מערכת בחירות נוספת מתקרבת? גורם פוליטי בכיר ששוחח עם ראש הממשלה נתניהו הבין ממנו כי הוא מעוניין ללכת לבחירות בסתיו הקרוב. לדברי הגורם, רק התגמשות של כחול לבן בנושא התקציב תמנע זאת. 

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

עם זאת, בליכוד מכחישים ואומרים שנתניהו לא מעוניין בבחירות - הכחשה שככל הנראה מגיעה על רקע הדיווחים לפיהם ייתכן שנתניהו מנסה להוביל למצב בו תורכב ממשלה חלופית בכנסת הזו, ממשלת ימין בת 61 חברי כנסת, ללא צורך ללכת לבחירות בשיאו של משבר בריאותי וכלכלי קשה. 

אמש (ראשון) דיווחנו שבכירים בליכוד מעריכים שנתניהו מעוניין בפירוק השותפות עם כחול לבן וכי הוא ינסה להקים קואליציה חליפית, צעד שמנוגד לחלוטין להסכם הקואליציוני הנוכחי. על פי אותן הערכות, נתניהו ינסה להביא את ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ) וחברי כנסת נוספים. 

ביבי נתניהו ובני גנץ, פגישת הקבינט בירושלים, נתניה (צילום: מארק ישראל סלם, פלאש/90 )
הסוף לממשלת האחדות? | צילום: מארק ישראל סלם, פלאש/90

אלא שחברו למפלגה של ח"כ האוזר, השר יועז הנדל, שופך הבוקר (שני) מים קרים על יוזמה להקמת ממשלת ימין צרה ללא כחול לבן, ואומר בריאיון לתוכנית "קלמן ליברמן" בכאן ב': "אני לא דואג לעתיד הפוליטי שלי, קיבלתי הצעות מכל המפלגות מהמרכז וימינה. אמרתי אז לא - ואני אומר עכשיו לא. אני רוצה ממשלת אחדות. לא אלך לממשלה צרה עם הליכוד". 

על פי ההסכם הקואליציוני, גם נתניהו וגם גנץ לא יכולים להפיל את הממשלה על ידי הצבעת אי אמון ולעמוד בראש הממשלה החדשה. לכן נמצא פתרון יצירתי – בליכוד שוקלים לשים את השר דרעי או את יו"ר הכנסת יריב לוין כמועמדים זמניים לראשות הממשלה, לאחר מכן הממשלה תיפול, תקום מחדש ואחרי שבוע בלבד יצביעו עוד פעם אי אמון ואז כבר יהיה אפשר להציע את נתניהו כמועמד לראשות הממשלה. בלשכתו של ראש הממשלה הכחישו על הסף את הדיווחים הללו. 

צבי האוזר ויועז הנדל (צילום: נועם רבקין פלאש 90, פלאש/90 )
הנדל הבהיר: "לא אלך לממשלת ימין צרה" | צילום: נועם רבקין פלאש 90, פלאש/90

בסעיף שמונע מגנץ ונתניהו לכהן כראשי ממשלה אחרי הצבעת אי אמון נכתב כי: "בממשלת חילופים, החליטה הכנסת להביע אי אמון בממשלה ולהביע אמון בממשלה אחרת לפי סעיף 28, ראש הממשלה וראש הממשלה החלופי בממשלה שבה הובע אי האמון לא יהיו רשאים לעמוד בראשות הממשלה האחרת".‎

בכחול לבן שוקלים להתפשר בנושא התקציב כדי לא לשאת באשמה 

עוד דיווחנו אמש כי יותר ויותר גורמים בכחול לבן חושבים שצריך לשקול מחדש את התעקשות המפלגה על העברת תקציב דו שנתי. המטרה המקורית של גנץ הייתה למנוע תחנת יציאה לנתניהו בדרך למימוש הרוטציה בראשות הממשלה, אלא שכעת אומרים גורמים במפלגה כי אולי בכל זאת שווה להתפשר על עניין התקציב, זאת לאחר שהגיעו למסקנה שנתניהו רוצה בחירות.

ריאיון מיוחד עם בני גנץ (צילום: N12)
גנץ ואשכנזי. יתמכו בכל זאת בתקציב חד-שנתי? | צילום: N12

במפלגה חוששים שאם ימשיכו להתעקש על התקציב והמדינה תיקלע לבחירות, אז ייתכן והם יישאו חלק באשמה, אם יוותרו על התקציב – יהיה ברור מי אשם בכך שהלכו לבחירות. נכון לעכשיו, גנץ לא השתכנע ועומד על הדרישה שלו לתקציב דו שנתי והנושא הרגיש עדיין מצוי בדיונים.