הטכנולוגיה שתדע לזהות אם אתם עבריינים

גזענות או מחקר מדעי? חוקרים טוענים כי הצליחו לפתוח טכנולוגיה שתדע לזהות אם אתם פושעים לפי תווי הפנים שלכם • מומחים מזהירים: "תהדהד גזענות ודעות קדומות בצורה טכנולוגית ותעצים את הנזק למיעוטים"

צילום: Think stock

סערה בקהילה המדעית: מומחים לבינה מלאכותית, בהם פרופסורים ודוקטורים מאוניברסיטת הריסבורג בפנסילבניה, הצליחו לבנות מערכת בינה מלאכותית (AI) שתדע לנבא על סמך מבנה הפנים שלכם אם אתם פושעים בדיוק של כ-80 אחוזים.

מהר מאוד, עם פרסום המחקר, פסיכולוגים, פסיכיאטרים, קרימינולוגים, מומחים לזיהוי פנים, אנשי תוכנה וחוקרים מכל התחומים המשיקים לפשע יצאו במכתב פומבי גלוי כנגד המחקר ודרשו לגנוז אותו מיידית. בתוך כך, באוניברסיטה מיהרו לפרסם הודעה מיוחדת כי היא לא עומדת מאחורי כל התכנים שחוקרים עוסקים בהם במסגרתה.

תזהה אם אתם פושעים בדיוק של כ-80 אחוזים. כלא // צילום: Think Stock
תזהה אם אתם פושעים בדיוק של כ-80 אחוזים. כלא // צילום: Think Stock

הבסיס לגישה הזו הוא הועבדה שמבנה פני האדם כגון תנועות השרירים, מחוות לא רצוניות של העיניים והפה, מושפעים מעולמו הפנימי וצדדים עמוקים של הנפש. "בואו נהיה ברורים, אין דרך אמיתית לנבא את השאלה האם אדם פושע כן או לא אלא רק על סמך מידע עבר שהוא לא פעם מוטה גזעית ומוטה חברתית בחברות שונות", כתבו החוקרים במכתב לאוניברסיטה.

"אין כזה דבר מערכת בינה מלאכותית שתהיה אובייקטיבית לחלוטין. כל מדע הפשע יש בו הטיות ואין כזה דבר אינדיקטורים אמינים בכלל. הכל נבנה על סמך השקפות ודעות של החברהמ ערכת זיהוי פנים תמיד צריכה להתבסס על משהו, אבל פשיעה היא תחום שנובע גם מהזנחה, מאפלייה, מדעות קדומות ומסגור של קבוצות מיעוט בשולי החברה", הוסיפו במכתב.

למעשה קבעו החוקרים כי אין כזה דבר מערכת בינה מלאכותית שתהיה אובייקטיבית לחלוטין. "מערכת כזו רק תהדהד גזענות ודעות קדומות בצורה טכנולוגית ותעצים את הנזק למיעוטים במקום לזהות רק פושעים".

"תהדהד גזענות ודעות קדומות". המחאות בארה"ב // צילום: AP
"תהדהד גזענות ודעות קדומות". המחאות בארה"ב // צילום: AP

בסיכום המכתב מציינים המוחים כי הבסיסים המדעיים של הרעיון הם שתי גישות מדעיות - פרנולוגיה (זיהוי תכונות האדם לפי פניו) ופיזיונומיה (זיהוי אופי האדם לפי מבנה גופו) שהוכחו כלא נכונות וכגזעניות. 

בשורה התחתונה האוניברסיטה מיהרה להסיר את הפרסום ולהתכחש אליו כיוון שבהחלט מדובר ברעיון שנוי מאוד במחלוקת. השאלה האם באמת בינה מלאכותית יכולה לבחון משהו בצורה אובייקטיבית יותר מבני אדם, נשארה בינתיים פתוחה ורק העתיד יוכל להכריע בכך.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר