"חקירת ניגודי העניינים - שפל המדרגה"

נשיאת העליון שיגרה מכתב לעובדי מערכת המשפט וביקרה את הכוונה לבדוק ניגוד עניינים בקרב השופטים

צילום: אורן בן חקון // הנשיאה חיות

לאחר הסערה שהתעוררה סביב ההצעה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לניגודי עניינים של שופטי העליון, שנפלה בשבוע שעבר, נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות במתקפה חריפה: "ההצעה נובעת ממניעים לא ענייניים, בניסיון להלך עלינו אימים".

דחיית ההצעה להקמת ועדת חקירה לניגודי עניינים של שופטים // צילום: ערוץ הכנסת

במכתב ששיגרה לעובדי מערכת המשפט בישראל, בהם גם שופטים, כתבה הנשיאה: "לצד גל הקורונה שעימו אנו נאלצים להתמודד, נדרשת הרשות השופטת להתמודד בעת האחרונה גם עם גל עכור נוסף שהגיע לשיא, או שמא אומר לשפל המדרגה, בהצעה שעלתה ונדחתה בכנסת בשבוע החולף בדבר הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת 'ניגודי העניינים של בכירי המערכת המשפטית'. דומני כי כל בר דעת יכול היה להתרשם כי מדובר בהצעה הנובעת ממניעים לא ענייניים, שנועדה אך לנגח את הרשות השופטת בניסיון להלך עלינו אימים ולפגוע בעצמאות השיפוטית ובאמון הציבור בבתי המשפט".

המכתב המלא של הנשיאה חיות:

PDF icon
מכתב של הנשיאה לשופטים בנושא הקורונה וניגודי עניינים.pdf

עוד כתבה הנשיאה: "הרשות שלנו אינה מבקשת 'לטאטא דבר מתחת לשטיח'. היא נתונה לביקורת, קשובה לביקורת ופועלת בנחישות ובהתמדה לתיקון הטעון תיקון ולהגברת השקיפות של פעילותה. לצד זאת, חשוב לציין כי הרשות השופטת גם כיום היא אחת הרשויות השקופות והחשופות ביותר לביקורת. הדיונים בכל בתי המשפט פתוחים לציבור הרחב (למעט אלה שעליהם מוטל חיסיון על פי דין), השופטים נתונים לביקורת של נציבות תלונות הציבור על שופטים ולדין משמעתי מקום שבו הדבר נדרש והם מחויבים לכללי אתיקה מפורטים ולהסדרי פסלות הקבועים בחוק".

עוד בנושא:

• ניגודי העליון: נדחתה תלונת קרעי נגד חיות

• הקואליציה ניצלה? נדחתה ההצעה להקמת ועדת חקירה לניגודי עניינים של שופטים

• ניגודי העניינים של השופטים יפורסמו ברשת

במכתבה, התייחסה נשיאת בית המשפט העליון להתפשטות הקורונה: "למרבה הצער, לעת הזו ועל פי הנתונים שבידינו, לצד שופטים ועובדים שחלו והחלימו, עתה חולים בנגיף שופטת אחת ותשעה עובדים. כמו כן, 24 שופטים ו-192 עובדים נתונים בבידוד. אני מקווה ומתפללת מעומק הלב לבריאות ולהחלמה מהירה של כל אחד ואחת מכם".

לקראת סוף המכתב הוסיפה חיות: "אני סמוכה ובטוחה כי למרות גלי הקורונה והגלים העכורים האחרים המתרגשים עלינו בעת הזו, נמשיך לעמוד איתן ולמלא את תפקידנו נאמנה במקצועיות, במסירות ומתוך תחושת שליחות כדרכנו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר