פסק הלכה תקדימי: מותר לבצע פעילות ספורט בשבת

הרב דוד סתיו ובנו, הרב אברהם, התירו שימוש באופני כושר ובכלים נוספים, כל עוד אינם חשמליים • הרב אברהם סתיו: "הכל כתוב ומבוסס"

צילום: יואב ארי דודקביץ' // חרדים בגינת כושר

פסק הלכה תקדימי של הרב דוד סתיו ובנו, הרב אברהם סתיו, מתיר שימוש באופני כושר וכלים נוספים בשבת, כל עוד אינם חשמליים. פסק ההלכה פורסם בכתב העת "תחומין" של מכון צומת. על רקע הסגר המאיים בשל הקורונה, פסק זה רלוונטי אף יותר לאוהדי הספורט שייתכן שלא יוכלו לבצע כושר מחוץ לבתים.

שני הרבנים מסבירים במאמר מנומק כולל מקורות הלכתיים קדומים, החל מתקופת המשנה, כי ההתנגדות להתעמלות בשבת נובעת מכך שבעבר יצירת זיעה נחשבה לצורך רפואי, ואילו אימון לצורך שמירה על הכושר או הוצאת אנרגיה לא נאסר מעולם. משום כך הם מתירים אימוני כושר ביתיים, כולל התעמלות מכשירים כגון רכיבה על אופני כושר. 

"יש מן הפוסקים שכתבו שיש לאסור על כל פנים שימוש במכשירי התעמלות משום עובדין דחול", הם מסבירים במאמר, "אך לדעת רוב הפוסקים אין לחוש לסברה זו כאשר מדובר במכשיר מכני שאין איסור כרוך בהפעלתו".

באשר לריצה ספורטיבית בשבת, מסקנתם מסויגת יותר. מעיקר הדין הם נוטים להתיר ביצוע ריצה, כאשר היא נעשית לצורך הנאה ורענון, ולא לשם הבריאות בלבד. אולם למעשה הם כותבים שריצה בבגדי ספורט ברשות הרבים עשויה לפגוע בכבוד השבת, ולכן ראוי להימנע ממנה. "ראוי מלכתחילה ללבוש לאורך השבת כולה בגדים המיוחדים לשבת ולא בגדי חול". עוד הם מציינים שרחיצה בשבת היא פעולה שעשויה להיות כרוכה באיסורים שונים ועדיף לא להזדקק לה. "אין לעשות פעילות גופנית המביאה לידי רחיצה אם לא יודעים להקפיד על ההלכות המתאימות", מובהר במאמר. 

"אנחנו לא משנים שום דבר. הכל כתוב ומבוסס", מסביר הרב אברהם סתיו ל"ישראל היום". הוא מציין כי "פעם שבת היתה יום מנוחה, אך היום היא יכולה להיחוות כיום של סבל ומחנק. השבת ניתנת כעונג ולא כאתגר, והיום חלק מהחופש הוא להזיז את הגוף, לבצע פעילות גופנית ולא להרגיש כלואים". 

מדובר בפסק הלכה תקדימי, שכן כיום רבים מהרבנים סוברים כי חל איסור לבצע פעילות ספורטיבית בשבתות. הרבנים סתיו מסבירים כי העולם השתנה ושמה שנחשב בעבר לדבר שאינו נצרך בשבתות ולקושי, הפך לחלק מעונג השבת. עם זאת, מדגיש הרב אברהם סתיו, "לא מדובר ביציאה לחדר כושר, מכיוון שהדבר לא מכבד את השבת, אבל אם יש לאדם מכשיר כושר בבית אין שום סיבה שלא ישתמש בו. השבת אינו יום ספורט, אבל פעילות גופנית של 30 דקות זה חלק מההנאה של אדם. 

"בימים שבהם הקורונה שבה לחיינו, והסגר מאיים לשוב ולכלוא אותנו בבתים", הוא מוסיף, "פסק ההלכה רלוונטי אף יותר". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר