זעקת הגרושים: "לא שווים בפני החוק"

המענק למשפחות שהבטיחו ראש הממשלה ושר האוצר פתח תיבת פנדורה בקרב אבות גרושים • "כשסוף סוף אמור להיות מנגנון פיצוי הקשור כלכלית לילדים, האפליה מתעצמת"

צילום: יהושע יוסף // רוצים להיות שווים. למצולמים אין קשר לכתבה

זעקת האבות הגרושים הרימה ראש אמש (רביעי), כשראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ הכריזו על תכנית הסיוע הכלכלית החדשה לאזרחים. לפי התוכנית, משפחה עם ילד אחד תקבל מענק של 2,000 שקלים, משפחה עם שני ילדים תקבל 2,500 שקלים ומשפחה עם שלושה ילדים ויותר - 3,300 שקלים, כשיתר האזרחים יקבלו 750 שקלים כל אחד.

הכספים יועברו באמצעות מנגנון הביטוח הלאומי, כך שהאם שמקבלת (על פי רוב) את קצבת הילדים, תקבל את המענק המלא כפי שמקבלים כל המשפחות. לעומת זאת, האבות הגרושים שהילדים לא נמצאים בחזקתם, יקבלו כמו יתר האזרחים שאין להם ילדים - 750 שקלים.

הבוקר, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' פתח את תיבת הפנדורה כשהעלה פוסט בפייסבוק בו כתב כי, "האבות הגרושים קורסים תחת נטל המזונות בתקופה הזו וחייבים להכניס גם אותם למענק. פניתי הבוקר בדחיפות לראש הממשלה ולשר האוצר בדרישה לחלוקה שוויונית של מענק הקורונה להורים גרושים. תכנית המענק חייבת להיות מבוססת על חלוקה צודקת ושוויונית בין ההורים הנושאים בנטל הכלכלי של הטיפול בילדים".

"יש משהו מכעיס בכך שלמרות זמני השהות השווים, אני נאלץ לשלם מזונות מסיבות מגדריות. יש משהו עוד יותר מכעיס בכך שכשסוף סוף אמור להיות מנגנון פיצוי הקשור כלכלית לילדים, האפליה מתעצמת ומקבלת עוד הוכחה שמבחינת גורמים מסוימים אנחנו רק סטטיסטיקה כלכלית ולא הורים שווים לילדים שלנו", מספר דניאל ברונר, אב גרוש לילד.

"קורסים תחת נטל המזונות". ח"כ סמוטריץ' // צילום: אורן בן חקון
"קורסים תחת נטל המזונות". ח"כ סמוטריץ' // צילום: אורן בן חקון

ארז אברהמי, גרוש פלוס ארבעה ילדים במשמרת משותפת, אומר כי חוסר הצדק מתחיל בהחלטה על חלוקת קצבת הילדים. "כשישבנו לנסח חוזה גרושים, עלה סעיף אחד שהיה די ברור, ובו נכתב כי קצבת הילדים הולכת לאמא בלי קשר למזונות. כשהתעניינתי, הבנתי שמדובר בסעיף מקובל. חשבתי ש-700 שקלים בחודש לא יעשו אותי עשיר ואם זה יעזור לגרושתי, שיהיה לה לבריאות. אבל למעשה, מה שלא ידעתי, הוא בעצם שמעתה והלאה, כל כסף שהמדינה תחליט להעניק לילדים יעבור לגרושתי, ולי לא יהיה חלק בו. זאת על אף שאנחנו במשמרת משותפת מלאה, כשהילדים אצלי בדיוק חצי מהזמן שהם אצלה, ובנוסף אני משלם לה מזונות כדי לאזן את השכר בינינו".

על המענק הראשון שניתן בתקופת הקורונה אברהמי מספר כי, "בתקופה של חוסר ודאות, שכולנו יצאנו לחל"ת ולא היה לי מושג מאיפה בחודש הבא אני מגריל 4,000 שקלים למזונות, היה לי ברור שהמענק היה צריך להתקזז במזונות, וכך למעשה לסייע לשני הצדדים או להתחלק חצי חצי. אבל שפניתי לגרושתי היא אמרה שיש לה תכניות אחרות לכסף הזה. הורים גרושים חולקים בנטל הכלכלי של הילדים שלהם, בין אם זה במסגרת משמרת משותפת או במסגרת מזונות, ולכן המענק צריך להתחלק בצורה הוגנת".

זעקת העצמאים

אבות גרושים עצמאים עומדים בפני מאבק כפול. מחד, רבים מהם איבדו את הפרנסה והם לא זכאים לפיצויים משמעותיים, ומאידך הם מחויבים בתשלום מזונות על פי חוק.

"ניתן לשנות את דמי המזונות רק אילו נוצרים שינויי נסיבות מהותיים. עד עתה, מדיניות בתי המשפט הייתה שאין בקורונה שינוי נסיבות מהותי", אומר משה פריגן, אב לשניים, גרוש ועצמאי. "במקביל, הולך ומסתמן כי גם אם העצמאים יגיעו להסדר עם המדינה ותינתן להם תכנית רצינית, היא תשווה לתכנית החל"ת לשכירים. כלומר, עד שבעים אחוז מההכנסות אותן הכניסו בשנה הקודמת".

"הקורונה כאן כדי להישאר, בזה אין ספק. כך אומרים ראשי המדינה, וכך ההתייחסות של משרדי הממשלה שעברו למצב של מלחמה ארוכת טווח", אומר פריגן. "אמש עלתה זעקה ציבורית ובקשה של האבות הגרושים שיהיו זכאים גם למענקי המשפחות. הבקשה דורשת טיפול רציני ומהותי שמצפה ממדינת ישראל לקחת אחריות בעת הזו. מחד, שתעצור הליכי גביה בהוצאה לפועל נגד גברים עצמאיים שהיא התרשלה מולם בנתינת מענה כלכלי סביר, ומאידך שתשלם חלק מדמי המזונות שנקבעו בשנות השובע, או לחלופין תקבע כי הקורונה אכן שינתה את הנסיבות באופן מהותי".

"המענק צריך להתחלק בצורה הוגנת" // צילום: GettyImages
"המענק צריך להתחלק בצורה הוגנת" // צילום: GettyImages

מאבק האבות הגרושים זוכה לאמפתיה חלקית בקרב נשים לא מעטות. רבות חושבות כי ראוי להתחלק בכסף שניתן במסגרת המענק. שירה לוי, אם לשלושה, מספרת כי היא מצאה דרך יצירתית לשימוש בכספי המענק. "פתחנו חשבון משותף על שם הילדים, כך שכל מענק שמגיע מהביטוח הלאומי שקשור בילדים נכנס אוטומטית לחשבון זה".

אביה מלכה, אם לשלושה בנים בחזקתה, אומרת כי, "אני מרגישה שיש אבות גרושים שהם שותפים מאוד בגידול הילדים, גם אם לא מדובר במשמורת משותפת. האם בדרך כלל מקבלת את המענקים מביטוח לאומי בזמן שהרבה אבות בקושי מצליחים לסגור את החודש. צריך לחשוב שגרושים חיים בשני בתים נפרדים עם הוצאות נפרדות דומות, ולכן לדעתי צריך להיות שוויון גם בחלוקה של המענקים. בגל הראשון של הקורונה נתנו לנו מענק של 1,500 שקלים וידעתי מיד שאני אתן את הכסף לגרוש שלי וככה עשיתי. לא ביקשתי כלום בתמורה, פשוט ידעתי בזמנו שהוא צריך את זה יותר ממני".

"מנסים לרמוס נשים חלשות"

ורד קטר, גרושה ואם לארבעה ילדים, מסכימה כי כל האבות ששותפים בשותפות מלאה או במשמרת משותפת ומעבירים תשלומי מזונות סדירים, ראויים לקבל את המענק כמו כל זוג הורים נורמטיבי. "לצערנו, למעלה מעשרות אלפי נשים חד הוריות מגדלות לבד את ילדיהן בלי מעורבות האב. משמע, שהאב מתחמק מתשלומי מזונות, לא מעורב בטיפול הנדרש לילדים ולא מקיים הסדרי ראיה תקינים", אומרת קטר.

"אם יחליטו לשנות את המצב הקיים, מקומם שאב שאינו משלם את המוטל עליו לפי פסק דין 'יהנה' מהמענק של משרד האוצר וראש הממשלה, ושלא כל הסכום יינתן לחד הוריות שנושאות בנטל הכלכלי ובהישרדות יום יומית. לצערנו, בעקבות משבר הקורונה, הרבה נשים שהצליחו לנהל משק בית תקין מוצאות את עצמן מפוטרות ומתנהלות בקשיים כמוני, שמגדלת ארבעה ילדים לבד, עם כל המשתמע לכך. אני מרגישה ששוב מנסים לרמוס ולהתיש את הנשים החלשות" .

גם עירית מיכאל מסכימה עם קטר ואומרת כי, "הגרוש שלי לא שילם כבר חצי שנה מזונות. במקרה הטוב הוא לוקח אותם שבת אחת לשבועיים, הוא לא מתקשר ועושה מה שבא לו פחות או יותר. כל הנטל הכלכלי, הפיזי והנפשי של גידול חמישה ילדים נופל עליי. לפני שיחשבו על שינוי המצב הקיים, צריך לבדוק טוב טוב מי מגדל את ילדיו ולמי באמת מגיע לקבל את המענק, לא על חשבוננו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר