כשהעגבנייה התגלתה לראשונה על ידי הארופאים, הם חששו לאכול אותה כיוון שחשדו שהיא רעילה. אבל מהר מאוד הפכה העגבנייה לאחד הגידולים החקלאיים החשובים והנפוצים ביותר בעולם. וזה לא מפתיע, בהתחשב בכך שהעגבנייה משתלבת יפה בכל כך הרבה סוגים שונים של מאכלים. אבל מתברר שהקסם שלה לא מסתיים רק בטעמה והיכולת שלה לככב במגוון של מאכלים - היא גם סופר בריאה. לעגבנייה יש לא מעט יתרונות בריאותיים, ביניהם שיפור מערכת העיכול, מניעת מחלות לב וכלי דם, הגנה על העור והעיניים והרשימה עוד ארוכה. הנה כל הסיבות הבריאותיות לאכול יותר עגבניות:

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

מגנות על העור

ידעתם שעגבניות יכולות לספק לכם הגנה מפני קרני UV? מחקרים שנעשו בשנים האחרונות הראו כי צריכת עגבניות יכולה להפחית את הנזק שנעשה לעור על ידי קרני השמש ולהפחית את הסיכון לכוויות. עגבניות עשירות בנוגד חמצון חזק בשם ליקופן, שהוא גם סוג של קרוטנואיד, פיגמנט המעניק לעגבנייה את צבעה האדום. משערים כי אפקט ההגנה מפני קרני ה-UV הוא בזכות הליקופן. כיוון שאחת הסיבות העיקריות להיווצרות קמטים היא הנזק המתמשך שנגרם לעור עקב חשיפה לקרני השמש, אפשר להגיד שלעגבנייה יש ממש אפקט של אנטי-אייג'ינג. עם זאת, זה לא אומר שאם תאכלו סלט שמכיל עגבניות תהיו לגמרי מוגנים מקרני ה-UV – אתם עדיין צריכים למרוח קרם הגנה לפני שאתם נחשפים לשמש. ההגנה מהעגבניות היא רק בונוס נחמד.

תורמות למערכת העיכול

עגבניות מכילות לא מעט סיבים תזונתיים – התורמים לתנועת המזון במערכת העיכול ועוזרים לעיכול טוב יותר. בנוסף לכך, סיבים תזונתיים מעניקים תחושת שובע לאורך זמן, מה שיכול לעזור לכם להימנע מנשנושים ולמעשה עוזר לשמירה על המשקל.

מפחיתות סיכון לסרטן

"מחקר הפיצה" שפורסם בשנת 2002 ועורר הדים ברחבי העולם הראה כי צריכת פיצה בקרב גברים יכולה להפחית את הסיכון לסרטן הערמונית ב-23 אחוזים. החוקרים שיערו כי הסיבה לכך עשויה להיות רוטב העגבניות בפיצה, שמכיל עגבניות. הליקופן בעגבניות, אותו נוגד חמצון עצמתי מסוגל גם להילחם ברדיקלים חופשיים שמזיקים לגוף ובכך יכול למנוע התפתחות של מחלות סכנות, כולל גידולים סרטניים. מאז "מחקר הפיצה" יצאו מחקרים נוספים בנושא שמצאו כי קיים קשר בין צריכת עגבניות לסיכון מופחת לסוגי סרטן שונים, ביניהם סרטן שחלות, לבלב והקיבה.

עגבניות (צילום: goffkein.pro, ShutterStock)
הפיגמנט שמעניק את הצבע האדום תורם להגנה על העור והעיניים ומניעת מחלות | צילום: goffkein.pro, ShutterStock

עוד ב-mako בריאות:
>> הפעילות הזאת יכולה להגן עליכם מפני הקורונה
>> המזון הזה מוריד את מפלס החרדה ומעלה את מצב הרוח
>> חוקרים: תרופה קיימת יכולה לחסום את הנגיף

עשירות בוויטמינים

רוצים בוסט בריאותי של ויטמין C ואשלגן? פשוט תאכלו יותר עגבניות. עגבניות מכילות לא מעט ויטמין C ואשלגן וכדי לנצל כמה שיותר מהם, מומלץ לאכול אותן טריות. בישול גורם להרס רוב הוויטמין C בעגבנייה ולכן אם אתם חסר לכם ויטמין C, מומלץ לאכול יותר עגבניות טריות.

סלט ירקות וטונה (צילום: Timolina, shutterstock)
מומלץ עם שמן זית | צילום: Timolina, shutterstock

עוזרות לשמור על הראייה

מחקרים הראו קשר בין צריכת מזונות עשירים בליקופן וסיכון נמוך יותר לניוון מקולרי, מחלה שמובילה להתדרדרות בראייה, שלרוב מופיעה בגיל מבוגר (65 ומעלה). צריכת עגבניות אמנם לא מבטיחה למנוע ניוון מקולרי, אך יחד עם תזונה נכונה ואורח חיים בריא, זה בהחלט יכול לעזור להפחית את הסיכון. ביצים ועלים ירוקים כמו תרד גם נחשבים למזונות שמפחיתים סיכון לניוון מקולרי, כיוון שהם מכילים לוטאין וזאקסנטין – קרוטנואידים נוספים שמגנים על הראייה.

>> 8 טעויות שאתם עושים עם עגבניות

מונעות מחלות לב

הליקופן שבעגבנייה ממשיך לככב ברשימה – ומתברר שהוא גם יכול להשפיע על מערכת הלב וכלי הדם. ליקופן עוזר לשמירה על לחץ דם תקין, מונע טרשת עורקים, מפחית את הכולסטרול הרע (LDL) ותורם לכולסטרול הטוב (HDL). כדי לשפר את הספיגה של הליקופן בגוף, מומלץ לצרוך עגבניות עם שמן זית (בכמות מתונה) – השילוב תורם לספיגה יעילה יותר של הליקופן בגוף.