צילום: דודו גרינשפן // מיהם המפעלים המזהמים ביותר בישראל?

נחשף: אלו המפעלים המזהמים ביותר

המשרד להגנ"ס דירג את המפעלים שגורמים הכי הרבה נזק סביבתי - ובראשם כיל רותם לכריית פוספטים בנגב • והיכן מדורגת השנה בז"ן? • לדו"ח המלא

מיהם המפעלים הגרועים ביותר סביבתית בישראל? על פי "מדד ההשפעה הסביבתית 2018" של המשרד להגנת הסביבה, בראש הרשימה נמצא המפעל "רותם אמפרט נגב" (כיל רותם), עם עלייה  של 7% ביחס לניקוד משנה שעברה, לאחר מכן בית זיקוק פז אשדוד (עליה של 19% בניקוד), בז"ן, כרמל אולפינים ומפעלי ים המלח, עם עליה של 29% בניקוד. בנוסף, סך כל ההפרות שנוקדו במדד עלה ב-80%, זאת כתוצאה מעלייה בהיקף הפיקוח והאכיפה של המשרד.

השרה להגנת הסביבה, ח"כ גילה גמליאל, מסרה בתגובה לפרסום הדו"ח: "עלינו לעבור לשימוש באנרגיות מתחדשות ונקיות - האנרגיות המזהמות צריכות לחלוף מן העולם. ננקוט ביד קשה נגד המסכנים את בריאות הציבור והסביבה. לציבור מגיע לדעת מי הם המפעלים המזהמים, ופרסום מדד ההשפעה הסביבתית חושף בפניו את הסיכונים הסביבתיים של מפעלי תעשייה וחברות ציבוריות".   

רגע קריסת בתי הזיקוק בחיפה (ארכיון) // צילום: עיריית חיפה

מדד ההשפעה הסביבתית מציג לציבור את נתוני הסיכון הסביבתי ממפעלי התעשייה שבבעלות ציבורית וממשלתיות. בפועל, המדד בוחן את הסיכון הסביבתי ביותר מ-100 מפעלי תעשייה גדולים, כ-40 חברות ציבוריות הנסחרות בבורסה וכ-800 תחנות תדלוק ציבוריות.

המדד הוא הכלי העיקרי למידע על רמת הסיכון הסביבתי של חברות, שנערך על-ידי גורם ממשלתי, ומאפשר למשקיעים בחברות ציבוריות לקבל אינדיקציה פשוטה וישירה על רמת הסיכון שלהן. התממשות סיכון סביבתי עשויה לגרור הפסדים לבעלי המניות והאג"ח של החברות המזהמות את הסביבה – הפסדים המקטינים את כספי החיסכון האמורים לשרת את הציבור בגיל פרישה. על בסיס המדד, אנליסטים ויועצי פנסיה יכולים לעזור למשקיעים לבחור את אפיק ההשקעה עם החשיפה הנמוכה ביותר לסיכון סביבתי, וכיום כל חוסך לפנסיה יכול לבחור קרן פנסיה עם ציון השפעה סביבתי מיטבי.

"בז"ן שוב בראש המפעלים המזהמים" 

יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה, עו"ד שרית גולן שטיינברג, מסרה: "בעקבות הדו"ח שפורסם הבוקר במשרד להגנת הסביבה על מדד ההשפעה הסביבתי ודרוג חברות התעשייה המזהמות בישראל, ניתן לראות כי מפעלי מפרץ חיפה; בז"ן, כרמל אוליפינים, גדיב ועוד, מככבים בראש רשימת 20 המפעלים בעלי מדד ההשפעה הסביבתי הגבוה ביותר. מתחם בז"ן מחולק לכמה מתחמים במדדים אלו, אך אם נבדוק את בז"ן כמתחם אחד הוא יכבוש ללא כל צל של ספק את המקום הראשון כחברת התעשייה המזהמת ביותר". 

"למרות כל הפעולות שלכאורה ננקטו על ידי חברת בז"ן להפחתת הזיהום, מידי שנה בכל דו"ח, פעם אחר פעם היא מככבת בחמישה הראשונה. הדבר מצביע על צורך שלנו ביחד עם המשרד באכיפה מוגברת מעל ומעבר, לצד המשך הפעילות עד  לסגירתם הצפויה עד שנת 2025. ולמרות הדו״ח, המצביע על קיומם של מפעלים רבים מזהמים, מקדמת הממשלה תיקוני חקיקה להפחתת הרגולציה הסביבתית". 

עוד הבהירו באיגוד כי הם מתנגדים לניסיון לעשות שימוש בחוק ההסדרים על מנת להקטין את הכוח של השלטון המקומי בפיקוח על המפעלים המזהמים: "אנחנו, אלו שמכירים את התנהלות המפעלים, את ההשלכות שבהם ואנחנו אלו שצריכים לנהל את האכיפה מול אותו עסק. אסור לנו לאפשר הסדרה שהוקפת את הרשויות המקומיות". 

מבז"ן נמסר בתגובה: "בז"ן צימצמה בהתמדה בעשור האחרון את ההשפעה הסביבתית שלה בעשרות אחוזים כתוצאה ממדיניות סביבתית אחראית שהיא מנהלת. למעשה, חלקה היחסי בהשפעה על הסביבה במפרץ חיפה הנו נמוך מאוד ועומד על 3%-11% בלבד, כך על פי הדוחות המעודכנים ביותר של המשרד להגנת הסביבה". 

מאיה יעקבס, מנכ"לית עמותת צלול, התייחסה גם היא לדו"ח החמור: "זהו מצב חירום. בחסות הקורונה והמשבר הכלכלי, הממשלה משתפת פעולה עם לחצים של התאחדות התעשיינים וגופי התכנון, ומובילה מהלכים שיחזירו את הגנת הסביבה והבריאות בישראל שנים לאחור. בעידן של משבר אקלים חריף ומשבר בריאותי, הקשר בין בריאות הציבור והסביבה חשוב וברור מתמיד, והוא חייב לעמוד בראש סדר העדיפויות של כל מהלך שנועד להוציא את ישראל מהמשבר, לסייע לעסקים ולחברות, ולקדם בניית תשתיות שיישנו את פני הארץ, לתמיד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו