נשיא פולין נהרג בהתרסקות מטוסו ועימו נהרגו גם רעייתו מריה, הרמטכ"ל ושרים בממשלה - ובפולין לא מעכלים את הטרגדיה הגדולה שנחתה על המדינה. אלפי תושבים פוקדים מאז שעות הצהריים את ארמון הנשיאות בוורשה, שם הם מניחים פרחים ומדליקים נרות לזכרם של ההרוגים.

הטלוויזיה הפולנית משדרת כל העת תמונות מאזור ההתרסקות - סמוך לשדה התעופה בסמולנסק שבמערב רוסיה, לצד קטעי ארכיון מכתבות על הנשיא וסרטוני זיכרון. באסון הגדול נהרגו 132 בני אדם ובמדינה הוכרז על שבוע אבל.

פוטין - אויבו של קצ'ינסקי - בראש צוות החקירה

ולדימיר פוטין, ראש ממשלת רוסיה, הוא שיעמוד בראש צוות חקירת האסון ברוסיה, בו נהרג נשיא פולין לך קצ'ינסקי. באסון נהרגו גם רעייתו, הרמטכ"ל הפולני וצמרת הממשל בפולין.

עד כה נמסרו סיבות שונות להתרסקות: תחילה האשימו את מזג האוויר הערפילי, אחר כך נאמר שהמטוס התקרב לנחיתה במהירות גבוהה מדי, וגם מינויו של פוטין לראשות צוות החקירה מעלה תהיות, כיוון שמדובר בשונאו הגדול של קצ'ינסקי - והוא זה שיקבל את הממצאים.

כוחות ההצלה לא מצאו ניצולים

עדי ראייה להתרסקות סיפרו על ערפל כבד ששר במסלול הנחיתה. לדבריהם המטוס התקרב למסלול הנחיתה, אולם לפני שהספיק להגיע אליו הוא פגע בצמרות העצים, במרחק של כשני קילומטר משדה התעופה .

"כתוצאה מהתאונה המטוס עלה באש תוך שניות", סיפר דובר שר החוץ של פולין לסוכנות הידיעות רויטרס. "צוותי ההצלה ניסו לחלץ את הנוסעים, אך איש מהם כבר לא היה בין החיים". נשיא פולין, רעייתו ואחיו, היו בדרכם לסמולנסק לקחת חלק בטקס זיכרון לטבח בקטין.

לך קצ'ינסקי הנהיג את המדינה לכיוון האיחוד האירופאי ופעל לכינון ליחסים טובים עם וושינגטון. הוא נחשב לבן ברית צמוד לארצות הברית בין אם המפלגה השולטת הייתה דמוקרטית או רפובליקנית. קצ'ינסקי כיהן בעבר כראש עיריית וורשה, והאשים בעבר את רוסיה בצרותיה של פולין. למרות זאת, הוא פעל לשיפור היחסים עם רוסיה.

צמרת הממשל בישראל שולחת תנחומים

לך קצ'ינסקי נהרג בהתרסקות מטוסו ברוסיה

מת על אדמת רוסיה שבנתה את דרכו הפוליטית

רוצים לקבל עוד עדכונים חמים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק