ספל של קיץ: מתכוני התה שיצננו את השרב

לכבוד העונה החמה שכבר איתנו בכל הכוח, קבלו שלל מתכונים קרירים העושים שימוש בתה, החל מחליטה סינית צוננת ועד קוקטייל מושחת של ארל גריי בריטי

באבל טי של טווינינגס // צילום: יח"צ // באבל טי של טווינינגס // צילום: יח"צ

תה בישראל  הוא כבר מזמן לא רק משקה שמציעים לחלוים עם קצת נענע ושמיכה חמה. המוצר המיוחד, המורכב והטעים עבר מהפכה כשהצרכן הישראלי נחשף לעושר תרבות, הטעם והשילובים שמציעה שתיית התה.

כעת, כשנקיחץ הישראלי החם והאכזרי מכה בשיא עוזו, הגיע זמן להכיר את כל האפשרויות למשקה קר שטומן התה בחובו. בהתאם, הבאנו מתכונים שונים, מקצוות שונים של העולם ומתפיסות אחרות של מה עושה תה קר, כולן עם מרכיבים שניתן להשיג בשווקי ישראל. 

המלכותית מציגה: קוקטיילים קפואים מתה

חברת טוויינינג היא אחת מחברות התה הוותיקות בעולם. תומס טווינינגס סיפק לבריטים תה כשעוד שינעו אותו בספינות מפרש וכשארצות הברית עוד כונתה "המושבות האמריקניות". כיום טווינינגס הוא אחד המותגים המוכרים בעולם של תה איכותי.

LADY GREY LIME COOLER

רכיבים

150 מ"ל  תה ליידי גריי

25 מ"ל מיץ ליים סחוט טרי

ליים 1 (פרוס) לקישוט

15 מ"ל סירופ אגבה / מי סוכר

6-7 עלי נענע לקישוט

קוביות קרח



חליטת לימון ליידי גריי // צילום: יח"צ
חליטת לימון ליידי גריי // צילום: יח"צ

הכנה:

משרים את שקיות התה במים כ-5 דקות

מוציאים את שקיות התה, מוסיפים את סירופ האגבה/ סוכר מערבבים ומשאירים להתקרר עד לטמפרטורת החדר

מוסיפים את קוביות הקרח ומקשטים מעל עם פרוסות ליים ונענע

TWININGS EARL GREY BUBBLE TEA

רכיבים

32 גרם פניני טפיוקה מיובשות

2-1 שקיקי  ארל גריי

150 מ"ל מים

כוס חלב שקדים

150 גרם סוכר 

כפית תרכיז פירות/ נקטר לבחירה  (אופציונלי)

אופן ההכנה

בישול פניני הטפיוקה: בסיר הרתיחו מים על אש גבוהה 480 מ"ל מים לכל 32 גרם של טפיוקה. הוסיפו את הטפיוקה  וערבבו בעדינות עד שהם מתחילים לצוף מעל המים.

הנמיכו את עוצמת האש לבינונית-נמוכה ובשלו כ-12-15 דקות.

סירופ הסוכר : בזמן שהטיופקה  מתבשלת, הכינו סירופ סוכר פשוט להמתקה בחום גבוה על הכיריים או במיקרוגל  מים עם  150 גרם סוכר עד להמסה. הניחו בצד להתקררות.

הכינו כוס תה חזקה: הרתיחו בסיר   240 מ"ל מים והוסיפו  את שקית התה ארל גריי. השתמשו בשקית תה אחת לתה בעל חוזק רגיל או שניים לקבלת טעם תה חזק יותר. הוציאו  את שקיות  התה לאחר 15 דקות והשאירו להתקרר .



באבל טי של טווינינגס // צילום: יח"צ
באבל טי של טווינינגס // צילום: יח"צ

לאחר שהטיופקה התבשלו  , סננו  אותם מהמים והעבירו  אותם לקערה קטנה או למכל. שופכים את סירופ הסוכר למעלה עד שכדורי הטיופקה צוללים מטה. המתינו שיתקררו  לטמפרטורת החדר, לפחות 15 דקות, או במקרר עד שיתקשו  בהדרגה

שפכו את התה המוכן לכוס גבוהה והוסיפו את הטיופקה . הוסיפו  את חלב השקדים  והתרכיז  ומעט מים . ממתיקים לפי  הטעם עם מה שנשאר מהסירופ סוכר.

RED FRUITS VANILLA ICE TEA

רכיבים

6 שקיקי טוינינג תה ירוק פירות אדומים

300 מ"ל מים

50 מ"ל ליקר אייריש קרים

גלידת וניל

אוכמניות לקישוט



תה ירוק ואוכמניות // צילום: יח"צ
תה ירוק ואוכמניות // צילום: יח"צ

אופן ההכנה:

משרים במים את שקיקי התה למשך 7 דקות. מוציאים את שקיקי התה ומניחים להתקרר.

מערבבים בכוס גבוהה את התה יחד עם האייריש קרים,  מוסיפים כדור גלידת וניל ומקשטים  באוכמניות.

הסינים באים: תה קר מסורתי

לכל מי שמכיר אפילו קצת את ההיסטוריה הארוכה של התה ידוע כי ארץ מוצאו של המשקה היא סין. על אף הגעתו של התה למערב, במשך מאות שנים נותרה תרבות שתיית התה הסינית זרה למדינות המערב. כעת, עם רשת האינטרנט והשילוח המהיר והאמין, גם בישרקאל מתחילם להכיר את סוגי התה המסורתיים של סין.

לאתר של נדב ופינק

נדב בירן ופינק לוק, זוג ישראלי- הונג קונגי, לקח על עצמו להכיר לישראלים גם את התרבות העשירה מאחורי גידול ושתיית התה בסין וגם לייבא לארץ תה סיני איכותי ומצורים משלימים. לקראת הקיץ הם גילו לנו שני מתכונים של תה קר המתאים למזג האוויר החם והלח בדרום סין ובראשון לציון גם יחד. כל המתכונים והרכיבים מקורם בסין, מבוססים על עקרונות הרפואה הסינית.

קמומיל וגוג׳י ברי

כמו שבארץ נהוג לייבש מיני ריחנים ועשבי טיבול, ולחלוט אותם לתה צמחים (נענע, לואיזה, מרווה וכו׳), כך נהוג בסין להנות מחליטות פרחים שונות – כל מקום והצמחים המצויים באזורו.

המתכון המקורי הוא עם חרציות, אך בארץ הדבר הכי קרוב וזמין הוא קמומיל. מדובר בפורמולה סינית קלאסית המשפרת את השינה, תפקוד העיניים וחיונית לעור הגוף.



תה קר עם ג'וג'י ברי וקמומיל
תה קר עם ג'וג'י ברי וקמומיל

מתכון:

כף שטוחה של פרחי קמומיל שלמים ומיובשים (כ- 10-15 פרחים)

כף גוג׳י ברי (כ- 15-20 יחידות)

קנקן מים (1-1.5 ליטר)

אופן ההכנה:

חליטה קרה (ארוכה) כל הרכיבים בקנקן מים בטמפרטורת החדר, לילה במקרר והתה מוכן

חליטה קצרה התחילו עם חליטה של 2 כוסות מים רותחים בתחתית הקנקן עם שאר הרכיבים. לאחר כ-20 דקות הוסיפו קרח ומים בטמפרטורת החדר וניתן להגיש, אם כי שעה-שעתיים בקירור יעשו רק טוב.

*מומלץ לסנן את התה ממגע עם שאר המרכיבים אחרי מקסימום 24 שעות בכדי להנות מהתה יום נוסף.

ניתן לשחק עם המינון בהתאם לטעמכם האישי.

תה אולונג סיני

תה הוא הגאווה של הסינים, לא פחות מהמטבח שלהם, והכוונה היא כמובן לעלי קמליה סינית המוכרים לנו בעיקר כעלי תה ירוק ושחור. אולונג היא משפחת תה נוספת שמקורה באותה הצמח, תה מורכב ופופולארי ביותר בקרב הסינים. על אף שתה סיני מסורתי שותים חם, לא משנה כמה חם בחוץ, במקומות כמו הונג-קונג, טאיוואן וערים מפותחות בסין, מקררי חנויות הנוחיות מלאים בבקבוקי תה אמיתי קר ומרענן.

לא כל עלי תה אולונג מתאימים לתה קר. הקו המנחה הוא שעלי אולונג כהה שעברו הליך של ״חיזוק טעמים״ ע״י אפייה או קלייה, מתאימים יותר לחליטת תה קר כיוון שהם מסתמכים יותר על מיצוי הטעמים שבעלים, ופחות בארומה המתלווה לאדים שהופכים לא רלבנטיים כאשר התה אינו חם.



תה קר מאולונג, סגולות רבות וטעם מעולה
תה קר מאולונג, סגולות רבות וטעם מעולה

מתכון:

מנת עלי אולונג כהה (6-10 גרם)

קנקן מים (1-1.5 ליטר)

אופן ההכנה (זהה למתכון הקודם):

חליטה קרה (ארוכה) עלי התה בקנקן מים בטמפרטורת החדר, לילה במקרר והתה מוכן.

חליטה קצרה התחילו עם חליטה של 2 כוסות מים רותחים בתחתית הקנקן עם עלי התה. לאחר כ-20 דקות הוסיפו קרח ומים בטמפרטורת החדר וניתן להגיש, אם כי שעה-שעתיים בקירור יעשו רק טוב.



עלי תה אולונג סיני כהה
עלי תה אולונג סיני כהה

*מומלץ לסנן את התה ממגע עם העלים אחרי מקסימום 24 שעות בכדי להנות מהתה יום נוסף.

פלה דה תה: תה קר מכל העולמות

רשת חנויות התה הצרפתית הפעילה בארץ גם בצורת שני סניפים בתל אביב וגם ברשת האינטרנט מציעה מגוון של חליטות קרות לחודשי הקיץ בדגש על בריאות ומגוון מרכיבים מכל העולם. 



תה קר של רשת פלה דה תה // צילום: יח"צ
תה קר של רשת פלה דה תה // צילום: יח"צ

חליטות מיוחדות בתפזורת

פלה דה תה מציעים שתי חליטות תה מנצחות להכנת תה קר המגיעות גם בתפזורת וגם בשקיות תה ייחודיות. תה הלובר, תה ירוק עם רמזים של תפוח ושזיף, נועד לחליטה ב-75 מעלות למשך שלוש דקות ולאחר מכן צינון ממושך במקרר.

תה לילדים הוא תערובת פירותית של תה שחור, פרי הדר, תפוחים, פירות יער אדומים, היביסקוס ועלי ורדים. תה טבעי ודל מאוד בקפאין, עם טעם דובדבן עשיר.

ניקוי רעלים מדרום אפריקה 

חליטת הדיטוקס הדרום אפריקאית הוא תערובת טעימה המשלבת בין היתרונות הדיטוקס והניקוז של 3 צמחים טיפוסיים מאזור זה - רואיבוס, הוניבוש ומורינגה - עם הטעמים המתוקים של המנגו האפריקאי.



חליטת דיטוקס דרום אפריקנית // צילום: יח"צ
חליטת דיטוקס דרום אפריקנית // צילום: יח"צ

אפשר ליהנות ממנו גם חם וגם קר. נועד לחליטה בחום של 95 מעלות במשך חמש דקות לפחות. לאחר מכן לצנן במקרר ולהגיש עם קוביות קרח.

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר