תזכורת: השר שטייניץ על הזרמת הגז מישראל למצרים
(צילום: אלכס גמבורג, שמוליק דודפור)

על פי התכנון המקורי היו אמורים להיות כבר מיליארדי שקלים בקרן העושר, שבה יופקדו כל כספי הכנסות המדינה מהיטל על רווחי משאבי טבע. אולם, סכום הכסף המצוי בקרן, שחלקו לפחות יכול היה לסייע כעת במאבק במשבר הקורונה, מפגר בהרבה אחרי התחזיות, ובקרן הצטבר סכום זעום ביחס למצופה של כ-450 מיליון שקל בלבד.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי החוק, הקרן יכולה לפעול רק מרגע שנצברים בה מיליארד שקלים חדשים, ולכן בנק ישראל, המנהל אותה, לא מורשה אפילו להפריש ממנה את תשלומי הריבית. הקרן כאילו אינה קיימת עדיין למעשה מבחינת הכנסותיה, שהיו אמורות לסייע לממשלה בתקציבים לתחומים כמו חינוך ורווחה.
3 צפייה בגלריה
הפגנות על מתווה הגז
הפגנות על מתווה הגז
הפגנות על מתווה הגז
(צילום: יוני בלסבלג)
השרה לנושאים אסטרטגיים אורית פרקש-הכהן, שיגרה היום (ד') מכתב דחוף לח"כ אבי דיכטר, יו"ר הוועדה המיוחדת בכנסת לפיקוח על הקרן, ולדבריה היא עומדת להעלות את הנושא גם בממשלה.
במכתב לדיטר כתבה פרקש-הכהן כי תחילה העריכו הגורמים הממשלתיים כי הקרן תגיע לרף מיליארד השקלים בהפקדות כבר בשנת 2018, "וכיום ברור כי אין הדבר כך וכי המועד להפעלתה מתרחק מעת לעת".
עוד ציינה השרה במכתבה כי "בתקופת היותי חברת ועדת הכספים בכנסת ולאור ניסיוני המקצועי כמי ששימשה כיו"ר רשות החשמל לשעבר, ברורה לי החשיבות הציבורית בפעילותה התקינה והמפוקחת של הקרן. לא פחות מכך, החשיבות היתרה בהבטחת זכותו של הציבור ליהנות מתמלוגים משמעותיים שיופקדו לקרן, אשר מגיעים לו בדין ואשר יסייעו לכלכלת ואזרחי ישראל".
3 צפייה בגלריה
אורית פרקש הכהן
אורית פרקש הכהן
השרה לנושאים אסטרטגיים אורית פרקש הכהן
(צילום: יריב כץ)
בשל כך, מציינת פרקש-הכהן, היא כבר פנתה בשנה האחרונה לגורמים השונים בממשלה ובכנסת על מנת לדרוש הסברים ודיווח באשר לסחבת הנחזית בהקמת התשתית להפעלת הקרן, ועל מנת לברר את פשר העיכוב המשמעותי בהפעלתה ובהפקדת התמלוגים לטובת הציבור.
"התשובות שקיבלתי ואשר אני מצרפת בזה לעיונך מדברות בעד עצמן באשר לחוסר הטיפול הכולל כנדרש בקרן בעלת חשיבות ציבורית בסדר גודל כה משמעותי".
3 צפייה בגלריה
אסדת גז לוויתן
אסדת גז לוויתן
אסדת גז לוויתן
(צילום: AFP)

סכומי עתק לא מופקדים בקרן בגלל מחלוקת

בנוסף, ובאופן בלתי פורמלי, התברר לשרה לנושאים אסטרטגיים כי סכומי עתק הטעונים הפקדה לטובת הציבור - לא מופקדים כלל בפועל בקרן, לאור מחלוקות ממושכת שמתקיימת בין חברות משאבי הטבע החייבות במס אל מול רשויות המס. מחלוקת זו מתנהלת ונגררת באין מפריע זה תקופה ממושכת, וההפקדות לקרן - ועימן גם עצם התנעת הקרן - מעוכבות.
"עוד נמסר לי כי הכללים החלים כיום אינם מאפשרים סיום סחבת אינסופית זו בגין המחלוקת - וכי אין בידי רשות המיסים אפשרות אפקטיבית ומהירה לפעול - גם מקום בו מתקיימת מחלוקת - לכפות הפקדת כספים בהתאם לעמדת המדינה, בכפוף לבירור המחלוקת. הדבר כמובן נעשה על חשבון כולנו".
השרה מבקשת מח"כ דיכטר לזמן בדחיפות את מנהל רשות המיסים, ערן יעקב, לדיון בסוגיה זו. "יש לבדוק, גם אם בדיון חסוי, בשל פרטיות הנישומים, מה פשר המחלוקת, מדוע כללי חישוב התמלוגים נתונים לפרשנות שגורמת לויכוחים אינסופיים מול רשות המיסים ולבסוף מהם תיקוני החקיקה הדחופים הנדרשים לרשויות המס - ככל שכאלה נדרשים - על מנת שיוכלו לאכוף את החלטת הממשלה לגביית תמלוגים על משאבי טבע, גם במקום בו יש מחלוקות מול החברות לגבי אופן חישוב התמלוגים, או החובה להפרדתם בקרן".
כמו כן, מן הראוי, לדברי פרקש-הכהן, לבחון בוועדה האם כללי השימוש שנקבעו בחוק, הקובעים כי "נכסי הקרן יושקעו בנכסים מחוץ למדינת ישראל ובמטבע חוץ כהגדרתו בחוק בנק ישראל, בלבד", ראויים ונכונים בתקופת משבר כלכלי בינלאומי כה חריף, ממנו סובלים גם שווקים זרים.
היום יתקיים בוועדה החדשה בכנסת דיון דחוף בנושא, בהשתתפותו של פרופ' איתן ששינסקי, שעמד בראש הוועדה שבחנה את כל סוגיית ההכנסות ממשאבי הטבע במדינה.
מרשות המיסים נמסר בתגובה כי "מנהל רשות המיסים הוזמן ע"י חבר הכנסת אבי דיכטר, יו"ר הוועדה המיוחדת של הכנסת לפיקוח על הקרן לניהול הכנסות המדינה מהיטל על רווחי גז ונפט (קרן העושר), להופיע בפני הוועדה ולענות על שאלות חבריה.
"כל השאלות לעניין הכספים שנצברו ושיצברו בקרן העושר, יענו ע"י מנהל רשות המסים בפני הוועדה, בכפוף להוראות כל דין ובשים לב לסודיות וחיסיון דוחות המס המדווחים לרשות המסים בהתאם לסעיף 50 לחוק מיסוי רווחים ממשאבי טבע".