה בחלל סגור מסתכן בקנס של -1,000 אירו. בחבל וונטו שבצפון מזרח המדינה, הפרת חוקי קורונה עשויה אפילו לעונש מאסר.

"האיטלקים מתייחסים לבריאותם ברצינות רבה", אמר ריקארדי. "90% מהאיטלקים עוטים מסכות – אחת המדינות עם הנתון הגבוה ביותר בתחום הזה. "הדבר החשוב ביותר הוא להמשיך לשים לב, במיוחד למקרים שמגיעים ממדינות אחרות".

איטליה סבלה מגל ראשון אכזרי במיוחד של המגיפה, כשיותר מ-35 אלף איש מתו. היום הגרוע ביותר היה ב- 27 במרץ, אז דווח על 919 מקרי מוות -  אתמול דווח כבר רק על 11 מתים. בשיא המגפה, יותר מ-4,000 איטלקים היו מאושפזים ביחידות לטיפול נמרץ כשבימים האחרונים המספרים נעים סביב ה-40 בלבד.

פבריציו פרגליאסקו, וירולוג מאוניברסיטת מילאנו, לא חוגג. "נכון לעכשיו הדברים מסתדרים, אבל אנחנו הולכים על חבל דק", הזהיר. "מצב יציב כזה יכול להיגמר בצורה קשה יותר או להמשיך אותו דבר, זה תלוי בשני דברים: המשך היכולת לזהות התפרצויות מוקדם וההתנהגות של רוב האיטלקים."

צ'ינסיה ביללי, אזרחית רומא סיכמה בשיחה עם N12את תחושותיה: "זה המצב עכשיו, אבל אנחנו לא רגועים, המגיפה עדיין כאן, אנחנו עדיין מרגישים אותה בכל יום".