כמעט יממה אחרי התקרית הביטחונית בהר דב, מידע רב עדיין חסר, ומספר שאלות נותרו ללא מענה. החל מההחלטות הטקטיות של חוליית החיזבאללה, ועד לשאלת המפתח – האם התקרית באמת התרחשה. אלה השאלות המרכזיות - שהצגנו גם לדובר צה"ל.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

מספר שעות בודדות לאחר פרסום התקרית בישראל, בחיזבאללה הכחישו את הטענות של צה"ל וטענו: "לא היו חילופי אש – ישראל המציאה תקרית בגבול". בישראל מיהרו להגיב וטענו שיש ברשותם צילומי וידאו מפורטים של האירוע. גם כעת, שעות רבות אחרי התקרית, ניתן רק לתהות מדוע בצה"ל לא מפרסמים את הסרטונים המדוברים ומזימים את טענות ארגון הטרור.

ירי ארטילרי
ירי ארטילרי

אירוע לא ברור נוסף הוא סוגיית ירי טיל הנ"ט. במהלך חילופי אש, כשהדברים עדיין לא היו ברורים, החלו דיווחים שונים על כך שחוליית הטרור של חיזבאללה שיגרה טיל לעבר רכב צבאי – בדומה לתקרית באביבים בספטמבר 2019. לאחר זמן קצר הדיווחים הללו פסקו, האם ניתן לייחס את אותם דיווחים ל"ערפל הקרב" או שמסתתר מאחוריהם משהו אחר?

בהקשר הזה חשוב לציין שבמהלך התקרית הביטחונית בספטמבר האחרון, בצה"ל החליטו לנקוט בתרגיל הונאה ולדמות פינוי של פצוע מזירת ירי הנ"ט. לאחר מספר שעות הודו בצה"ל שלא היו נפגעים והתרגיל נועד לספק לחיזבאללה תחושת הישג ולמנוע את המשך ההסלמה הביטחונית.

שאלה נוספת, מתייחסת להחלטה הטקטית של החיזבאללה לשלוח חולייה קטנה של מחבלים באמצע היום -  בשיא החום ובאור מלא. המחבלים שנשלחו לא יכלו באמת לגרום לנזק ממשי למוצב ובטח שלא לכבוש אותו. הפעולה במהלך שעות היום חושפת את המחבלים לאמצעי התצפית המתקדמים של צה"ל שנמצאים באזור ומקלים על אמצעי האש השונים לפגוע בהם.

רצף האירועים המתוחים בגבול הצפון

לבסוף, ואולי אחת השאלות המרכזיות, מתייחסת לשאלת הפגיעה במחבלים. האם התקבלה החלטה חד משמעית בצה"ל להימנע מפגיעה בפעילי ארגון הטרור? במידה וכן, מה עומד מאחורי ההחלטה והאם היא מצביעה על שחיקה בהרתעה הישראלית בגבול. במידה ולא, כיצד ייתכן שהמחבלים, שחדרו לשטח ישראל – לא נפגעו כלל?