"שמישהו יעזור לנו"

הישראלים יחולצו מדרום אפריקה בשבת - החרדים 'ייתקעו'

בעוד עבור ישראלים רבים סודרה לאחר חודשי סגר הרמטי "טיסת חילוץ" לישראל - החרדים הנמצאים בדרום אפריקה, שכבר תלו תקוות רבות בטיסה זו, מתוסכלים: "זה ייעשה תוך חילול שבת" (אקטואליה)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
דלפק בשדה התעופה המקומי. אילוסטרציה (צילום: מתוך GovernmentZA ביוטיוב)

אחרי כחודשיים, בהם שדות התעופה בדרום אפריקה, כמו ברוב העולם, היו מושבתים בשל מגפת הקורונה, השבוע התבשרו כמה ישראלים השוהים במדינה כי סודרה עבורם 'טיסת חילוץ'; אלא ששמחתם הראשונית של כמה מהם הפכה מהר לתסכול כואב, כאשר גילו כי הטיסה תנחת בישראל בעיצומה של שבת קודש.

יהושע, ישראלי השוהה כבר תקופה ארוכה ביוהנסברג שבדרום אפריקה - מתאר ל'כיכר השבת' את השתלשלות העניינים: "הגעתי ליוהנסברג לפני יותר משנה, והיה מתוכנן שאחזור לישראל בפסח, אחרי זמן רב שלא הייתי בארץ הקודש. אך המדינה נכנסה להסגר הרמטי מראש חודש ניסן, וכל הדרכים נסגרו - באוויר, בים וביבשה".

במשך תקופה זו ניסו הישראלים השוהים בדרום אפריקה - בהם בין היתר חתן שהיה אמור לשוב לארץ ואב שהפסיד את חתונת בתו - למצוא כל פתרון לחזור לישראל, ללא הצלחה, "אך בשבוע האחרון", מספר יהושע, "הגיעה אלינו קרן אור, כאשר הצליחו להסדיר עבורנו טיסת חילוץ, שהייתה אמורה לצאת ביום ראשון הקרוב מיוהנסברג ולהמשיך דרך קייפטאון בדרכה לישראל".

"התחלנו לשמוח, אלא שהתברר כי מאמצי השגרירות להשיג טיסה, גרמו לשגרירות ארה"ב במקום להציע לישראלים לחלוק איתם טיסה שתגיע לאתיופיה, ומשם הנוסעים יפוצלו מי לישראל ומי לארה"ב".

אז איפה הבעיה? "זהו שהטיסה של האמריקאים תצא מחר (שישי) בשעה שמונה בבוקר, תעבור דרך קייפטאון ותנחת באדי סבבה שבאתיופיה - חצי שעה לאחר כניסת השבת - ומי שיעלה עליה יהיה חייב להמשיך עם הטיסה לישראל, שתנחת ב-04:00 לפנות בוקר ביום השבת".

רב מדרום אפריקה מספר ל'כיכר' על הקורונה במקום (ארכיון. מתוך 'קורונה עולמית')

"שגרירות ישראל", מציין יהושע בהגינות, "ניסתה לארגן גם לנו טיסת חילוץ, אך כנראה שזה לא תלוי רק ברצונם הטוב של אנשי השגרירות, ואולי יש כאן בעיה כללית שהמדינה פה מתעבת את מדינת ישראל, ולכן לא מתחשבים בעובדה שעיתוי טיסה זו תותיר אותנו 'תקועים' בדרום אפריקה".

כראיה ליחס הלא הוגן של מדינת דרום אפריקה כלפי ישראל, מזכיר יהושע לסיום את העובדה שלמרות שהיא סובלת ממצוקה קשה של מים בשנים האחרונות, המנהיגים לא מוכנים להיעזר בפתרונות המצוינים של התפלת מים שיש למדינת ישראל להציע להם.

"אני מתחנן", מסיים יהושע בפניה ישירה, "שמישהו יעזור לדתיים, לחרדים ולשומרי המסורת שפה איתנו. חלק מהישראלים העדיפו את הטיסה של האמריקאים, כי זה יצא יותר זול (1,500 דולר מול 2,300 דולר בטיסה הישירה לישראל), וכך נוצר מצב שאנחנו נישאר תקועים במקום הזה עוד תקופה ארוכה; אני לא רואה שדרום אפריקה הולכים לפתוח את הגבולות כל כך מהר".

ממשרד החוץ נמסר ל'כיכר השבת' בתגובה: "במשך החודשים האחרונים מנסה שגרירות ישראל בדרום אפריקה לסייע לישראלים שמעוניינים לחזור לארץ. לצערנו, עד כה ללא הצלחה, בין היתר בגלל שלא היו מספיק נוסעים ישראלים על מנת למלא מטוס בטיסה ישירה, והעובדה שחלק מהישראלים נמצאים ביוהנסבורג וחלק אחר בקייפטאון".

"השגרירות האמריקאית בדרום אפריקה הצליחה לארגן טיסת חילוץ השבוע, שתעבור ביוהנסבוג ובקייפטאון ותנחת באדיס אבבה, ושגרירות ישראל פנתה לישראלים והציעה להם לעלות על הטיסה המדוברת והבהירה כי לא מדובר בטיסה ישראלית וכי המטוס ינחת באדיס אבבה אחרי כניסת השבת (וטיסת ההמשך מאדיס אבבה לישראל תצא בשבת)".

במשרד החוץ מבהירים: "אנחנו עדיין מנסים למצוא פתרונות עבור אזרחים ישראלים שנמצאים בדרום אפריקה ומעוניינים לחזור לישראל, אשר לא יכולים לעלות על הטיסה של האמריקאים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר