שר החוץ גבי אשכנזי חתם היום (ב') על הסכם מול ממשלת תאילנד, שמסדיר הבאת 25 אלף עובדי חקלאות מתאילנד לישראל ומונע "עמלות תיווך" ופגיעה בזכויותיהם. ההסכם נחתם מול שגרירת תאילנד בישראל ובהשתתפות שר החקלאות אלון שוסטר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההסכם עליו חתמו המדינות הוא תוצאה של עבודה של צוותי מו"מ שפעלו בחודשים האחרונים במטרה להגיע לתוצאה שתשרת את צרכי החקלאים בישראל מחד ואת האינטרסים הישראלים והתאילנדים. צוות המו"מ הישראלי כלל את משרד החוץ, משרד החקלאות ורשות האוכלוסין. כמו כן, יבטיח ההסכם כי עובדי חקלאות מתאילנד יגיעו לישראל באופן חוקי ושקוף וללא תשלום דמי תיווך בלתי חוקיים.
1 צפייה בגלריה
עובדים זרים חקלאות
עובדים זרים חקלאות
עובדים זרים בחקלאות
(צילום: Human Rights Watch)
ארגון העבודה העולמי נסוג חד צדדית מההסכם הקודם. ללא ההסכם הזה לא ניתן היה להביא עובדי חקלאות יותר. החל מתחילת יולי היה הכרח לחתום ולאפשר הגעה והחלפה של עובדי החקלאות מתאילנד, שלמעשה מחזיקים את החקלאות בישראל. אמנם אין קשר ישיר לקורונה, אבל בגלל סגירת השמיים יש קושי בהגעת עובדים חדשים והחלפת הוותיקים, ולכן משרד הפנים האריך בשל כך את אשרות השהיה בארץ.
שר החוץ אשכנזי אמר כי "זהו הסכם חשוב וחיוני לאלפי החקלאים בישראל. ההסכם מבטיח את קיום ענף החקלאות מחד ומבטיח את זכויות הפועלים התאילנדים המועסקים בחקלאות בארץ".
לדברי שר החקלאות שוסטר, "כוח אדם מקצועי ומיומן הוא אחד המפתחות להצלחת החקלאות הישראלית. במשך העשורים האחרונים תורמים כאן עובדי החקלאות מתאילנד תרומה משמעותית, ולראיה - רצונם של חקלאי ישראל להגדיל את מכסות העובדים. אני מברך על השותפות בין המדינות ומקווה שנרחיב אותה לתחומים נוספים בעתיד".
במשרד החוץ ציינו, כי ללא העבודה המסורה של העובדים התאילנדים, מחירי הירקות והפירות בישראל היו מגיעים לרמות בלתי אפשריות. "יש השואלים מדוע להביא עובדים מתאילנד במצב התעסוקה במשק. התשובה היא שאין סתירה. ישנו מחסור חמור בידיים עובדות בחקלאות בארץ. משרד החקלאות מעודד חיילים משוחררים לבוא ולעבוד בחקלאות והמדינה נותנת תמריצים כעבודה מועדפת. גם החקלאים הישראלים שמחים מאוד להעסיק ישראלים במטעים ובשדות וזוהי מטרה משותפת של ערבות הדדית ומתן תעסוקה מקומית בשעה קשה זו למשק הישראלי", הוסיף גלעד כהן, סמנכ"ל אסיה והפסיפיק במשרד החוץ.