צביקי כהן בקזחסטן // צילום: קבוצת חו"ל מהודר

מאחורי הקלעים: כך הוצא חב"דניק ממדינה מוסלמית

צביקי כהן התנדב בתחילת החורף להפעיל בית חב"ד בקזחסטן • בשל הקורונה הוא נתקע בבירת המדינה, הוגדר כשב"ח ועלול היה להיכנס לכלא

אתמול הסתיים בהצלחה מבצע חילוץ בינלאומי מורכב ומסובך ביותר, כאשר צעיר ישראלי שנתקע בקזחסטן הוחזר ארצה לביתו.

צביקי כהן, צעיר ישראלי חסיד חב"ד, התנדב בתחילת החורף לטוס לקזחסטן לסייע בהפעלת בית חב"ד באלמה אטה. קזחסטן הינה יעד מורשת יהודית חשוב עבור חסידי חב"ד, משום ששם קבור רבי לוי יצחק שניאורסון, אביו של האדמו"ר מלובביץ האחרון, ובן נינו של האדמו"ר ה"צמח צדק". צביקי תיכנן להישאר שם חודש אחד. בינתיים, בעוד הוא שוהה במדינה המוסלמית, פרצה מגיפת הקורונה והטיסות הופסקו. הוא נתקע בבירת קזחסטן בלי יכולת לחזור. מצבו המשפטי החמיר משום שבינתיים פג תוקף הדרכון שלו, ומבחינת החוק המקומי הוא נחשב "שוהה בלתי חוקי" שעלול להיסגר בכלא.

לפני כחודש מצוקתו פורסמה בקבוצת הווצאפ 'חו"ל מהודר' על ידי החבר ר' שמוליק קרביצקי, סוכן נסיעות ניו יורקי חסיד חב"ד. בקבוצת 'חו"ל מהודר' חברים סוכני נסיעות דתיים ובכירי התיירות והתעופה.

את הפוסט של שמוליק קראו כל חברי הקבוצה, ביניהם גם מנכ"ל חברת התעופה ישראייר, מר אורי סירקיס. הוא הבין את המצוקה של הצעיר, ונחלץ מיד לסייע במצוות "פדיון שבויים" זו. הוא עדכן אישית את שמוליק קרביצקי שמטוס של ישראייר נמצא בדרכו לסין, להביא משם מטען ציוד רפואי לישראל. בטיסה מסין לישראל ינחת המטוס של ישראייר באלמה אטה לתדלוק, ואפשר יהיה להעלות את השליח מחב"ד על המטוס להמשך הטיסה ארצה. אורי סירקיס נקב בשעת הנחיתה, וביקש שהבחור יהיה מוכן שם. חברת ישראייר נטלה על עצמה את הטיפול באישורים החריגים להעלות נוסע על טיסת מטען. יש לזה השלכות בירוקרטיות וגם הוצאות על ביטוח מיוחד.

אבל היה צורך גם באישורי מעבר של משרד הפנים של קזחסטן ושל משטרת הגבולות. לזה היו צריכים לדאוג אנשי בית חב"ד המקומי. שמוליק קרביצקי מצליח לארגן לו במהירות דרכון ישראלי חדש. ראשי קבוצת 'חו"ל מהודר', דודי רובינשטיין ושמחה וינברג ואחרים, התגייסו לסייע והרעישו עולמות בארץ ובקזחסטן לארגן את שאר המסמכים הדרושים. אבל הבירוקרטיה הקזחית פועלת לאט.

בינתיים מטוס ישראייר נוחת באלמה אטה, מתדלק, מתכונן להמראה, ממתין להופעת צביקי כהן, והילד איננו. בלית ברירה ממריא המטוס לנתב"ג בלעדיו. הרצון לשחררו התעצם, ולכן הוחלט לשמור על דממת אלחוט ולא לפרסם מאומה.

צביקי כהן בשדה התעופה של אלמה אטה לפני ההמראה // צילום: קבוצת חו"ל מהודר
צביקי כהן בשדה התעופה של אלמה אטה לפני ההמראה // צילום: קבוצת חו"ל מהודר

שלשום המריאה עוד טיסת מטען של ישראייר לסין. אורי סירקיס הודיע על כך מראש לדודי רובינשטיין. הטייסים לקחו עימם את הדרכון ואת המסמכים הדרושים שהוציא משרד הפנים הישראלי. לפי הנחיות אורי סירקיס, הוטל על צביקי תפקיד ביצועי בטיסה, ולכן הוא נרשם בטפסי הטיסה של ישראייר כאחד מאנשי הצוות. כל התיאומים נעשו בשקט מאחורי הקלעים על ידי ר' שמוליק קרביצקי וע"י משה טלמור, סמנכ"ל מבצעי קרקע בישראייר.

שוב המריא המטוס מסין לישראל עם תדלוק בקזחסטן, עם ציפיה לחלץ את החבדניק הישראלי הצעיר מהמדינה המוסלמית. ההתרגשות הגיעה עד השמיים, תרתי משמע. כל הלילה שלשום עקבו משה טלמור ממשרדו בתל אביב ושמולקי רביצקי ממשרדו בניו יורק אחרי מה שקורה במטוס, בתא הטייס, ובצוותים הטכניים בנמל התעופה באלמה אטה. הפעם צביקי כהן התיצב בשעה היעודה בנמל התעופה. עובד מקומי הסכים למסור לידיו את הדרכון ושאר המסמכים. צביקי עבר בהצלחה את ביקורת הגבולות, ועלה על סיפון המטוס.

המטוס המריא משם, ונחת בנתב"ג אתמול לפנות בוקר. ושבו בנים לגבולם.

הכותב הוא בעל הבלוג "ותוליכנו לשלום"

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו