השבר הכלכלי: מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק-יסוד משק המדינה, לפיה יגדל התקציב ההמשכי בסכום של כ-25 מיליארד שקל נוספים כתקציב ייעודי לנושא הקורונה, זאת בנוסף על הגדלה של כ-50 מיליארד שקד עליה החליטו בחודשים אפריל ויוני, ועל בסיס התקציב ההמשכי שהוא כ-400 מיליארד שקל. ההצעה אושרה בתמיכה של 67 חברי כנסת, שלושה נמנעים וללא מתנגדים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ב-7 באפריל 2020 התקבל בכנסת תיקון לחוק היסוד, המאפשר הגדלה של המסגרת התקציבית לצורך ההוצאות הנדרשות להתמודדות עם התפרצות נגיף הקורונה ועם השלכותיה הכלכליות ומאפשר גמישות תקציבית עד לאישור תקציב קבוע. המתווה להוצאות אלו נקבע בתוכנית הסיוע הכלכלי שפרסמה הממשלה.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
ראש הממשלה, בנימין נתניהו
(צילום: לע"מ )
השינויים בקציבי הסעיפים כוללים תוספת של 600 מיליון שקל לבריאות, רווחה, סדר ציבורי, ביטחון פנים ולמענק מידי למשרדי הממשלה. תוספת נוספת של 7.7 מיליארד שקל תלך למוסד לביטוח לאומי ו-15.7 מיליארד שקל ילכו למענקי סיוע לעסקים ולעצמאים. 1.3 מיליארד שקל יועברו לטובת הנחות בארנונה, 750 מיליון שקל לטובת עלות תקציבית של פתרונות אשראי ו-1.1 מיליארד שקל נוספים למטרות אחרות (במסגרת זו חוק חיילים משוחררים יתוקן כך שיתאפשר למשוך סכום גבוה יותר מהפיקדון ללא עמידה בתנאי החוק).

קיצוץ בהכשרות מקצועיות

בשני סעיפים ישנה הקטנה של התקציב: מימון הכשרות מקצועיות, סיוע לעמותות ולארגוני חברה אזרחית וסיוע לעסקים קטנים ובינוניים - הפחתה של 450 מיליון שקל ותשתיות, טכנולוגיה עילית, דיגיטציה ותוכנית יציאה מהמשבר - הפחתה של 1.5 מיליארד שקל. עפ"י נתוני האוצר, התקציב שהוקצה לשני תחומים אלו טרם בוצע או בוצע בשיעור נמוך ביותר עד כה.
בנוסח לקריאה השנייה והשלישית הוכנס שינוי על סכומים אלה, כאשר יועברו 700 מיליון שקל לצרכי 'ביטחון תזונתי' לאוכלוסיות מוחלשות, כאשר אלה יועברו מסעיף משרדי הממשלה שצוין לעיל.
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, טען כי "אני סבור שאנחנו חייבים לאשר את זה היום מכיוון שיש באמת מצוקה של משפחות מצוקה של עסקים של עצמאים, ש יש פעמים שהם לא יכולים להביא פרנסה הביתה. ומישהו עוד יכול לומר באוצר או בממשלה שהם הקצו לזה כסף אבל הכנסת לא אישרה".
ח"כ עודד פורר ממפלגת ישראל ביתנו אמר בתגובה כי "לבוא לכנסת ולהגיד תעבירו את זה דחוף זה פשוט מגוחך. עם כל הכבוד לדחיפות, הממשלה עוד לא ביצעה את מה שהבטיחה שתבצע מתוך ה-100 מיליארד שקל שכבר העברנו פה פעם אחת בדחיפות. אישרנו פה לפני מספר שבועות שישה מיליארד שקל סיוע למעסיקים, כדי לעודד יציאת עובדים לעבודה. תבדקו כמה כסף אנשים קיבלו".