הנשיא טראמפ הורה להטיל סנקציות על בית הדין הבינלאומי בהאג

בנימוקים לצו הנשיאותי נכתב: "למרות קריאות רבות, ממשיך בית הדין ליזום חקירות המונעות משיקולים פוליטיים נגדנו ונגד בעלות בריתנו, בהן ישראל"

צילום: AFP // צעד חסר תקדים. הנשיא האמריקני דונלד טראמפ

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נקט היום (חמישי) בצעד חסר תקדים וחתם על צו המאשר סנקציות נגד פקידי בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. בהודעת הבית הלבן נכתב: "למרות קריאות חוזרות ונשנות של ארה"ב ושל בעלות בריתה לביצוע רפורמה בבית הדין, לא ננקטה שום פעולה בכיוון הזה והוא ממשיך ליזום חקירות המונעות משיקולים פוליטיים נגד אמריקה ובעלות בריתה, כולל ישראל". כזכור, שר החוץ האמריקני מייק פומפאו הזהיר את בית הדין בהאג לאחר ביקורו בישראל בחודש מאי.

הצו שנחתם על ידי הנשיא טראמפ מסמיך את מחלקות המדינה והאוצר האמריקניות להטיל סנקציות על בכירי בית הדין בהאג, בגין "פתיחת חקירות לא הוגנות על פעולות ארה"ב באפגניסטן". הצו נחתם לפי  תקנות הביטחון הלאומי, לפיהם פעולות בית הדין בהאג עלולות לפגוע בביטחון המדינה. הנשיא אישר גם להרחיב את מגבלות הוויזה נגד פקידי בית הדין הבינלאומי ובני משפחתם.

החלטתו של בית הדין הבינלאומי בהאג לפתוח בחקירה נגד "פשעי מלחמה" של צה"ל מדאיגה גם את ההנהגה בישראל. תובעת בית הדין, פאטו בנסודה, היתה אמורה למסור לשופטים עד סוף חודש מארס את תשובתה לפניות הרבות שהגיעו אליה על החלטתה הראשונית לפתוח בחקירה בנוגע לטענות הפלשתיניות לפשעי מלחמה שביצעה כביכול ישראל, אולם זו נדחתה בשל מגפת הקורונה. ההחלטה ניתנה לפני ארבעה חודשים, ולאחריה מדינות וארגונים ביקרו את עמדתה שלפיה הרשות הפלשתינית היא מדינה ריבונית בעזה, ביהודה ובשומרון. בין השאר, פנו לבית הדין גרמניה, הונגריה, אוסטרליה, וכן ארגונים משפטיים.

מתכננת להעמיד את ישראל לדין על "פשעי מלחמה נגד הפלשתינים". תובעת ביה"ד הבינלאומי באג, פאטו בנסודה
מתכננת להעמיד את ישראל לדין על "פשעי מלחמה נגד הפלשתינים". תובעת ביה"ד הבינלאומי באג, פאטו בנסודה

בראיון ל"ישראל היום" אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "בית הדין בהאג כבר החליט שאנחנו אשמים בפשעי מלחמה. אנחנו מגינים על המולדת, והחיילים, המנהיגים והפקידים גם אשמים בפשעי מלחמה, כי אנחנו מעיזים לבנות בתים בגילה או בבית אל. זה אבסורד. זה משחק מכור מראש. נצטרך להיאבק בזה במקביל למאבק בקורונה, כל העיסוק בכך במקביל למאבק בניסיונות האיראניים לפתח את הגרעין. במקביל להחלת הריבונות, נצטרך להיאבק מול האתגר הזה של בית הדין הבינלאומי. צריך באופן מושכל ותקיף להילחם בהאשמות השערורייתיות האלה". 

עוד בנושא:

בישראל זועמים על החלטת בית הדין הבינלאומי בהאג: "יום שחור לאמת ולצדק"

נדחתה הבקשה לדון בסמכות בית הדין בהאג לחקור את פעולות ישראל ביו"ש

תובעת בית הדין הבינ"ל: "בוצעו פשעי מלחמה ביהודה ושומרון ועזה"

בהודעת הבית הלבן נכתב: "כחלק מהמחויבות של הנשיא דונלד טראמפ להגנה על אנשי השירות האמריקני ועל הריבונות הלאומית שלנו, הנשיא אישר סנקציות כלכליות נגד פקידי בית הדין הפלילי הבינלאומי העוסקים ישירות בכל מאמץ לחקור או להעמיד לדין את אנשי ארצות הברית ללא הסכמת האו"ם. ארצות הברית אינה צד לביה"ד, ודחתה שוב ושוב את קביעות בית המשפט הפלילי הבינלאומי לגבי סמכות השיפוט שלו כלפי אזרחי ארצות הברית". 

בית הדין הבינלאומי בהאג // צילום: AP
בית הדין הבינלאומי בהאג // צילום: AP


"מעשיו של בית הדין הפלילי הבינלאומי הם התקפה על זכויות העם האמריקני ומאיימים לפגוע בריבונותנו הלאומית. בית הדין הפלילי הבינלאומי הוקם על מנת לספק דין וחשבון לפשעי מלחמה, אך בפועל הוא עוסק בביורוקרטיה בינלאומית בלתי נסבלת שמאיימת על ארצות הברית כמו גם על בעלות בריתה ושותפינו. למרות קריאות חוזרות ונשנות של ארצות הברית ובעלות בריתנו לרפורמה, בית הדין הפלילי הבינלאומי לא נקט כל צעד לרפורמה בעצמו וממשיך בחקירות מונעות פוליטיות נגדנו ובעלות בריתנו, כולל ישראל. אנו מודאגים מכך שמדינות יריבות מתמרנות את בית הדין הפלילי הבינלאומי על ידי עידוד האשמות אלה נגד אנשי ארצות הברית. יתרה מזאת, יש לנו סיבה להאמין שקיימת שחיתות והתנהלות שגויה ברמות הגבוהות ביותר של משרד התובע הפלילי הבינלאומי בהאג. ארצות הברית תמשיך להשתמש בכל האמצעים הדרושים כדי להגן על אזרחנו ובני בריתנו מפני העמדה לדין בלתי צודקת על ידי בית הדין הפלילי הבינלאומי".

בחודש דצמבר של השנה שעברה קבעה תובעת בית הדין בהאג, פאטו בנסודה, כי יש מקום לפתיחת חקירה ולהעמדה לדין של ישראלים על פשעי מלחמה והפרות במסגרת בית הדין. בית הדין הבינלאומי בהאג שימש בעבר לשפוט פושעי מלחמה בסכסוכים כמו מלחמות הבלקן וברצח העם ברואנדה. לאחרונה עלה בית המשפט לכותרות עם לכידתו של אחד מאדריכלי רצח העם ברואנדה, פליסיאן קבוגה שצפוי לעמוד לדין על פשעיו בטנזניה, במסגרת של בית הדין. טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר