ח"כ גדעון סער נבחר במקום החמישי ברשימת הליכוד לכנסת, אבל העובדה שהעז לרוץ נגד ראש הממשלה בפריימריז גבתה ממנו מחיר כבד. מה נתניהו הציע לו בפגישה ביניהם, ואיך הוא מגיב לכך שנשאר בחוץ? הערב (שבת) שודר ב"פגוש את העיתונות" ריאיון עם סער, ובו הוא התייחס לעתידו במפלגה ובחיים הפוליטיים.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

"חבר כנסת זה מאוד מכובד, יש בזה אפילו עניין חינוכי", אמר סער, החבר הבכיר ביותר ברשימת הליכוד שלא קיבל תפקיד בממשלה. "אני רואה אנשים שנכנסו לפני יומיים וחצי לכנסת, והם כבר חייבים להיות סגני שרים ושרים. הייתי בוודאי שמח להיות שר במשרד רציני, אני חושב שהייתי יכול להעלות תרומה משמעותית, ושהציבור הרחב וציבור הליכוד היו מאוד תומכים בכך, אבל ראש הממשלה בחר כפי שהוא בחר. לא הופתעתי - למדתי פעם מראש ממשלה אחר שעבדתי איתו, שרון, משפט מאוד קולע: 'כשאין ציפיות, אין אכזבות'".

כשנשאל סער אם לא קיבל תפקיד בשל נקמה אישית, ענה: "אני לא פרשן, ולא אני צריך להסביר את זה. בשיחה שהייתה לי עם ראש הממשלה, שהוא אדם עם כושר שכנוע מאוד גדול, אותי הוא לא הצליח כל כך לשכנע. כשאתה נכנס לפוליטיקה זה מסע קשה. אתה עובר התמודדויות, עליות, ירידות. הדבר החשוב בכול העניין הוא שאני אוהב את הכנסת, ואייצג את הבוחרים שלי בצורה מכובדת ואפקטיבית. בניגוד לאחרים, לא עשיתי קמפיין - לא באולפנים ולא בדרך אחרת - למנות אותי, ולא באתי עכשיו לאולפן כדי לפתוח בקינה ובנהי למה לא מוניתי".

נתניהו וסער (צילום: Yonatan SindelFlash90)
צילום: Yonatan SindelFlash90

"נתניהו לא רצה אותי בצמרת הליכוד"

"הועברה אליי לפני שבועיים הצעה מאוד מכובדת לתפקידים דיפלומטיים", סיפר סער. "לאחר מכן ראיתי שידידי גלעד ארדן נעתר להצעה הזו. אני חושב שהוא יכול לעמוד באתגר הזה, מברך אותו שיצליח. כשאני קיבלתי את ההצעה הזו חשבתי שלא נשלחתי על ידי חברי הליכוד לעשות תפקיד דיפלומטי בניכר, בכיר ככל שיהיה. נשלחתי לכנסת ישראל, מוקמתי בצמרת הליכוד, וכוונת הבוחרים הייתה שאייצג אותם כאן - וזה מה שאעשה. כשאתה נכנס לפוליטיקה, אתה לא נכנס עם תנאים מוקדמים".

סער התייחס גם לדרכו בתוך המפלגה: "אחרי שחזרתי לצמרת הליכוד אחרי כחמש שנים בחוץ, למרות שראש הממשלה לא עשה מזה סוד - בלשון המעטה - שהוא לא רצה אותי שם, למדתי שהמעמד הציבורי שלי לא נקבע ולא ייקבע לפי מה שאני אקבל או לא אקבל מראש הממשלה. אני אסלול את הדרך שלי. אני מכבד את ראש הממשלה, הוא נבחר בפריימריז וקיבלתי את ההכרעה. נרתמתי ועבדתי קשה מאוד בכל מערכות הבחירות להצלחת הליכוד".

מתמהמה. השר ארדן (צילום: פלאש 90, חדשות)
סער סירב לתפקיד בחו"ל, ארדן הסכים | צילום: פלאש 90, חדשות

סער: לא אשנה את דרכי ואתחנף

עוד עקץ במרומז בכירים במפלגה: "לא אשנה את דרכי - אני לא אבסס את מערכת היחסים שלי עם רה"מ על חנופה והתבטלות - זה לא יקרה. אני מכבד אותו, יש לי את עמוד השדרה שלי והמחויבות האידיאולוגית שלי וכך אפעל. אני לא מחפש להתנגח איתו וכשדעתי שונה, לא אחשוש להתווכח איתו או להיאבק על עמדותיי". כשנשאל אם יצביע נגד הממשלה אמר: "תלוי באיזה עניין, אני חלק מהליכוד ואיש ליכוד מאז ומתמיד. לא עברתי בין המפלגות ואני מאמין בדרך הליכוד, נבחרתי לשרת דרך והיא יותר חשובה ממני ומכל אדם אחר.

על המשפט של נתניהו, שנפתח מחר, אמר: "אני מניח שהוא יכפור בהאשמות נגדו. לא נוח לי לראות את ראש הממשלה על כיסא הנאשמים, לא חושב שלמישהו יהיה נוח לראות את זה. זה לא יום קל, לא רק לו גם לרבים אחרים בעם ישראל. אני מאחל בכל ליבי לראש הממשלה שיצליח להוכיח את חפותו ושיצליח במשפט. הוא זכאי להליך הוגן. אנחנו הולכים אחרי רה"מ הרבה מאוד שנים, הוא אדם עם הרבה מאוד זכויות והישגים וזה בהחלט לא יום קל. עם זאת מגיעה לו הזכות שלו להליך הוגן ואני מאחל לו הצלחה במאבק שלו".

סער התייחס גם לעמידת נתניהו בראשות הממשלה למרות האישום: הבחירה הזו עמדה בפני חברי הליכוד ואחר כך בפני אזרחי ישראל. "פעמיים התשובה הייתה כן - מודעים לאישומים נגד ראש הממשלה ועדיין רוצים שהוא ימשיך לכהן, והחוק מאפשר את זה. למי שיש לו טענות כלפי זה, הוא לא נותן את המשקל המספיק לערך הדמוקרטי שיש לבחירת הציבור. הציבור לא חרץ את גורל המשפט, אלא רק את השאלה מי הוא רוצה שינהיג אותו".

האשים את גנץ בניפוח הממשלה

במהלך הריאיון הביע סער תקווה שימינה תיכנס לממשלה - ומתח ביקורת על גודלה של הממשלה: "בלב המשבר הכלכלי הזה - צריך ממשלה שהיא לא הגדולה בתולדות ישראל כי יש ציבור שסובל בחוץ ובסופו של הדבר הקרדיט של הציבור לממשלה מושפע גם מהעניין הזה". סער הפנה את האצבע המאשימה לגנץ: "הוא רצה ייצוג שוויוני ל-19 ח"כים מול 58, זה מה שניפח את הממשלה. הייתי מעדיף שתקום ממשלה במתכונת רזה יותר".

עוד התנגד סער לתוכנית טראמפ וטען כי לא ניתן לתמוך בה במלואה: " ם ראש הממשלה לא הביע תמיכה בתוכנית כמו שהיא, הוא אמר שהוא מוכן לשאת ולתת על פיה.אני לא מקבל מדינה פלסטינית, לא מקבל מסירה של שטחים ענקיים בנגב, לא מקבל יישובים מבודדים בלב השטח, לא מקבל שרוב שטחי יהודה ושומרון יהיו מדינה פלסטינית".

"אני סומך על נתניהו, שיש לו מניות רבות בבלימת המסלול של אוסלו, שהוא לא יילך למסלול של גנץ", הוסיף. "יש לו הזדמנות היסטורית להחיל את הריבונות, אבל מתפקידי לוודא שלא יהיו התחייבויות ישראליות לגבי החזון ולגבי צעדים פרקטיים שייצרו עובדות מסוכנות בשטח. אני נגד מדינה פלסטינית גם אם מציע אותה גדול ידידי ישראל, אני עדיין חושב שמדינה ערבית בלב הארץ היא סכנה למדינת ישראל".