אישום: קצין בשירות בתי הסוהר לקח שוחד

ארקדי שכוביצקי, קצין בינוי בשב"ס, מואשם בריבוי עבירות של לקיחת שוחד, גניבה בידי עובד ציבור, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס

הפרשה נחקרה על ידי יחידה ארצית לחקירות סוהרים בלהב 433 // צילום: קוקו

פרקליטות מחוז מרכז הגישה היום (שני) כתב אישום לביהמ"ש המחוזי מרכז נגד ארקדי שכוביצקי, קצין בינוי מחוז מרכז בשב"ס בתקופה הרלוונטית, בגין ריבוי עבירות של לקיחת שוחד, גניבה בידי עובד ציבור, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס. בכתב האישום מואשמים גם דורון טבורינסקי, אסף קלאוס ובנימין ביטון, קבלנים שעבדו במתקני שב"ס, בגין מתן שוחד לשכוביצקי.

על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד טובי הראל, בתקופה הרלוונטית שירת שכוביצקי בשירות בתי הסוהר בתפקיד קצין בינוי מחוז מרכז. במסגרת תפקידו היה הנאשם אחראי על נושא הבינוי והאחזקה במחוז המרכז של שב"ס, והיה עליו לפקח על עבודות הקבלנים בהתאם לתכניות הבנייה ולאשר את ביצוע הפרויקטים, להעביר הנחיות לפתיחת הזמנות עבודה ולבסוף לאשר את התשלום בגין ביצוען, כנגד הצגת חשבוניות מס, שהועברו לו על ידי הקבלנים.

עוד בנושא:

קופצים מהמכוניות ומתנפלים על החשודים: תיעוד סיכול הברחת סמים לכלא

אובחן חולה קורונה בבית כלא איילון

לראשונה: שב"ס יבצע בדיקות הפטיטיס C 

נוהל העבודה בשב"ס קבע כי הקבלנים אשר זכו במכרז, הקבלנים הראשיים, יכלו להעביר את ביצוע העבודה לקבלן אחר שיבצע את העבודה במקומם, הקבלנים המשניים. אופן ביצוע תשלום לקבלן ראשי נעשה כך שקבלן ראשי היה מגיש חשבוניות מס מטעמו לחשבות שב"ס, ומקבל בתמורה העברה בנקאית לחשבון הבנק של הקבלן הראשי. ככל שהסב הקבלן הראשי את הפרויקט לקבלן משנה, אזי היה מקבל הקבלן הראשי חשבונית מס מקבלן המשנה, מעביר לקבלן המשנה תשלום בשיק, על פי רוב, כאשר מועד פירעון השיק היה עתידי ומגיש במקביל חשבונית מס מטעמו לחשבות שב"ס לצורך קבלת התשלום בהעברה בנקאית. על מנת להכין תמחור לביצוע עבודה בשב"ס, היה הקבלן המבצע מגיע למתקן שב"ס ומכין אומדן לביצוע העבודה, אשר היה מאושר בין היתר על ידי קצין הבינוי המחוזי של אותו מתקן שב"ס.

בתקופה הרלוונטית, השפיע הנאשם שכוביצקי, עת רצה בכך, על גובה תשלום ההסבה לקבלן הראשי, ובכך השפיע על הרווח שקבלן ראשי יקבל מביצוע פרויקטים שהוסבו לקבלני משנה. בנוסף, במסגרת תפקידו של הנאשם בשב"ס, היו הקבלנים הראשיים ביחסי תלות מול הנאשם, וזאת לאור העובדה שהנאשם פיקח על עבודתם, אישר מתן תשלום בגין עבודתם, סייע בפיקוח על קבלני המשנה מטעמם, ויכול היה במידה והיה רוצה בכך, להציב בפניהם קשיים משמעותיים בעבודתם מול שב"ס.

עוד נטען במהלך התקופה, כי הנאשם הנהיג שיטת עבודה, שבאמצעותה ביסס את שליטתו בזהות מבצעי העבודה, תוך יצירת תלות של קבלני המשנה בנאשם: הנאשם הכתיב לקבלנים הראשיים את זהות קבלן המשנה שיבצע את העבודות שהוסבו על ידי הקבלנים הראשיים לקבלני משנה, כך שהלכה למעשה, הנאשם בחר את זהות קבלן המשנה שיבצע את העבודה בשב"ס, וכפועל יוצא מכך, אותו קבלן משנה יקבל את תמורת העבודה משב"ס באמצעות הקבלן הראשי.

תקופה הרלוונטית שירת שכוביצקי בשב"ס כקצין בינוי מחוז מרכז // צילום: אורן בן חקון
תקופה הרלוונטית שירת שכוביצקי בשב"ס כקצין בינוי מחוז מרכז // צילום: אורן בן חקון

הנאשם נהג, לעיתים, להכתיב לקבלנים הראשיים והמשניים את תמחור העבודה, ביתר, ובאופן שלא משקף את טיב ועלות העבודה האמיתיים, באמצעות ניפוח הצעת המחיר לדוגמה, וזאת על מנת לאפשר רווח נוסף לקבלנים ולו עצמו. במקרים מסוימים, הנאשם נהג לקבל לידיו את שיק התשלום לקבלן המשנה על מנת להעבירו בעצמו לקבלני המשנה, בכך הבטיח הנאשם את שליטתו בקבלני המשנה.

במועדים רבים, כמפורט בכתב האישום, נהג הנאשם לקבל לידיו סכומי כסף והטבות כספיות בקשר למילוי תפקידו, כעובד הציבור, בשירות בתי הסוהר. הנאשם נהג לבקש מקבלני המשנה להעלות את סכומי הצעות העבודה, ולגרוף לכיסו עמלה כספית, לבצע עבודות פרטיות בביתו שבגין חלקן שילם מתקציבי שירות בתי הסוהר.

סך הכל הכניס הנאשם 417,538 שקלים כתוצאה מעבירות השוחד והגניבה. בנוסף, הנאשם ואשתו, נטליה שכוביצקי, השכירו נכסים רבים ולא הצהירו על הכנסותיהם מדמי השכירות לרשות המיסים. סך ההכנסות של השניים, במהלך התקופה אותן השמיטו מדו"חות אשר נדרשו לדווח לפקיד השומה, בסך מצטבר של 2,202,459 שקלים. בעקבות כך, הם מואשמים במרמה, ערמה ותחבולה (ריבוי עבירות), השמטת הכנסה מדו"ח ואי ניהול פנקס חשבונות - עבירות לפי פקודת המיסים.

בפרשה זו הוגשו כתבי אישום גם נגד ראובן גנון ואהרון שקד, בגין מתן שוחד לשכוביצקי וגניבה בידי עובד ציבור בצוותא; נגד בני בזוב בגין הלבנת הון; נגד שלמה חתוכה בגין מתן שוחד והוצאת חשבונית מס כוזבת. הפרשה נחקרה על ידי יחידה ארצית לחקירות סוהרים בלהב 433 במשטרת ישראל ויחידת יהלום ברשות המיסים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר